Hjælp: Er min varmeveksler defekt eller for lille (til radiator-vand)?

Hej alle

Efter at have gået rundt om varme-anlægget (indirekte fjernvarme) i mit nye brugte hus i et halvt år tror jeg efterhånden den er gal med veksleren til radiator-vandet.

Min cirkulations-pumpe står på 1 (af tre). På en dag med -5 grader sætter jeg fx. fremløbet til radiatoren på ca. 60 grader. Returvandet fra radiatorerne er koldt. Men fjernvarmevandet der går retur fra veksleren er ca 65 grader! Jeg har checket at veksleren er monteret så varmegiver-vand løber modsat af varmetager-vand.

Veksleren er loddet sammen af 10 plader og er ca 5 cm tyk. Den måler hhv. 5 cm og 47 cm imellem studserne og er produceret i 1990 af "Euroheat".

Umiddelbart virker den noget lille, mit hus er 138 m2 opvarmet plus 80 m2 kælder som også ønskes "lunt" samt en uudnyttet tagetage på ca 50 m2 som også skal inddrages ved lejlighed.

Er det korrekt at den er gal med veksleren - og hvad skal jeg evt købe istedet?

Jeg takker på forhånd for al relevant info :-)

Godt nytår - Morten
Hej alle Efter at have gået rundt om varme... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
luk nåleventilen helt i og åben den en halv omgang, der skal kun være et minimalt flow igennem, (du kan høre når der er en smule gennemstrømning.

Prøv dette før du kaster dig ud i dyre løsninger med trykdif. ventil, da du har haft problemet hele tiden tror jeg ikke det kan være dette...
Ja det er rigtig #10 er den differenstrykregulator som du mangler. Jo højere dit differenstryk er, jo mere vand vil fjernvarmeværket presse igennem din veksler, derfor har du den hje returtemperatur som du har. Det den skal bruges til, er at udligne trykket sådan at den er tilpasset, trykfallet igennem din veksler, ventiler etc. så får du din vandmængde tilpasset og du får din afkøling.
Det giver mening at jeg skal have en differenstryksregulator, jeg kan se dem på forskellige diagrammer over anlæg der findes på nettet (inkl i den jeg linkede til).

Når jeg ser på den tidligere ejers regninger kan jeg se at de har haft en årsafkøling på 18 grader (dyyyyyrt). Så måske anlægget bare er konstrueret forkert (altså uden diff. regulatoren)? Det er vel klart at en forskel på 2 bar får vandet til at fosse igennem (hvis forskellen reelt kun skal være på 0.1 bar).

Jeg vil lige dreje lidt på nåleventilen. Men hvorfor er den der? Den har vel en funktion jeg ikke skal "lege" med? EDIT: den stod rigtigt.
Morten, Du kan prøve at lukke din afspærringshane på fremløbet halvt eller mere, og så se hvad der sker.

"Nåleventilen" kan du også prøve at dreje på, det det handler om, er at få din gennemstrømning minimeret.

Bemærk dog at når det lykkedes dig, så har du gjordt det manuelt. Og du vil muligvis få problemer med dit fremløb ud i rdiatorerne, igen når temperaturen ryger over minus igen.
ja, det har jeg forsøgt (jeg har lukket sommerventilen næsten i). Det "virker", jeg kan reducere retur-temp. til ca 55-58 grader, men hvis jeg lukker mere begynder radiator-fremløbs-temp at falde for meget. Men det tyder på at der ER for meget fart på vandet på fjernvarmesiden (pt er differencen oppe på 2.5 bar). Jeg ringer lige til KE mandag og spørger hvorfor jeg ikke har en diff-regulator. Og hvis det er helt galt (altså ikke tilladt) må det ryge over ejerskifteforsikringen....

Annonce
Held og lykke med det, venligst skriv herinde hvad udfaldet bliver...

Til orientering, så er din installationen "Lovlig" der findes ingen Lov/regler indenfor den del, kun retningslinier.

Jeg synes du bør, tage kontakt til en VVS'er der er medlem af fjvr-serviceordningen, han burde kunne rådgive og indstille dit anlæg så du får den bedste driftsøkonomi
Hej.
Som du beskriver dit problem.
Så er din veksler stoppet,hvis du har en høj retur temp.på fjernvarmen så køre fjernvarmen lige igennem og afgiver ingen varme,til dine radiator.
Og så burde du nok gå en str.op i veksler da en veksler med 12 plader svare ca.til 270 M2.

Veksler skal renses ca hver 2-3 år,men hvis du fylder meget vand på hele tiden.Så tilkalker den meget hurtiger.
Det kan være at du ikke kan holde trykket i dit anlæg,så bliver du nødt til at fylde koldt vand på=kalk i veksler.
Så er det din røde tryk ekspansions beholder der er defekt.

Jeg ville forslå dig at få en vvs´er til at tjekke dit anlæg fra a-z?

Vil meget gerne hjælpe dig?

mvh,

vvs-kbh

Din AVBT styre din temp.i dit fremløb

Din FJVR styre din fjernvarme retur (50g)
Den lukker hvis din fjvr retur overstiger 50g.

Jeg tror jeg vil starte med at montere en differenstrykregulator (se her).

Men hvordan (med hvilke nipler etc.) gør jeg det lettest? Se billede 1 for hvor jeg tænker den er lettest at placere.

Desuden skal jeg have et trykudtag til føleren på fremløbssiden. Sådan en kan jeg simpelthen ikke finde?? Men hvis nogen kan finde en, hvordan skal den så lettest monteres (se billede 2).

Takker, Morten

Det er altså ikke helt rigtigt det der bliver skrevet til dig!
Danfoss AVTB lukker op i mod et differenstryk på 10 bar - derfor er den valgt i dit anlæg, hvor man ikke har villet ofre en trykdifferensregulator.
Dernæst - veksleren har ingen indflydelse på afkølingen, den overfører energien og må selvfølgelig ikke være for lille, men man kan ikke købe sig til en bedre afkøling ved at overdimensionere veksleren. Det er klart, at hvis veksleren er slammet til på en eller begge sider, vil du miste evne til at overføre energi og dermed evne til at afkøle dit radiatorvand. Men det er kun radiatorernes hedeflade, der afgør din driftsøkonomi på ren veksler.
Hvis dine temperaturer på sekundærsiden dvs. mellem frem og retur på fjernvarmen ser acceptable ud, må der være en anden årsag til, at din returtemperatur på primær er høj. Har du tjekket ventilen på VVB'en? Prøv at mærke (FORSIGTIGT) med hænderne på til- og afgang på den - den sidder på primærsiden før veksler på en "københavnermodel" og vil by-passe din fine økonomi hvis den er defekt. Dit varme vand vil typisk også være meget varmt, men moderne termoblandere sikrer at man ikke forbrændes.
I det hele taget kan man føle sig frem til meget med hænderne (hvis man passer på).
æhh, VVB - er det vandvarmebeholderen? Den ventil der sidder der regulerer vist fint (også en AVTB). Returen på dén er kun høj når der bruges vand, og jeg har også prøvet at lukke helt for den del af kredsløbet - det hjælper ikke. Umiddelbart tror jeg at veksleren er fedtet til indvendigt (den er fra start 90'erne og ham der boede der før passede IKKE anlægget overhovedet.
Skal jeg ikke prøve at skrue den af når sæsonen er overstået og se på det - evt sætte en ny på hvis den er for klam?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis