Træbriketter

Hva holder længst?

3 rummeter egetræ eller 1 palle briketter(960kg=96 poser a 10kg) fyret med i samme slags ovn?


 Mvh Henrik

79 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo mange ting der spiller ind

Jo mindre stykker du saver og kløver i, jo mere skal der i ovnen og jo mere varme

Fugt indholdet betyder også noget, for godt tørt træ kan give god varme i større stykker end våd.

Men med forbehold for det oven nævnte så, mener jeg at 1kg briketter svarre til 1,4kg normaltræ ca.12-15% fugt
Og dette er på grund af at det er presset så hårdt, og er meget tørt.

Så er det bare at sammen ligne vægten af træet og briketter

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg synes selv at træ briketter brænder længere end normalt træ (ikke spec. egetræ), dog er de mere mørke i de briketter jeg bruger iforhold til de normale lyse.
Men der hvor jeg syntes det er en helt klar fordel med briketter er, at de kan stables i kælderen og så er der ingen små dyr med ind i stuen
Og så er det så sjovt at se på naboen der vader ned til brænde skuret i slud og sne mens man selv henter i tørvejr

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse


Det ved jeg ikke, men jeg ved, at jeg ikke gider de 3 rummeter egetræ, sikkert fra Polen, hvoraf en stor del er trøsket. Sådan var det de sidste gange jeg eksperimenterede med sådant.
Jeg bruger nu kun træbriketter i brændeovnen. Det giver meget mindre aske og holder varmen meget længere og har en lavere fugtighed 6-8% imod træ med 16-20% eller meget mere. Du skal bruge meget energi på at fjerne den megen fugt inden du får varme ud af træet, plus du får mere fugt/løbesod i skorstenen.
Skal jeg fyre med brænde, skal det nærmest være gratis, sådan da.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svarene,jeg hælder også mest til træbriketterne for de gir sgu en go varme fra sig og man ved hvad man får
modsat kløve-træ. Er efterhånden blevet tørret en del gange med "klar til brug" brænde eller blandet løvtræ der mest er indtørret
gran der brænder hurtigere end nytårskrudt.

 Mvh Henrik

Brændværdien i træ er ca. 12,0 MJ pr. Kg.
Brændværdien i briketter er ca. 18,0 MJ pr. Kg.

1 m3 brænde vejer ca. 500 Kg.
3 m3 er dermed ca. 1500 Kg.
I 1500 Kg. brænde er der en brændværdi på 1500 Kg. x 12.0 MJ/kg. = 18000 MJ.

 

I 960 Kg.træbriketter er der en brændværdi på 960 Kg x 18,0 MJ/kg. = 17280 MJ.

Så vupti... ikke den store forskel...i brændværdi. 
Derfor kommer det an på, hvad prisen er på de forskellige brændselstyper.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Det var sgu et flot regnestykke. Det overrasker mig noget!
Sidst jeg købte træbriketter gav jeg 2000 kr. for 1000 kg. Det er så lidt dyrere på papiret men, hvor meget brænde får man så lige, hvis man bestiller 3 m3? Hvor fugtigt er det? Hvor meget er trøsket?
Det er jo meget lig med at sælge elastik i metermål.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har lige købt 50 skrm eg der kommer fra Sverige til 340 kr. pr skrm.
Det blev leveret til den pris men det er stammer i 3m længde der skal saves og flækkes og tørres i stakke.
Hvis man køber brændet klar til ovnen er det noget dyrere, men det værste er at man altid bliver snydt.
Skal man købe brændet færdigt og klar til ovnen tror jeg det er bedre med briketter.
Mvh
Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Skrevet af jbr på 30 dec 2009 20:07

Brændværdien i træ er ca. 12,0 MJ pr. Kg.
Brændværdien i briketter er ca. 18,0 MJ pr. Kg.


Ingen kommentarer til princippet i regnestykket idet jeg dog lige vil bemærke, at Skov og Naturstyrelsen mener der er 14,7 MJ pr. kg træ, mens træbrancheforeningerne er helt oppe på 19 MJ pr. kg.

En ting skal du medregne, Anker Petersen, og det er at du får varme af brændet 2 gange!
Ja ja, jeg ved godt at den er lidt dum!
God arbejdslyst.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm
Jeg må indrømme at jeg har hørt den før men derfor er den nu lige god.
Jeg er nu blevet færdig med opskæring,flækning og stabling (runde stakke)
Når den tid kommer så nænner man ikke at bruge det Hi.
Indrømmet. Det er godt nok noget af en opgave især når man har haft 75 fødselsdage.
Det tog 30 dage a 5 timer.
Det er godt at fortjenesten ikke er skattepligtig
Rigtig godt nytår til jer alle
Mvh
Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Der er yderligere 69 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis