Opstart af varmeanlæg

Hej

Har lige startet vores naturgasfyr op efter en del renoveringsarbejde. Bla har vi fjernet alle radiatore i stueetagen.

Jeg fyldte vand på for 4 dage siden, fyldte næsten 2 bar på. Der er fin varme i radiatorene og fyret kører også som det skal.

Jeg undrer mig blot over at trykket er faldet til lige en over 1 bar. Det er altså faldet med ca 0,6 - 0,8 bar. Det er et system der kører med to radiatore i kælder(hvor fyret står) og tre radiatore på 1 sal.

Er et sådan trykfald normalt ved opstart. (jeg har luftet ud ved vandpåførsel, skal det gøres igen)

Jeg fandt en balofix der var lidt utæt i samlingen(det dryppede en anelse) har lige efterspændt, er det mon den der er synderen.

Pfh
Tak

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udluft igen og efterfyld, der skal ikke meget utæthed i et lille anlæg,til at trykket falder rimeligt hurtigt.
Vedr. trykket på et anlæg. er det sådan at man "måler" fra laveste punkt af centralvarmeanlægget til øverste punkt,, dertil lægges 0,5 bar i overtryk.
Dvs. at hvis du har fra bunden af kedel til top af øverste radiator har 7 meter skal du påfylde til 12 meter (1,2 bar), hvis din ekspantionsbeholder har et fortryk på 0,5 bar (det står på den), dette er efter bogen,
men er det den højde giver du den bare til 1,5 bar. det sker der ikke noget ved.

Hejsa..
Hvis du, da du fyldte på ikke havde startet en cirk.pumpe, og fyldte op til 2 bar, og du så har startet en pumpe, lyder det ski meget rigtig..
Pumpen laver en trykforskel mellem frem og retur. og din trykmåler sidder på retur..
Ved selvf. ikke om du har en pumpe på, men har du det, virker det ski fint :-)

Mvh Jan J
Skrevet af helja på 28 dec 2009 20:08
Hejsa..
Hvis du, da du fyldte på ikke havde startet en cirk.pumpe, og fyldte op til 2 bar, og du så har startet en pumpe, lyder det ski meget rigtig..
Pumpen laver en trykforskel mellem frem og retur. og din trykmåler sidder på retur..
Ved selvf. ikke om du har en pumpe på, men har du det, virker det ski fint :-)

Mvh Jan J

Hmmm. Fra 2 bar til 1 bar er ingenting i et lille anlæg .
nu kommer de jo an på om pumpen sidder på frem eller retur ? , men det har ikke noget at sige i dette tilfælde, og nu har man da aldrig pumpen kørende mens man fylder på eller ?
der er da heller ikke beskrevet at manometeret/trykmåleren sidder på returen ?
Det er en refill og så tage den derfra....

Tak skal i ha.

Det ser ud til at det har stabiliseret sig på 1,1 bar.

Pumpen kørte ikke ved påfyldning.

Når/hvis jeg skal efterfylde skal jeg så have slukket pumpen og gassen, fylde og udlufte samtidig- og så starte pumpe og gas igen.

Jeg har aldrig haft sådan et anlæg før, derfor er jeg ren novise på området.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis