fuld lys på campingvognen med omformer

Hey alle herinde.
 nu går det mod lysere og varmere tider så vi skal have
lavet vogene klar til sommer..
Jeg har flere gange set ude på pladserne om aftenen hvor der ikke lige har
været så meget lys at der er nogne vogne der står med alle lygterne tændt
og det er meget smart at man kan se rundt om vognen,, er der nogne af 
jer her inde der kender til det hvordan man lige laver det, jeg kan forstå det 
er noget med en omformer 230v -12v mvh
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ikke kloge i det, men jeg tror, det er et meget uautoriseret indgreb, som jeg ville være meget forsigtig med.
Det skal i hvert fald være noget, der kan slås helt og aldeles fra, inden sammenkoblingen med bilen, især hvis det er en moderne elektronisk bil. Du vil kunne risikere at sende strøm baglæns ind i bilens system, hvilket kan adstedkomme mange sære oplevelser, man måske gerne ville have været foruden.
Jeg kan sagtens se fidusen, idet der kan være grumme mørkt, hvor man kan falde i diverse grej og barduner!
Jeg tror jeg nøjes med pandelampen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er da en fin måde, men så skal man nok kun forbinde de ledninger, som har noget med det udvendige lyd at gøre.
Det er da lige før, jeg får lyst til at gøre det!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Det er en meget god ide det med det ekstra stik fordi så skal du ikke gribe ind i vognens normale ledningsnet.
Hvis du fortæller mig hvilke lygter du vil have til at lyse skal jeg give dig klemme numre på de dele af stikket det er nødvendigt at forbinde - jeg skal også lige vide om det er et 7 polet eller et 13 polet stik du har på vognen.
Du skal købe en lader af den type som  IKKE  er elektronisk da den type ikke vil give strøm på ladeklemmerne før den "føler" en spænding der - samtidig skal den også kunne yde det strøm som lamperne bruger så kom lige med de oplysninger om hvilke lygter du vil have til at lyse så skal jeg regne forbruget ud til dig.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
hmm jeg kan godt se det er den nemme løsning,, MEN jeg havde tænkt på noget andet via en anden strømforsyning http://www.thansen.dk/product.asp?c=3353669670&n=469331449&pn=662680920 som jeg også har brugt til et mindre cd/radio system i vogen jeg ved at strømkablet kommer ind i en fordeler dåse og så er det vel bare at slutte strømforsyningen til de leddinger der er til lyset ( front og bag lygter x sidemekeringslygter) selvf over en kontakt som der bliver sat som en anden lyskontakt i vogen, så bil og strømforsyning kommer jo ikke i kontakt med hinanden ved når man har bilen for er der jo ikke strøm til strømforsyningen og ved der løber 12v til strømforsyningen tror jeg ikke gør nogen skade,,,, hvad siger i til det mvh
Annonce
Hej Sørensen
S T O P  
Hvis du blot gør som du selv foreslår går det på en måde galt - nemlig fordi lyset på en campingvogn er delt op i flere afdelinger bl.a. højre og venstre side for sig selv og hvis du uden viddere forbinder dem sammen sker det samme på din bil også når du sætter stikket i der og det vil bilens lyssystem absolut  I K K E  bryde sig om.Man kan godt udføre det nogenlunde som du foreslår men der skal enten nogle dioder eller nogle relæer på for at holde det adskildt på den rigtige måde.Den strømforsyning du foreslår kan trække 120 Watt lys så det er helt sikkert OK. Med hensyn til dit lys kan du tænde det enten med et relæ med kl, 87 & 87B samt de normale 30 -85 &86 eller med en kontakt som har 2 adskildte afbrydere i sig - så kan du få lys i højre og venstre markeringslys og der følger højre & venstre sidemarkeringslys sikkert med så hvis det er det du vil skal du blot finde ud af hvordan du vil have det så skal jeg hjælpe dig igen.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ja selvf det havde jeg ikke lige tænkt på, nu skal jeg lige ud og kigge på det når jeg får tid, så kan jeg
lige se hvordan det er delt op. Kan man så ikke føre ledninger fra strømforsyningen til hver lygte/side/sikring
(hvordan de lige er delt op) med ensrettere på så strømmen kommer ud til lygterne og den anden vej når bilen
er på er det stadig adskildt hvis du ved hvad jeg mener, ellers er der kun den anden løsning tilbage
men det skulle undre mig at jeg så mange gange før pga min stædighed nok skal få lavet det som jeg
VIL have det,, men nu skal jeg lige kigge på det først og få sat de sidemakeringslygter på den, vogen er 5,40
så det er meget de ikke sider på den fra ny, ´mvh
Hej Sørensen
Lidt stædighed gavner tit når man vil noget -
Når du har fundet ud af opdelingen og stiktype så spørg igen, så skal jeg tegne til dig, hvordan det skal udføres på simpleste måde, hvis du vil ha det.Med hensyn til sidemarkering så gør dig selv en stor tjeneste og køb den nye type med dioder (mindre strømforbrug og mere tætte- holder meget længere )
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
... hva' med en pandelygte?

 

så fik jeg lige tid til at lave mit lys, og der var kun en måde at lave det på
og det var med et trailerstik (som i også sagde) fastmonteret på indersiden af rammen så man lige
kan sætte strømstikket i og så med min strømforsyning over en kontakt inde i vognen,
jeg har 12 lygter der lyser og DET SER f........ GODT UD her om aftenen..
jeg bruger ca 60w og min strømforsyning kan trække 10-12 A =120w men den bliver lidt varm efter 1- 2 timer
der står også på den ,, dauerbetrieb (4-8 std)
så det kan være jeg skal finde en støre ??
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis