Opmuring omkring vindue

Hej alle,

Jeg bor i et dejligt hus, der er muret op i beton- og mursten. Derpå er der kalket med hvid kalk.

Jeg har netop fået sat et nyt vindue i huset. Vinduesmanden har skåret ud til vinduet, så nu skal jeg have muret op omkring vinduet - dvs. det skal noget mørtel i fugerne mellem murværk og vindue, der skal foretages nogle reparationer omkring udskæringen (enkelte mursten har løsnet sig) og jeg skal have lavet en skrå kant til montering af fliser til sålbænk.

Hvilken slags mørtel skal jeg anvende til den opgave?

Går ud fra, at jeg pga. af temperaturerne er nød til at vente til foråret, eller kan man få mørtel, der kan anvendes i lave temperaturer (nattefrost?)?

I samme omgang overvejer jeg at reparere nogle mindre sætningsrevner. Hvordan gøres dette bedst? Udkradsning og opfyldning med alm. mørtel?

Skal der laves en særlig afslutning af de numurede områder inden der kalkes, eller vil kalken kunne binde direkte på mørtlen?

På forhånd tak for jeres hjælp
Andreas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mørtelen rundt om vinduerne skal der blandes lidt fiber i så den ikke revner, kan købes hos din lokale trælast eller byggemarked.

Rundt om vinduerne benytter man normalt strandmørtel, men bakkemørtel kan også benyttes hvis man ønsker en lidt mere grov fuge.

Til sætningsrevner kan du godt benytte mørtel også ja, der kradses godt ud, forvandes og der fylder så ny mørtel i som trykkes godt ind i revnen.

Til vinteropmuring fåes bla. vintermørtel hvor der er iblandet sprit, men områder bør stadig beskyttes mod frost, men feks. vintermåtter.

Kalken kan sagtens binde direkte på mørtelen, så der skal ikke laves noget yderligere her.
Da jeg i fimbulvinteren 1995 satte vinduer i min ejd. med en del opmuring, satte jeg et lille skelet op ude foran det pågældende vindue. Her lagde jeg et par vintermåtter over og stillede en varmeovn ind under i et lille døgns tid. Jeg blandede sprit i mørtlen iht forskrifterne, og derefter måtte den stivnede mørtel klare sig. Det gik helt udmærket.

Med venlig hilsen
ktm

 

Lige en hurtig rettelse til Koludabyg.

Når du skal lave din sætningsrevner skal du ikke gøre som der bliver skrevet. Så revner de bare igen.

Du skal kradse fugen ud ind til midten af stenen (10,8/2) Forvande, så lægger du et tyndt lag murergrus og cement ind (forhold 1:3). Så lægger du rustfrit armeringsjern ind Ø6 mm, fuger igen med grus og cement, så jernet ligger i beton. (husk at trykke det godt)
Så lader du det tørre lidt inden du fuger op med din bakkemørtel.
Det skal du gøre i hver 3. skifte hele vejen op igennem sætningsrevnen. Og det jern du lægger i skal være 60 cm, så der ligger 30 cm jern på hver side af sætningsrevnen. Det et vigtigt du ikke bare lægger jernet i mørtel. For det første er der kalk i, som ikke er godt for jernet. Og for det andet, vil det "slippe" så mørtlen ikke holder fast på jernet. Og så har det ingen effekt.
Held og lykke.

P.S. Det er fint at komme med gode råd koludabyg. Men taget i betragtning at det er et tømrerfirma du har, er det så ikke skidt du sidder og rådgiver forkert om murerarbejde?
Jeg menernu ikke mine råd til Andreasbm er forkerte, som du opfatter det...

Nu skriver han mindre sætningsrevner, så forventer jo det er smårevner og så er det altså normalt ikke nødvendigt at udføre det med forstærkninger af rustfrit stål...

Derfor skrev jeg som jeg ville lave det, var det større sætningsrevner så er vi helt enige om hvordan det skal laves, men det var ikke helt min opfattelse udfra Andreasbm´s spørgsmål.



Ok.

Men som udgangspunkt vil jeg altid lægge jern i hvis det er en sætningsrevne. Hvis det så er en lille en, så er et enkelt stykke jern nok. Men uden jern kommer det igen.
Ja, hvis huset stadig sætter sig, så vil revnerne selvfølgelig opstå igen.

Men for os der ikke lige har rustfrit stål liggende i baghaven, kan en mindre sætningsskade jo godt laves som jeg skrev højere oppe...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis