reperation efter nye vinduer



Vi har fået nye vinduer og da vi skal have udvendig isolering har vi fået vinduerne flyttet 10 cm ud. Vinduesrammen er ca. 3 cm mindre end den gamle og der er fuget med skum. Jeg havde egentlig tænkt mig at montere gipsplader over vinduerne men jeg har et problem med at sætte dem fast pga. konstruktionen med jernedrager over vinduet. En anden problem jeg har med gipsplade er at nuværende pudslag er ikke helt jævn og jeg får en sårbar kant. Hvad er den bedste løsning?

Tak på forhånd.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge en kraftig krydsfinerplade i stedet for gips og så sætte den op med skruer og rawplugs. Læg den evt. så langt ind over vinduet, så du lige netop kan få et par lange, tynde skruer til at fange den igennem karmen. Læg en fuge imellem plade og murværk, for at undgå træk.

Med venlig hilsen
ktm

 

Helt enig med ktm her.

Østenfiner ville være oplagt her, så har du også en rimelig glat flade, som der nemt kan laves et rimeligt flot finish på, uden det helt store spartel arbejde.

Jeg ville dog lave det lidt anderledes.

På bagsiden af dine lysninger, sætter du en tynd strimmel plade som lige render et par centimer forbi vinduerne, hermed får du et flot tæt samling ind mod dine vinduer, og mulighed for evt. lige at fiksere pladerne med skum på bagsiden, når skummet ekspandere vil det sørge for at holde pladerne tæt ind til dine vinduer, og du kan nu nøjes med at fastgøre det i fronten, evt. med et par skruer, eller simphelt ved at skumme dem her også.



Tak for forslaget.

Har jeg forstået rigtigt?

Jep, det har du.

Det er klart den nemmeste måde at lave det på.
Annonce
Jeg ville , hvis det er muligt, lægge krydsfineren op og ind over vinduet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

En alternativ mulighed er at montere en såkaldt notliste på dit vindue, og så lave tilsætninger af krydsfiner hele vejen rundt med gerikter.
Hvis du laver det i 15 mm krydsfiner som er falset ned til 12 mm hvor det går ind i noten kan det faktisk laves meget stabilt og der er en ordentlig kant at sømme gerikten på.
Normalt fikserer jeg bare med enkelte stifter i hjørnerne og fikserer/tætner med polyrethanskum (der sættes midlertidige lister op mellem pladerne for at modvirke skummets ekspansion).


Ca. som det her?

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også