Træbriketter

Hva holder længst?

3 rummeter egetræ eller 1 palle briketter(960kg=96 poser a 10kg) fyret med i samme slags ovn?


 Mvh Henrik

Hva holder længst? 3 rummeter egetræ eller 1... Vis hele indlægget
79 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
LarsON.... der er store forskelle i, hvem der mener hvad omkring brændværdi.

Går man ud fra, at træet er fuldstændigt tørt, hvilket det i øvrigt aldrig er, er den teoretiske brændværdi , som du skriver.

I praksis er det som mit regnestykke viser.

Når man taler brændværdi i træ er der mange misforståelser.
F.eks. tror langt de fleste, at der er mere brændværdi i eg og bøg, end i gran pr. kg.
Det er ikke tilfældet!!
Træ der har samme restfugtindhold, har samme brændværdi pr. kg. Sådan er det!

At der så går en volumenmæssig større del til 1 kg. gran, end til 1 kg eg, er så en anden sag.

Summa sumarum.... det er stort set ligegyldigt om du brænder det ene eller det andet... naturligvis med hensyntagen til restfugtindholdet...

(P.S. jeg kan også Google "brændværdi i træ" og finde de nævnte eksempler... og mange andre der siger noget andet)


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Her i det Sønderjydske køber vi træbriketter om sommeren i Bilka til 12,50 pr, pk. = 1250 kr. pr. ton (svært regnestykke )  Og så gider jeg squ ikke at stå i skoven og flække selv...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej Anker...og I andre... måske er det ikke kun, hvis man skal købe brændet færdigkløvet og klart til brændeoven, at briketter er billigere at fyre med.

Det kunne også gælde når man køber skovrummeter brænde, der skal saves og flækkes efterfølgende.

Eller hvis man bare køber det i et tårn, klar til ovnen.

Her er regnestykket:

50 skovrummeter svarer til ca. 35 alm. rummeter.
35 rummeter har du så betalt 485 Kr. for leveret, pr. rummeter.
Det er en udgift på ca. 17.000 Kr.

I, f.eks. Bauhaus, kan man ofte købe 2.1 rummeter brænde for 995 Kr.
Dem skal du så have ca. 17 (16.6) af, for at få 35 rummeter.
Det er en udgift på ca. 17.000 Kr.
Det er så uden levering, men savet/kløvet.

Briketter skal der bruges ca. 1 palle af pr. 3 rummeter brænde, for at få samme brændværdi.
Det betyder at man skal have ca. 12 (11.6) paller briketter a 960 kg (96 pakker a 10 Kg.) for at få det der svarer til 35 rummeter i brændværdi.
Briketter er ofte på tilbud... som nævnt til 8 pakker for 100 Kr.
Så er prisen ca. 14.500 Kr for det der i brændværdi svarer til 35 rummeter brænde.
Normalprisen på briketter er vel 6 pakker for 100 Kr.
Så er prisen ca. 19.200 Kr. for det der i brændværdi svarer til 35 rummeter brænde.

Man kunne jo være lidt grov og så sige, at hvis man køber briketterne til normalpris, så har Anker haft ca. 15 Kr. i timen for at save/kløve/stable... minus forbrug af el/benzin.
Eller hvis man er rigtig grov, og køber briketterne på tilbud, så har Anker betalt ca. 17 Kr, i timen for at arbejde plus el/benzin.

Husk Anker... det er ikke for at nedgøre, eller gøre dig til grin, at jeg skriver dette. Det er udelukkende for at hjælpe folk med at spare penge og arbejde, fremadrettet. Måske også dig selv.

Så kan vi igen begynde at tale om mængdevolumen/pr. kg. træ, restfugtindhold osv.
Men generelt må man sige, at det er umådelig lidt der kan spares ved at knokle med træet selv. I mange situationer kan der ikke spares noget og ved rigtig gode tilbud på briketter, ja så sætter man penge og arbejdstid til.

Men det er jo op til den enkelte at vurdere hvad man helst vil.

Personligt tager jeg det træ, som jeg kan få gratis, f.eks. ved afhentning.
Hvis jeg løber tør, står den på briketter, som jeg jævnligt tager 6-8 pakker med hjem af, fra byggemarkeder og andre steder, hvor de er på tilbud.
Det er det billigste i det lange løb....

Godt Nytår og blus på ovnen til jer alle....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 30 dec 2009 22:56
LarsON.... der er store forskelle i, hvem der mener hvad omkring brændværdi.

Går man ud fra, at træet er fuldstændigt tørt, hvilket det i øvrigt aldrig er, er den teoretiske brændværdi , som du skriver.

(P.S. jeg kan også Google "brændværdi i træ" og finde de nævnte eksempler... og mange andre der siger noget andet)

Så bemærkede du også at SNS opgivelse tager udgangspunkt i 20% fugt.

Hej JBR
Det træ du køber i Bauhaus er for langt størstedelen Poppel,Pil og andre meget lette træsorter så du får kun ca halvdelen af den vægt du opnår med f.eks. Bøg,Ask eller Eg...Dertil kommer levering.... alias: Dit regnestykke holder ikke.
Indrømmet at det bliver under alle omstændigheder ikke nogen timeløn der vil noget.
..... Man kan jo anskue det på flere måder....Hvis man ikke gider røre sig for at få varmen ville det jo nok være en fordel at flytte ned omkring Ækvator.
Jeg personlig bruger arbejdet med brændet som en form til holde gang i det gamle skrog fremfor at fise rundt på landevejen med en Mp4 hængende på brystet.

Spøg til side
Rigtigt godt nytår til jer alle
Mvh
Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Annonce
Du skriver jo netop ikke hvad du køber af træ i  Sverige.
Har selv købt træ fra Bauhaus, og ja, det er blandet løvtræ.
Det kunne dit jo også være.
Nu var den med træet fra Bauhaus jo bare et eksempel, som viser, at du lige så godt kunne have købt det der.
Og taler vi briketter er der slet ingen tvivl om, hvad der kan betale sig.

At du synes at det er en god måde, at holde sig i gang på, er fint.
Økonomisk er det bare ikke rentabelt.

Og jo... det er helt sikkert at regnestykket holder. Du kan jo selv regne efter.

At der er forskel på volumenmængden pr. kg., har jeg skrevet om tidligere.

Summa sumarum... briketter er billigst at fyre med...(hvis man skal købe brændslet til markedspris) det er et regnestykke der er til at forstå!

LarsON... ja det har jeg da bemærket... og det stemmer jo sikkert fint, med 14.700MJ/ 20 % fugtindhold., vel at mærke for bøg. Ved blandet løvtræ holder den så måske ikke?  Flere faktorer spiller ind, selvom jeg kan se, at du gerne vil have 14.7 til at være det korrekte tal
Hvad er det faktiske fugtindhold f.eks.i det træ, som du lægger i ovnen? 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

JBR

Hvis du læser mit indlæg tidligere så står der EG EG EG
Bare for en ordens skyld.
Jeg ved ikke hvor du bor i landet men her på Sjælland har jeg endnu ikke set brænde i tårn (2,1 rm) til under 1500 kr. og så er det endda blandet løv.
Der foreligger iøvrigt flere beregninger for piller,briketter,flis, korn og træ der alle falder ud til træets fordel
Nevermind...Jeg slutter her
Mvh
Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Hej Anker... den med eg, havde jeg ikke set... sorry.

Det gør naturligvis at dit regnestykke er lidt bedre.

De beregninger du skriver om, ville jeg gerne se

Blandet løvtræ i Bauhaus Herning kan fås for 995 Kr. pr. tårn (2.1 m3)

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

nu er Anker jo også en "ældre" herre og vælger at få leveret stammerne i stedet for at ta i skoven, da dette er et lidt hårdere arbejde, men til gengæld er prisen så lavere, så JBR lav dit regnestykke igen og brug så prisen pr rm på 200kr og se om det så ikke er billigere at hente sit eget brænde. og det er bøg og eg, desuden ved man hvad man får det ved du ikke med bauhaus og de andre.
Og med hensyn til aske laver jeg ikke mere en briketterne, man skal bare fyre rigtigt.
Brændsel
Effektiv brændværdi
MJ/kg

brunkulsbriketter 19,9
koks 29,1
stenkul 29,3
tørv 13,4
fyr/gran (opskåret, tørt) 14,7
fyr/gran (frisk træ) 11,4
bøg/eg (opskåret, tørt) 14,2
bøg (frisk træ) 12,8
halm 13,5
benzin 42,7
dieselolie 41,9
petroleum 43,5
fyringsgasolie 42,3
fyringsolie (svær fuel) 40,6
ethanol (95%) 25,3
flaskegas 46,0
nordsøgas 48,6
methan 50,4
ethan 46,9
propan 46,2
butan 45,8
ethyn (acetylen) 48,1
hydrogen (brint) 120,1

Der er yderligere 59 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis