Hjælp: Er min varmeveksler defekt eller for lille (til radiator-vand)?

Hej alle

Efter at have gået rundt om varme-anlægget (indirekte fjernvarme) i mit nye brugte hus i et halvt år tror jeg efterhånden den er gal med veksleren til radiator-vandet.

Min cirkulations-pumpe står på 1 (af tre). På en dag med -5 grader sætter jeg fx. fremløbet til radiatoren på ca. 60 grader. Returvandet fra radiatorerne er koldt. Men fjernvarmevandet der går retur fra veksleren er ca 65 grader! Jeg har checket at veksleren er monteret så varmegiver-vand løber modsat af varmetager-vand.

Veksleren er loddet sammen af 10 plader og er ca 5 cm tyk. Den måler hhv. 5 cm og 47 cm imellem studserne og er produceret i 1990 af "Euroheat".

Umiddelbart virker den noget lille, mit hus er 138 m2 opvarmet plus 80 m2 kælder som også ønskes "lunt" samt en uudnyttet tagetage på ca 50 m2 som også skal inddrages ved lejlighed.

Er det korrekt at den er gal med veksleren - og hvad skal jeg evt købe istedet?

Jeg takker på forhånd for al relevant info :-)

Godt nytår - Morten
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Hvis den har været god nok engang, er dens dage måske talte på grund af tilkalkning.....Er næsten umulig at afkalke....

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hvis pumpen (og dermed radiatorvandet) kører hurtigere får jeg jo bare endnu dårligere varmeoverførsel i veksleren. Og ja, jeg har en returbegrænser på selve fjernvarmen. Men den lukker bare for vandet når temp stiger for meget - og da den altid er varmere end fremløbet på radiatorsiden er den bare kronisk lukket hvis jeg forsøger at begrænse for meget.

Er der nogle VVS'ere med stærk viden om vekslere derude? Hvordan vurderer jeg om den er stor nok? Og om det derfor kan betale sig at rense den - eller jeg bare skal have en ny og større. Og i så fald, hvilken (se mål i første indlæg)
Mvh Morten
Skrevet af momato på 31 dec 2009 13:12
Hvis pumpen (og dermed radiatorvandet) kører hurtigere får jeg jo bare endnu dårligere varmeoverførsel i veksleren.

Det gør du så kun hvis din retur er for varm,
du skriver din retur centralvarme er kold til veksler, så er der ikke nogle problemer med at sætte pumpen et trin op.
Jo mere flow du har gennem veksler på centralvarmesiden med køligt vand, jo mere køler du primærside (fjernvarmen)


 Og ja, jeg har en returbegrænser på selve fjernvarmen. Men den lukker bare for vandet når temp stiger for meget - og da den altid er varmere end fremløbet på radiatorsiden er den bare kronisk lukket hvis jeg forsøger at begrænse for meget.

Nu ved jeg ikke hvad det er for en returbegrænser, FJV evt. ?

Er der nogle VVS'ere med stærk viden om vekslere derude? Hvordan vurderer jeg om den er stor nok? Og om det derfor kan betale sig at rense den - eller jeg bare skal have en ny og større. Og i så fald, hvilken (se mål i første indlæg)

Jeg tror ikke der nogle der kan regne ud om den er for lille med de oplysninger du giver
er der mærkeplade på med angivelse af Kw. ?




Hvis jeg sætter pumpen på 2 bliver returen fra radiatorerne lidt varmere (men stadig mindre end lunken). Og pt er radiator fremløb på 58 grader og retur fjernvarme fra veksler på 68 grader (ikke godt). Det ændrer ikke rigtigt på effektiviteten at ændre pumpehastigheden. Min retur-begrænser er en Danfoss AVTB. Men hvis jeg sætter returen på fjernvarmen på fx max 50 grader kan den kun varme radiatorvandet op til ca 40 (da veksleren jo har et stort "tab"). Og så duer det jo ikke :-)

Jeg har gen-tjekket veksleren, den angiver desværre ikke effekt. Der står max 26 bar, max 225 grader, indhold 0.47/0.38 og lidt prod. numre. Ellers ikke noget klogt dér.

Annonce
Som sagt tidligere .. tilkalket...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Patrol2

Nu er der normalt ikke kalk i en fjernvarmeveksler, da der ikke er iltholdigt vand , hverken på primær eller sekundær side af veksleren.
Det er normalt veksler til varmt vand der tilkalker,

Morten .. smid et billed op af herlighederne, så kan det være det er lettere

Og godt nytår til alle
Yes, jeg er også nået frem til at det ikke er kalk (der er jo igen kontinuerlig tilførsel af kalkholdigt vand). Jeg laver et billede, så kan I se HVOR lille min er ;-)

Hejsa..
Tror da ikke din veksler er for lille.. jeg mener: du er jo ikke utilfreds med din varme..
Men jeg tror at din gennemstrømning på fjernvarmesiden er for stor. Vil mene en streng regulering på fjernvarmesiden kunne løse dit problem.. en stad et eller andet.. Hvis jeg har forstået dit problem rigtig (?)

Mvh Jan J
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis