Spilerstage

Hvis nu julemanden ikke drager for hurtigt afsted til Grønland - er der astrologiske tegn på - der bliver råd til et nyt storsejl til Milady

Det er jo så at sige en sejlbåd's motor.... Hvilket igen giver mindre krængning og mere fart end nuværende udposede og udsejlede storsejl.. Eftersom MiLady er rimeligt sejlende, alt andet lige - har flere spurgt om jeg ikke vil sejle klubkapsejlads.. Hmmm, er jo ikke typen der normalt dyrker den slags, så vil prøve i den kommende sæson..

MiLady har en spiler men ingen spilerstage - har forsøgt at finde den korrekte længde, tykkelse og styrke af en sådan - men forgæves... Hvilken tommelfingerregel, om nogen, kan jeg bruge ?

Alle gode råd modtages i Neptun's ånd

Mvh Thejs

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spilerstagens længde må ikke overskride længden imellem mast og forstags fæste, det var så længden. Resten er jo bare et aluminiums rør i en passende diameter og tilhørende beslag
Og det må du springe op og bide dig selv i nakken på, værsko bid
Er det så målt på dækket eller ved øjet og vandret til forstag??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej
På min Granada 23 er J-målet (fra mast- forstagsfæste) 2,70 m og spilerstagen er nøjagtig samme lgd.
dette giver dog problemer med at sejle med stagen i foggen da den så er lige lovlig lang,men passer jo til spileren og også til genuaen , så jeg har en lidt kortere hjemmelavet til foggen

Så tjek lige det evt ved din egen båd

Godt Nytår til ALLE ;-) Og idag er der en kortere til vi skal sejle end der var igår

Tim  

Skrevet af grandoldman på 28 dec 2009 21:09
Er det så målt på dækket eller ved øjet og vandret til forstag??

Det er målt ved dækket.
Jeg her en for kort. jeg skal nemlig bruge den til genakkeren

Svendborg

Annonce
Skrevet af grandoldman på 29 dec 2009 12:27
Jeg her en for kort. jeg skal nemlig bruge den til genakkeren

Det betyder jo ikke så meget Andy, det er målet der er gældende ved kapsejlads at den maximale længde ikke må overstige føromtalte. Hvis du har en der er kortere og er tilfreds med det så er det jo fint. Godt nytår iøvrigt min ven.
Næ mere den anden vej.. Jeg skal bruge en der er længere. Genakkeren går helt ned forbi skødeskinne og sidder i en blok i de bagerste fortøjringsklamper..

og tak.. godt nytår til dig også.

Svendborg

Håndværker: Så langt så godt men du får mig sgutte til at bide - andet end i piben  - men tak for J-målet, så igang med målebåndet. Dimensioner på alu-røret kender jeg intet til, aner faktisk slet ikke hvilke belastninger en sådan stage udsættes for. Og stagen kan selvfølgeligt anvendes til genuaen på hyggesejlads
Og hvis ikke andet, så Godt Nytår til dig og dine ...

GOM og svalebo: Også tak og Godt Nytår til jer

En sidebemærkning - hvis nogen ligger inde med en spilerstage eller oplysninger - f.eks til en spækhugger - meget gerne brugt - stagen mellem 2.80 og 3.0 meter, er jeg liebhaver..

Jeg lavede selv min med nogle beslag fra en bådforhandler og et alurør fra et stilads. Jeg har vist nok nogle rør liggende på en anden adresse som jeg live vil måle på når jeg kommer derned.. Så kan jeg lægge det til side så kan du jo hente det når du sejler til Svendborg engang til sommer.. eller foråret.. Bageren ligger ca. 100 meter fra Vindeby Havn, så en jordbærtærte kan måske være prisen.. men jeg skal lige måle først - kan ikke huske længden..
Så skal du kun købe beslag..

Svendborg

Gom: Mange tak, det er skrevet bag øret.. Et Godt Nytår til dig og dine

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre