Skift af forhjulslejer på fiat Uno 1993

Hej Folkens...
Jeg skal skifte forhjulslejer på en Fiat Uno 1.0ie 1993 da de er begyndt at støje meget.  Er der nogle der har erfaring med det, og kan give en kort beskrivelse af projektet, hvilket værktøj jeg kan forvente der skal bruges og hvor omfattene det er.
Jeg har chekket T. hansen ud og fundet følgende billede hvor det ser ud til der skal bruges special værktøj til 8-kants bolten/møtrikken.. den til højre på billedet (ved ikke hvad sådan en hedder?)...
Håber der er nogle der kan hjælpe.. Tak på forhånd


 Assumption is the mother of all fuck up's!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der garanteret nogen der kan hjælpe dig med her:

http://www.fiatklubdanmark.dk/

Du kan logge ind som gæst og stille spørgsmål.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

For det første, hvis du ikke har adgang til en hydraulisk presser kan du godt opgi, hvis du har sådan en skal du bruge en ottekantet nøgle, og skal du ud og købe det rigtige værktøj først, kan du lige så godt få det lavet på et værksted, samtidig vil jeg råde dig til at skifte i begge sider samtidig, Fiatlejer har det med at gå i stykker samtidig, hvis du får skiftet den side du kan høre og larmer mest, kan du så, når du kommer ud at køre,  høre den anden side der larmer.

MVH.

Chev

Ok. det er altså noget der kan laves selv... Hvis der er nogle der ligger inde med tips og tricks til at få lejerne skiftet er de meget velkommen til at smide dem her..
På forhånd tak...

Assumption is the mother of all fuck up's !!!

det kræver at man har det rette værkøj.!

måske en 5 tons presse og nogle dorne der passer til lejet til ud presning

men alternativet er men har føgelse i fingerne er at bruge en støre hammer og en
den største uddriverdorn fra dornsættet og banke i kryds på lejets ydeste ring
med husk at fjerne først låsering.
og de nøgler der skal bruges til formålet.!
Ja, Hans skriver 5 tons presse, medens jeg skiftede lejer havde jeg selv en 20 tons og det var heller ikke altid nok, så jeg låndte hos en kolega der havde en 60 tonner, og så med pumpet helt op til max tryk, gav man lejet et sjok med en dorn på lejet med et ordentlig slag med en stor klaphammer, hvis det så heller ikke lykkedes så satte man den store brænder på svejseværket og varmede hele området hvor lejet sidder så kom den, somregel, sådan kan det også være, men de fleste gange kunne min 20 tonner klare det.
Når man har fjernet den store 8 kantede mødtrik, fjerner man låseringen det gør ikke noget den går i stykker, der følger nye med i lejesættet.
Når jeg presser det gamle leje ud, trykker jeg på inderringen, når man skal have det nye leje i brugte jeg det gamle leje ovenpå det nye , sådan man ikke trykker på det nye lejes inderring, så kan man beskadige de nye kugler, husk at løsne den store mødtrik på knokkeleddet imedens at bilen står på hjulene, så kan du få en til at trykke hårdt på bremsen medens du løsner den, det kan også være vanskeligt nok at få den løs.

MVH.

Chev

Annonce
chev.

ja sommetider skal der bruges "skrappe" midler for at få den satanske hjul leje ud.!

og nogle gange kan der nøjes med en lille mukkert ca 1 kg.

og en den støreste uddriverdorn fra dornsættet

og en låseringstang.!

Fair nok, har besluttet at skifte lejerne på GDS i København..
Har prøvet at skifte reservedele selv før, men det er altid rart først at høre om der er nogle der sidder med et trick. Er der nogle der har noget imod kvaliteten på T.Hansens hjullejer??

Tak for jeres tid og hjælp...
Ras


 Assumption is the mother of all fuck up's!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis