kortplottere

Kunne man få nogle kommentarer/erfaringer med dette udstyr. Hvad skal det kunne, er noget indrettet helt åndssvagt, har man rent faktisk glæde af alle de funktioner, der reklameres med?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
62 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gerne lynæs og helt uden religion af nogen slags. Valgte en 7" plotter med C-max søkort. C-Max kortet pga ligheden med de papirkort vi alle kender og bruger -- De 7" - pga læsbarheden og afstand til den af mig valgte plads... Det var den korte version..

At jeg ved brug af samme har opdaget andre finesser som f.eks "Dynanic Navigation Aids" - lyder fornemt men dækker såment kun over, at fyr, bøjer og bøker (med lys) vises på skærmen som de lyser i virkeligheden / samme frekvens/farve og dermed letter natsejlads, betragteligt..
Der kan via NMEA kobles selvstyre til og kan forbindes til en DSC VHF - så nødopkald sker ved enkelttryk og position videresendes automatisk.. prisleje omkring de 7 tudser incl elektronisk søkort, dækkende hele Norden og det meste af Østersøen..

Mvh Thejs

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Standard Horizon - se evt dette link

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Jeg har en Geonav 6.
Fint og brugbart instrument - simpelt at betjene det tager under en halv time at sætte sig ind i funktionerne.
Kortvisning tæt på papirkort.
Det er nemt at sætte waypoints - det første sættes ud for havneindløb og så lægger man sin rute direkte på kortet og trykker hver gang man syntes det er passende med et waypoint.
Viser alle bøjer, fyr etc. samt dybdekurver.
Når man har indtastet sine grunddata en gang - dieselforbrug pr. sm. forventet hastighed etc. kan man ved et enkelt tryk få vist antal sm,  tid til destination, dieselforbrug.

Den kan viser desuden flod/ebbe etc.

Kortplotteren er - uanset fabrikat -  genial til at sejle efter - men søkort giver overblikket og skal efter min mening altid være - og bruges - ombord.

Er vi på længere sejladser afsætte altid koordinater hver time. Dette dels som sikkerhed for at vi ved hvor vi var inden for den sidste time og dels for at vedligeholde vores viden om at læse et søkort.

Pris ca. 7 kilo

Hilsen
flying leth
Slet ikke noget negativt ? Hvad hvis man er på en rute, men skipper et punkt , er det hele så i kage ? eller er det ok at fortsætte evt. ved en mindre indgriben?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Jeg bruger en håndholdt Garmin ETrex Venture Cx - fåes til lidt over 1000kr.

Den kan fint benyttes alene uden kort hvor man så kan overfører waypoints før sejlads fra enten DLS eller et andet program.

Man kan dog også ligge Garmin Bluechart søkortene ind på den (de koster omkring 1500kr for hele Danmark) - og så fungerer den præcist som en kortplotter, blot er den bærbar og har en mindre skærm end de fleste fastmonterede.

Den er helt perfekt til mit formål og min pengepung. Kan man nøjes med den lille skærm har man en fuldt funktionsdygtig kortplotter til omkring 2500kr.

Den er også vandtæt og tåler at være i cockpittet - med et par genopladelige AA batterier klarer den snildt 1-2 dages sejlads og går det helt galt kan min lader sættes til 12V i båden, så jeg altid kan lade batterierne op igen.
Nej egentlig ikke - den konstaterer/siger blot at waypoint er passeret - og så fortsætter den ellers til næste waypoint.
Og hvis du vil ændre din rute stiller du blot markøren på næste waypoint og flytter til ny position - så laver den selv de nye beregninger. Piece off cake -
Selvfølgelig kan der være nogle afstandsberegninger der ruller over skærmen og ikke altid passer ved kryds etc. - men det ved man jo godt selv.
Iøvrigt kan den give dig en beregning på bedste kryds for at nå dit mål - men det har vi nu aldrig brugt - for vi gør som du - vi bestemmer hvor næste havn er på trods af planlagt havn under morgen andagten.

Håber vi kan anduve dig under vores planlagte sommertogt til fyn og omegn -  
så kan vi jo give kaffen og du kan give kage + piece of cake

flying leth
Århus jeg har selv en lille gul Etrex uden dikkedarer og der er skærmen godt nok lille at vise kort på, bruger den til at pejle waypoints med.
Fly det lyder som noget der kan bruges, Du bli'r nok nødt til at kikke på land, for jeg købte en trængende båd som skal ha' en ordentlig tur, når jeg går på pension til Maj. Men det udelukker ikke et lille træf. Kage feder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af Flying Leth på 30 dec 2009 18:59
Jeg har en Geonav 6.
Fint og brugbart instrument - simpelt at betjene det tager under en halv time at sætte sig ind i funktionerne.

Jeg har en geonav 4C gipsy og er slet ikke fortrolig med funktionerne endnu.

Kortvisning tæt på papirkort.
Det er nemt at sætte waypoints - det første sættes ud for havneindløb og så lægger man sin rute direkte på kortet og trykker hver gang man syntes det er passende med et waypoint.
Geonav 4c gipsy har max 20 waypoint i en rute. og waypoint gemmes i grupper. 

Viser alle bøjer, fyr etc. samt dybdekurver.
Når man har indtastet sine grunddata en gang - dieselforbrug pr. sm. forventet hastighed etc. kan man ved et enkelt tryk få vist antal sm,  tid til destination, dieselforbrug.
Man kan ikke som på garmin selv designe sine vinduer på 4c gipsy
Den kan viser desuden flod/ebbe etc.
4c kan for 2 steder i dk. og man kan ikke regne strømretninger ud omk. fyn.

Er vi på længere sejladser afsætte altid koordinater hver time. Dette dels som sikkerhed for at vi ved hvor vi var inden for den sidste time og dels for at vedligeholde vores viden om at læse et søkort.

Pris ca. 7 kilo

Hilsen
flying leth



Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg synes, det er svært ud fra fra f.eks. Garmins side at få overblik over hvad de enkelte kan, men jeg er lidt lun på en Nüvi 500, som kan både til lands og til vands, og lige er til at stikke i lommen. Men det er vist en udgået model.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 52 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis