2 cyl. Deutz diesel motor - startproblemer

Hejsa

Jeg har en 2 cyl Deutz diesel motor som bruges til generator. Desværre så har jeg lidt problemer med at få den til at starte

Jeg har prøvet:
  • Adskillige batterier for at udelukke manglende strøm
  • Rense dyserne
Når jeg kigger rundt på motoren, kan jeg _ikke_ finde nogen gløderør

Motoren er fra 1986 og har kørt ca. 3300 timer.
Jeg har lige skiftet brændstoffilteret i håbet om at det var det som var "stoppet" men det var det ikke.

Når / hvis jeg endelig får motoren startet, så kører den fint.

Er der nogen som har et godt forslag til hvad jeg kan gøre?
På forhånd tak
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo ikke alle diesler, der har gløderør, og kan du ikke finde nogle, må den jo være uden.
Hvis den starter bedre i varmt vejr kan man frygte at den ikke har helt den komprssion, den bør have.
Det kan også skyldes en træt startmotor, så den ikke kommer tilstrækkeligt op i omdrejninger.
Er du sikker på om det er en 12 eller 24 volt? Kig grundigt på startmotoren og se, om ikke du kan finde nogle prægninger på den, der siger noget om volt.
Er det en 12 volt, kunne du jo forsøge dig med 24 volt, selv om det er lidt forbudt.

Med venlig hilsen
ktm

 

køb en dieselstart og giv motoren et pust i indsugningen

 

hejsa og tak for de hurtige svar

jeg har været ude og måle lidt:
i de første 11-12 sekunder man "tænder" for generatoren trækker nogle relæer og strømforbruget i denne periode er ca. 1,1A ved de 12v. Det formoder jeg er relæerne som trækker som bruger den strøm, da det er alt for lidt til forvarme (hvilket bekræfter min teori om at der ikke er gløderør).
Efter de 12 sekunder så slipper relæerne og strømforbruget falder til 0,1A og forbliver der indtil man "kører" med starteren (den bruger mere strøm end mit måleapperat kan klare, så ved ikke hvad forbruget er - spændingen på batteriet falder 1-2v så den bruger i hvert masser af strøm :o)


ktm:
det er en 12v starter der sidder monteret og selvom det kunne være fristende med 24v på starteren er jeg bange for at det ikke bliver løsningen da det også gerne skulle virke om 1 år og jeg tror ikke på det er sundt med dobbelt spænding. Hvis jeg nu havde en mulighed for at give starteren 14-15v turde jeg godt... men ikke 100% overspænding.

uldal:
jeg har tænkt tanken, men problemet er ikke en manuelt styret opstart men i tilfælde af at strømmen forsvinder skal generatoren starte op automatisk. Så jeg ved aldrig hvornår der bliver startet så jeg kan ikke være der til at puste lidt æter i snotten på motoren!

polobjørn:
jeg har haft dyserne ude og ligge natten over i würths "universal rens" tror jeg nok det hed... jeg kunne pludselig se alle de små huller på dyserne men det hjalp ikke. Vil det hjælpe så meget at tage dem med til et eller andet firma som fikser sådan noget? Har i nogle forslag, gerne på fyn, hvor de kan hjælpe mig med det? Aner ikke hvad jeg skal lede efter af firmaer, da det må være en specielopgave?


Mvh
Johnny
Jeg tror den har et eller flere gløderør der er brændt over, det passer fint med de 11-12 sek, hvoffor skulle den ellers lave et delay og klikke relæer. En nødløsning kunne være at sprøjte 2-4 ml smøreolie ind i indsugningen på hver cylinder (helt ind hvor det kommer til at ligge oven på indsugningsventilen eller løber ned oven på stemplet) så er der garanti for at den starter første gang den prøver. Et hvert bosch-diesel-service værksted kan btw. overhale dine dysser. Er du helt sikker på det ikke er noget så simpelt som for små/for dårlige batterier eller dårlige forbindelser fra batteri til starter?

Dr_Lyn
Annonce
Gløderør: jeg aner simpelthen ikke hvor de skulle være så? Jeg har kigget overalt i nærheden af dyserne og der er IKKE noget. Desuden har jeg prøvet at følge ledningsnettet, og kan stadig ikke finde gløderør. Det eneste jeg kan se i forbindelse med dyserør er temperaturføler samt et andet rør, som jeg formoder er noget trykmåler (jeg kan ikke finde noget information om det på google).
Men jeg kan heller ikke se logikken i at den "venter" 12 sek før den slår nogle relæer fra igen... det virker som forvarmetid!

Batteri:
Jeg har en så godt som nyt, fuldopladet, 71Ah batteri som _burde_ kunne starte generatoren (den tørner fint)
Derudover har jeg prøvet med nogle brugte, men fuldopladede 230Ah batterier (ja 230Ah - de bruges til lastbiler normalt). Jeg har prøvet flere da de jo er brugte, men starteren tørner bare rundt uden at motoren starter

Stelforbindelse:
Den har jeg ikke lige tænkt over... jeg vender tilbage senere når jeg har fået målt modstanden!

Dyserør:
Jeg tager kontakt til Lange Jørgensen (Bosch service center) i Odense når vi kommer ind i det nye år så jeg kan få dem ordentlig tjekket.

Jeg regner med at tage billeder af motoren senere i dag så i kan se med jeres egne øjne at der ikke er gløderør

indtil da, tusind tak for hjælpen
Det er ikke alle motorer der har gløderørene i topstykkerne, nogle med direkte indsprøjtning har et enkelt gløderør i indsugningen der forvarmer indsugningsluften, nogle gange kombineret med at fordampe diesel i indsugningen.
Hejsa og godt nytår til jer alle :-)


Så har jeg endelig haft tid til at rode lidt med generatoren igen.

Jeg har fået optaget lyden når jeg prøver at starte motoren, samt fået taget lidt billeder. Det hele kan ses / høres her:
http://www.roerslev.dk/generator/


Derudover har jeg tømt dieseltanken, og fyldt 100% ren diesel på fra Statoil (aner ikke hvad deres cetantal er men forhåbentlig 51+). Det er 1-1½ år gammel brændstof som var i tanken, så for at være sikker på det ikke var kondens, dieselpest mm. så udskiftede jeg alt. Brændstoffilteret er som sagt også blevet skiftet.

Jeg er lidt i tvivl om hvad "palen" og stangen er til (se billeder jeg henviser til), så det må i meget gerne lige prøve at kigge på og kommentere hvis i har en idé om hvad det kan være. Hvis i har brug for flere billeder, så skriv endelig løs da jeg er hjemme det meste af weekenden og vil gøre næsten hvad som helst hvis jeg bare kan få gang i motoren...

På forhånd tak
/Johnny
2. cyl diesel Deutz generator

Lyd af generatoren som prøver at starte - mp3 format

Generator.JPG
Et billede af generatoren

Toppen.jpg
Her ses toppen af motoren.
Ingen ledningstilslutninger og
muligheder for gløderør :-(

Toppen åben.JPG
Her har jeg taget dækselet af for at vise det indre

Følere.JPG
Her kan man se hvad jeg formoder er
temperaturmåler til venstre og trykmåler til højre

Pumpe.JPG
Der sidder en lille "pal" (ring 1) man kan skubbe ned
og høre samt se det påvirker den stang (ring 2).

Hvis man trækker ud-af i stangen, hopper "palen" op igen?

Jeg aner SIMPELTHEN ikke hvad dette er til!

Starterlyden er ganske som jeg er vant til på 1 og 2 cyl dieselmotorer.
Har du haft de 2 følere, eller hvad det nu er for noget, skruet ud? De kunne godt ligne gløderør, selv om de i så fald sidder meget underligt.
Er der temperatur- og trykinstrumenter, som har forbindelse til disse indretninger? Det er ikke noget jeg har oplevet, at der skulle være, men jeg har heller ikke puslet med luftkølede motorer.
Hvis ikke der er nogen her, der har et godt bud, kunne du jo prøve på DVTK's forum, hvor også en del motorfolk deltager. Det er formodentlig en motor som går igen på de mindre Deutz traktorer.
Jeg har været med til at starte en 1-cyl. Deutz på en generator. Det var med håndsvingstart, hvor man trak motoren op i omdrejninger med løftet ventil og til sidst skulle svinghjulet så klare kompressionen til startslaget. Det var uden gløderør, idet der slet ikke var akkumulator på indretningen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis