Dampspære mod tapet

Hej
Jeg håber nogen kan hjælpe mig. Jeg var ude i min skunk og kom til at se bag isoleringen er der ingen Dampspærer . vægen er en gipsplade (har hørt at der helst skal være to gipsplader) så istedet for at tage alt isolering af ude i skunken (der er ikke meget plads ude i skunken) og sætte en dampspære op . Har jeg tænkt mig at ligge en dampspære op af tapetet (inde i huset) og opsætte en gips plade mod dampspæren. Altså først gipsplade så dampspære og den gamle gips plade som sætter der nu som er taperseret.  Så ved ikke om det er godt at lukke tapet inde? Håber man kan for det vil da slippe for meget bøvl at skulle tage alt isolering af ude i skunken og nok ikke nemt at lave en tæt dampspære ude i skunken.

 
Hej Jeg håber nogen kan hjælpe mig. Jeg var ude i... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis man begynder med dampspære  skal det på over alt ikke kun skunk etc..  dampspæren holder ikke på varmen  det er jo en folie der er o,20mm så ikke meget modstand i den den hoæder som den hedder på  fugten så den ikke kommer ind og ja så det ikke trækker ind  men held og lykke med at få det 100% tæt det kræver noget fugemasse og tape.
husk at køb den dampspære der er ældningsbestandig (sp)
Altså en damspærre holder jo luften indespærret, dvs. søger for den varme luft ikke trækker ud i konstruktionen, så på den måde holder dog også på varmen ja, alle ved jo at tage man et sæt regntøj på hvor man ikke kan ånde igennem, så bliver man hurtigt varm og gennemblødt af sved.

Problemet er bare at den vil have mere eller mindre modsatte effekt i forhold til beregnet, hvis ikke den er udført helt tæt.

Så vil fugten kunne komme ud om fortætte i konstruktionen, men luftflowet gennem konstruktionen vil være nedsat, så udtørringen af konstruktionen nedbringes voldsomt.

Så opsættes der en dampspærre, så skal denne udføres på alle væggene, og udføres så tæt som muligt, ellers er det faktisk bedre at udelade den helt.
jeg kan så ikke gøre dampspæren helt tæt. hvis jeg sætter dampspæren mellem de to gipsplader, og så går op på loftet og sætter dampspære på loftet. så vil jeg ikke kunne få en samling på dampspæren mellem væg og loft.
ja jeg vil da også sige at en dampspære holder "lidt" på varmen.

 
Det er nærmest umuligt at opnå en helt tæt damspærre ved en renovering.

Dette kan man kun forvente ved nybyg, men dampspærren kan udføres så den er så tæt som muligt, så længe kanter og hjørnes tætnings ordenligt også, kan dette godt laves så det virker efter hensigten.

Nu skriver du selv henover loftet, dvs. du vil udlægge den mellem loftet og isoleringen så den kommer til at ligge på den varme side af isoleringen, hvis dette laves sådan, skal du være meget omhyggelig med at få det tæt mellem banerne med den rette damspærre tape, at klemme det til siderne af hanebåndene er ikke er særlig tæt løsning.
ja jeg vil så ligge den mellem loft og isolering på den varme side.
sådan dampspære tape er det noget som holder fast på hanebåndene i længden? eller kan man evt bruge silikone?

 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også