Dampspære mod tapet

Hej
Jeg håber nogen kan hjælpe mig. Jeg var ude i min skunk og kom til at se bag isoleringen er der ingen Dampspærer . vægen er en gipsplade (har hørt at der helst skal være to gipsplader) så istedet for at tage alt isolering af ude i skunken (der er ikke meget plads ude i skunken) og sætte en dampspære op . Har jeg tænkt mig at ligge en dampspære op af tapetet (inde i huset) og opsætte en gips plade mod dampspæren. Altså først gipsplade så dampspære og den gamle gips plade som sætter der nu som er taperseret.  Så ved ikke om det er godt at lukke tapet inde? Håber man kan for det vil da slippe for meget bøvl at skulle tage alt isolering af ude i skunken og nok ikke nemt at lave en tæt dampspære ude i skunken.

 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er ikke lige den rigtige måde , men der sker ikke noget ved det
Det jeg er lidt bange for er at tapetet måske bliver fugtig (råd og svamp) når der sådan kommer en dampspære op forand tapetet. Jeg ved godt det ikke er den rigtige måde at gøre det på. men det vil være meget nemmer at lave det på den måde.

 
hvis du ikke på nuværende tidspunkt kan se at der kommer fugt ind ville jeg ikke være bange for det
Der er ikke større risiko for at der kommer svamp i din tapet, end der er for at det starter i pappen på dine gipsplader, montere du bare din dampspærre mellem de 2 lag gips, der er der ingen problemer i.
Annonce
Det er jo nogen dejlig svar i giver mig, så er jeg ikke så bange for at lave det . Skulle man en dag sælge huset, og man får lavet en tilstands raport , vil det så blive noteret ? (fordi det er jo ikke 100% rigtig at lave det på den måde) Tak for alle jers svar.

 
der sker intet ved at bu smider dampspæren mellem gipsen og tilstands raporten siger sku ikke noget med dampspæren og de kigger heller ikke efter det bare sørg for den altid er på den Varme side ... men en anden ting husk at hvis der ikke er dampspære på din skunk er der nok heller ikke på skråvæge eller lofter er jo typisk gamle huse.. den gang kostede varme jo ikke noget :-)
Andet alternativ er at male væggen med en fugtspærende maling...
Kunne man også gøre, men en dampspærer holder den ikke også lidt på varmen, så varmen ikke så nem ryger ud ? og så der ikke kommer træk ind?

og nej der er heller ikke dampspære på loften

 
Mener at have læst, at hvis der IKKE findes dampspærre i hel rummet skal man passe på med at ligge den ind i dele af rummet, fordi du derved koncentrere din vanddamp på et mindre areal end før og derved større risiko for svamp i den del der nu bliver udsat for mere vand. Hvis du er uheldig kan konstruktion ikke nå at ventilere den øgede vanddamp væk . Med mindre der er ordentligt udluftning i rummet ...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også