Renault Scenic 1,6 RN årg. 1999 / 245,000 km.

Hej alle jer derude

Håber der er en, som kan hjælpe med mit bilproblem  som kort og godt går ud på, at bilen i koldt og fugtigt vejr "sætter ud" under acceleration. Ved motorvejs hastighed gør den det samme, men i mindre omfang. Der kommer sådan nogle små hurtige "hug" og gerne flere efter hinanden. Det føles som om, at bilen sætter ud i et 100 del sek. for derefter at starte igen. Jeg har skiftet ledninger mellem tændrør og tændspole samt tændrør og batteri, hvilket hjalp en lille smule, men ikke helt. Har fået undersøgt gearkasse og trækaksler, der var slidte, men sikkert ikke årsagen til problemet. Nu har jeg læst flere steder, at denne biltype er kendt for at have store problemer med el-systemet / tændspoler mm. måske en af jer derude har prøvet noget lign. eller lige præcis ved, hvordan problemet løses.

Karsten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Karsten.
Har du prøvet med lidt kaburator sprit i benzinen, på denne tid af året kan det mange gange være problemet.

V.h.  Håndværkeren
Er du sikker på at gnistgabet på tændrørene er sat rigtigt iflg. instrukserne? Min Mondeo reagerer på den måde, hvis jeg har kvajet mig med det.
Og er det de rigtige rør du har fået? Det kan nemlig også glippe for nogle leverandører.
Jeg savner en beretning om, at du har skiftet strømfordelerdækslet, hvis din vogn har et sådant.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej og tak for de hurtige svar

Karburatorsprit er forsøgt uden virkning. Med hensyn til gnistgabet på tændrørerne går jeg stærkt ud fra, at det står korrekt, når man køber nye tændrør. Den med strømfordelerdækslet havde jeg godt nok hørt om før, måske det er en god ide at undersøge, ved ikke om bilen har et sådant eller ej. Andre jeg har spurgt har også budt ind med springstrøm omkring tændingen, hvad det så end er?

Karsten

Det er bl.a. noget der kan forekomme i et defekt strømfordelerdæksel og andre defekte dele til tændingsanlægget.
Der er absolut ingen garanti for at gnistgabet er korrekt til lige netop din vogn, når du køber dem.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du har skiftet ialt 5 tændkabler (4 til tændrør fra fordeler1 fra fordeler til tændspole), skiftet tændrør (de ligger i æsken produceret med for stort gab!) Fordelerdækslet inspiceres for revner og/eller defekter på de fire kontaktpunkter til rotoren. Rotoren kontrolleres for koks. Kondensator udmåles (er muligvis en del af fordeler). Tændspole udmåles. Alle relevante stelkabler gåes efter. Kabler fra tændspole kontrolleres. Batterikabler kontrolleres. Alt aftørres og konserveres med silicone. Der kan være et begyndende nedbrud af fordelerdrev. Ligger den ikke vandret ind i knasthuset? Det du kalder springstrøm, kalder jeg krybestrøm. Det forekommer når overfladen på isoleringen af højspændingskabler er tilpas fugtig. En strøm der finder ud ved en kabelende, kan vandre fra et kabel til t andet. Derfor skal de beskyttes i den kolde tid med silicone.

 

Annonce
problemet kan været såre simpelt - min bil opførte sig på helt samme måde - det viste sig at være knækkede kulfibre i kablet fra strømfordeler til tændrør...
Hvis du trækker eet kabel af ad gangen, fra strømfordeler til tændrør (husk at trække af HELT nede på manchetten - ellers trækker du forbindelsen over eller knækker kulfibrene i kablet) - du vil kunne høre på din tændte motor om den kører på alle cylindre eller om den "går ned". Kan du høre forskel på motorlyden virker kabel og tændrør.
Trækker du et kabel af et tændrør uden at høre forskel, virker tændrør eller kabel ikke som det skal.
Strømfordeler-dæksel og tændrørskabler koster ikke en jante. Er der bare en lille revne i dækslet kan det end ikke ses. Brudte kulfibre kan heller ikke ses. Men du kan høre om vognen kører på alle cylindre.
simpel fejlfinding...det er sommetider de små ting, der betyder den store forskel )
Man kan en aften tænde motor og med en forstøverflaske sprøjte vand ud over motoren - slår der gnister er der en strømting et sted.
Hvis jeg ikke tager fejl, så er der ikke strømfordeler på en Senic fra 99.. der er 4 tændspoler, monteret direkte ned i topstykket, med 12 v. direkte til hver enkelt. Et kendt problem ved dem er fugt.. de skal "pakkes" ind i siliconefedt ved montering, "mellem topstykke og tændspole" for at der ikke kommer fugt ned ved siden.. er skaden sket skal tændspolen skiftes.. Evt få målt dine tændspoler igennem.. mellem de 2 klæmmer til 12v skal der måles 0,5 ohm. og mellem den nedereste klæmme til 12v og "centrum" alså den del der sidder nedover tændrøret skal der måles mellem 5 & 8 Kohm.. Løser det ikke problemet så spørg endelig.. har selv en Senic :-)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis