Aldrig isolering i kælder?

Hej

I vores hus fra 1937 har den tidligere ejer isoleret kælder-ydervæggene med glasuld og beklædt med masonit(tror jeg det er)

Jeg ved der har været svære fugt problemer med skimmel på opbevaret tøj og lign.
Der er lavet omfangsdræn for 5 år siden, kælderen virker ikke specielt fugtig nu,
ca 70%. Og skimmel kan ikke ses nogen steder,men... sidder det mon i isoleringen
og de gulvtæpper der ligger.

Kælderen har lige stået uden varme et halvt år og der begyndte at lugte af kælder. Nu har jeg fået startet fyret op igen og luften er blevet meget bedre.

Vil i anbefale at fjerne isoleringen der er ca 50mm så det er nok ikke meget det isolerer alligevel.

Kender i nogen/noget man kan måle skimmel med.

Godt nytår til alle.

Ps. overskriften er et citat jeg har læst herinde

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og godt nytår. jeg ville få det væk i en fart det kan være noget giftigt noget. søg nogen råd ved din lokale trælast om forsatsvægge så det kan blive lavet rigtigt. normalt laver man det i stål og så med ca 5 cm luft mellem ydermur og den nye isolering for at det kan ånde og så en danpspære fuget tæt til.... og 50mm kan være rigligt har lavet mange vægge med det....
håber det hjalp lidt.

Det kommer jo også an på, hvad der er i gulvet!? Som frede7000 nævner, kan isolering være ganske udmærket.
Afhængig af, hvem du spørger, vil du få varierende svar mht. dampspærre. Kommer også an på, hvor tæt din kælder-ydervæg er.

Problemet med en kælder som din er typisk luftskifte (ventilation) og den lave temperatur især ved gulvet. Så selvom dine vægge er tætte, vil fugten i luften fortætte på de kolde overflader. Du kan hæve dugpunktet (højere temperatur) eller affugte luften, enten mekanisk eller ved ventilation.


Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Tak skal i ha.

Jeg er nu kommet lidt længere i min "udgravning". Jeg har, via forespørgsel på LDS( http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/155050/afv/topic/afpgj/1/#175431 ), fundet ud af at der er smurt asfalt på mine vægge. Derpå er sat en dampspære(plast) så et træskelet med 40mm rockwool, alupap og sidst en spånplade.

Jeg har egetlig mest lyst til at rive det hele ned. Men det er så vidt jeg kan se lavet efter bogen, på nær luft mellem mur og isolering.

Kan man rådføre sig med en prof af en eller anden slags. Jeg har ikke den store tiltro til min trælast/byggemarked (Silvan).
Jeg tænker på at måle omfanget af skimmel, og evt råd ang. opbygning af nye vægge, samt om det dræn der er lavet har den
tilsigtede virkning(ingen eller minimal fugt)

Har i nogen forslag.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Skrevet af stumbi på 03 jan 2010 16:56
Hej

Tak skal i ha.

Jeg er nu kommet lidt længere i min "udgravning". Jeg har fundet ud af at der er smurt asfalt på mine vægge. Derpå er sat en dampspære(plast) så et træskelet med 40mm rockwool, alupap og sidst en spånplade.

Jeg har egetlig mest lyst til at rive det hele ned. Men det er så vidt jeg kan se lavet efter bogen, på nær luft mellem mur og isolering.

Det er i hvertfald ikke helt efter bogen.
Den damspærre der sidder helt ind på betonvæggen kan give problemer med fugt der fortætter i selve væggen.
For nogle år siden fik vi ordnet et tilsvarende rum. Vi havde en tømrer til at bygge væggene. Nedrivning og forberedelse stod jeg selv for (under kyndig vejledning af håndværkerne).
1. Først fjernede og rensede vi ydermurerne af helt i bund.
2. Derefter pudsede vi væggene op, så håndværkerne havde et fornuftigt underlag at arbejde på.
3. Tømreren satte derefter et stålskelet op
4. Isolering og kabler til el blev monteret
5. Derefter en dampspærre
6. udenpå dampspærreren blev monteret gipsplader
7. Gipspladerne blev spartlet og der blev opsat væv.
8. Vævet blev malet med en kvalitetsmaling

Det har ikke givet problemer på noget tidspunkt (Det er mere end ti år siden vi foretog renoveringen.

Derimod var der problemer med gulvet de første år. Der lagde vi isolerende undergulv med sivtæppe ovenpå. Men efter nogle år dannedes der mug under sengen og bag reoler.

Dette problem er først forsvundet da vi lagde gulvvarme i stedet for sivtæppeløsningen.

Hvis jeg skulle nyetablere rummet, ville jeg også hugge gulvet og få støbt et nyt med isolering og indstøbt gulvvarme.

mvh. Abj
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, jeg kunne også godt tænke mig at gå helt til bunds i det. Men der er ikke rigtig overskud til det lige nu, hverken økonomisk eller tidsmæssig.
Da rummet kun skal bruges til lege/spillerum har vi valgt at rive isoleringen af væggene nye klinker på gulet og male væggene. Så må vi se hvordan det holder.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Det er den bedste løsning at isolere udefra med drænplader eller terrænbatts. jeg har selv isoleret en mindre kælder udefra med drænplader på den måde holdes kulde og fugt væk fra væggen. det kan blive en ordenlig omgang at grave det hele fri og få lavet ordenligt, men det er den bedste løsning. hvad ligger der fyldt op med omkring drænet? jeg ville betragte alle svampelignende dannelser som skimmel. hvis du lukker det helt tæt indefra kan der ophobe sig rigtig meget fugt bag fortsatvæggen og er du uheldig optager gulvet fugten og på den måde flytter du problemet andetsteds.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også