Pudsning af indendørs murstensmur

Jeg har købt et hus fra 1961, med en pejsestue-tilbygning fra 1984. I tilbygningen står væggene rå med gule mursten. Jeg vil gerne pudse væggene op, og male dem hvide. Jeg vil gerne pudse dem op, så man stadig kan stadig se strukturen af sten/fuger.
Jeg har brug for lidt gode råd i form af materialevalg og lidt gode råd til et godt resultat. Jeg har ikke prøvet det før, men har efterhånden fuldspartlet en del vægge osv., så lidt handy er jeg da med et pudsebræt, spartel osv .
Er det svært at gøre det og findes der eventuelt nogle instruktionsvideoer hvor man kan se hvordan man gør? Jeg synes jeg har læst mig frem til, at jeg skal bruge finpuds (hvad skal jeg gå efter i byggecenteret?)? Når dette så er påført i et passende lag, ja så skal der vel pudses efter osv. osv.? Glæder mig til at høre fra Jer og håber I vil hjælpe. Godt Nytår. Vh Janus

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kaldes at "filse" det du ønsker søg lidt på google, som dukker der noget op.

Et af dit første hit er en guide fra DR1: http://www.dr.dk/DR1/Goer_det_selv/GDS/Artikler/vaegge/Filsning.htm
som faktisk er udemærket.
Dog skal du ved trin nr. 7 kun trække et tyndt lag på og lad side 10-15 min, kommer det til af sig selv når du tager et større stykke, så tænk ikke så nøje på det med tiden.
Når du til slut køre med dit gummi/skumbræt bestemmer du egentlig selv hvor meget stenen skal "skinne" i gennem. Jo mere du køre i det jo tydeligere træder de frem.
Husk at fugte vægen godt så det binder.

Godt nytår.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Hej

Min erfaring om at filse begrænser sig til en murstensvæg i stuen, som i forvejen var plasticmalet. Jeg brugte SCALCEM finpuds, her oplevede jeg at mørtlen tørrede megget forskelligt op, tør på stenen og våd i fugerne, hvilket betød at fugerne stadig ligger lavere end stenene. Derfor er det måske en ide at fylde fugerne op inden du tværer mørtel ud over hele overfladen, eller gøre som der vist nok stod i brugsvejledningen, tilsætte mørtlen noget kvartssand hvis fugerne er dybe.

Mvh. Asp
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
http://www.husk-det-hele.dk/docs/videoklip/filmside.asp?fb=xdsl&fil=xdsl
Man kan købe poser med filts i byggemarkedet.
Du kan trække filtsen på men et lille trækbræt "amerikaner".
Forvand din væg og træk så filtesen på i et tyndt lag. Det skal gøres så amerikaneren skraber mod væggen hele tiden.
Træk 3-4 kvm på af gangen. Kør det hurtigt over med en lunkepudser for at jævne det, og føl dig frem til hvornår det er rigtigt at påbegynde selve filtsningen. (når det er på murtsen går det hurtigt. De suger af H til) Dit filtsebræt må ikke være for vådt. Kun fugtigt. Og så giver du den bare gas i cirkler indtil det liger en mlliard.
Og bliv ikke skuffet når det tørrer op. Det står som en barnerøv når du lige har filtset, men når det tørrer er der mange ujævnheder.
Filts evt 2 gange for et pænere resultat.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også