Skifte kobling på blender

Hej GDS'ere

Er der nogen der har et tip til hvordan jeg fjerner den gamle kobling fra en Krups blender?

Jeg har fundet en ny kobling på nettet for nogen tid siden, og købt den, men kunne dengang ikke lige få den gamle af - nu har min hustru endegyldigt aflivet den gamle, så nu SKAL den af :-)

Koblingen er skruet på akslen med et gevind på ca 4mm, men naturligvis skruet hårdt fast efter mange ganges startmoment på blenderen - måske endda låst med et eller andet fra fabrikken... 

Bunden kan skrues af blenderen, der sidder fire 'sikkerheds torx' skruer under gummifødderne - dem kan jeg godt skrue ud.  Men selve motoren er monteret på bundpladen, og så er koblingen monteret som noget af det sidste - og den kan naturligvis ikke trækkes ned igennem topdelen :-(

Jeg har forsøgt at komme til at blokere akslen, men kan kun komme til den plasticventilator der sidder i bunden - og den virker bestemt ikke til at kunne holde til det.

Alle gode ideer modtages med kyshånd - der må da for pokker være en metode når nu man kan købe løse koblinger.

PÅ forhånd tak.


/ Claus

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ikke for det men kan det betale sig hvad koster en ny i dag 299 ??
Det lykkedes - efter lidt hovedbrud.... Jeg skrællede alt det resterende gummi af, og indenunder åbenbarede sig en plade med gevind, og akslen stak lige netop så meget igennem, at jeg kunne spænde denne op i en særdeles skarpkantet gammel skruestik, og forsigtigt slå møtrikken løs med en mellemstor skruetrækker som mejsel, nu da jeg havde fået lidt modhold..

Montering af den nye var ikke det største problem - tre omgange i gevindet, og så klarer maskinen nok selv resten med tiden!

/ Claus

I bunden på blender er der en smal sprække, hvor man kan stikke et fladt stykke metal ind for at holde motor fast. Men det nemmeste er faktisk at skrue bunden af og holde motor fast med en stor skruetrækker, mens man afmonterer koblingsdrev. Og vær opmærksom på at motor sidder korrekt i monterings markering i toppen inden bunden sættes på igen.
@AnneT - tror du ikke denne model er gået ud af produktion - tråden er 10 år gammel  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Der er mindst 16 forskellige blendere, der anvender den type koblingsdrev. Jeg har ikke tjekket om de er inde/ude af produktion, men den er stadig en i min husholdning og den fungerer fint igen efter den fik nyt koblingsdrev.
Velkommen på lds Anne T


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ja, en Krups blender 576 og den er samlet igen efter reparation
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis