Hvad hedder denne sejlbåd?

Er der nogen herinde der har en ide om hvad denne båd er for en?
Den er 33 fod lang, 2,1 m bred, bygget i 1978, har finnekøl og ror med relativt lille skæg. Vægten er angivet til 1900 kg..
Oprindeligt har der været 2 mindre vinduer i hver side, hvilket måske kan anes igennem plexiglas vinduet.

Den står til salg. Nuværende ejer mener at den er lavet af en selvbygger.
Både overdel og underdel er støbt i form.
Er det en One-off, eller findes der flere af dem ??

Håber nogen kan hjælpe...

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ingen idé om hvilken specifik båd det er men sikke linier og sandsynligvis også, en båd der kan sejle :-)

Påtænker du køb af denne båd ?

Mvh Thejs

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Ja, overvejer køb, da den er meget billig, men kan desværre ikke få oplysninger om bådens oprindelse...

Mit øje siger at glasfiberarbejdet er lavet godt, bundstokke og kølbefæstigelse ser osse solidt ud.

Den trænger dog til en kraftig renovering.

Båden har smukke linier, men det er jo desværre ingen garanti at sejlegenskaberne er i orden... Hvis det er en one-off, er det jo lidt af et sats at købe den på denne årstid uden at have prøvet den i vandet. Den opgivede vægt på 1900 kg kunne også forlede mig til at tro at kølprocenten er relativ lav på denne smalle båd, tænker herunder at den måske er en besværlig dame i hårdt vejr...

Årsagen til at jeg tror at båden findes i flere eksemplarer, er at masten er gennemgående, og konstruktøren/byggeren derfor må have været ret sikker på mastens placering og bådens balance... Det jeg mener er, at man tegner og bygger vel ikke bare et enkelt eksemplar af en båd med så stor en selvsikkerhed, at mastens placering er fuldstændig fastlåst mht trim uden, at man som minimum har lavet en prototype først? (eller også gør man! Hvilket så måske er årsagen til at denne båd står billigt til salg. Den kan måske slet ikke sejle....Hmmm)
 
Håber fortsat at nogen tør komme med et bud på bådens oprindelse, som kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg vil vove den påstand, at kan denne båd der er vist på billederne ikke sejle, så er det ikke bådens skyld. Og jo man kan sagtens beregne sig frem til hvor masten skal stå. Jeg havde et par bud ind til jeg så det der vindue ind til agterskibet. Det kan jo også sagtens være en one - off hvor skroget er fra en velkendt bådtype, eks. Ylva-en den blev jo engang kaldt søens expreslokomotiv, fordi den "kørte med samme hastighed igennem søen uanset hvormeget der var.

V.h.  Håndværkeren
Sådan et vindue kan da være eftermonteret.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jamen vinduet i agter er eftermonteret, af nuværende ejer. Synes nu ikke selv at agterrummet indbyder til at være kahyt, men et udmærket sted til sejl og andre lette ting.

Båden står på land nu, men da alle både på pladsen er sat med mobilkran, er det ganske umuligt at tage et billede af båden i profil.

Håndværker, jeg hører gerne dine bud på hvilken båd det er, eller hvad der evt. kunne være "basisbåd" for dette skrog...

Er næppe bygget over en ylva, da den er 2,2 m længere, hvorfor placering af ror og køl nok ikke kan lade sig ved afkortning af hækken
Annonce
Den minder en del om en forstørret H-BÅD, som også eksisterer, men om det er sådan en ?
Den har jo i en del år været til salg, som one-off.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Ja den minder gevaldig om H-båden, når man kigger på overbygningen, cockpit og karmen. Bredden passer jo også godt til en H-båd.

Men hvordan er en H-båd blevet til noget der 5-6 fod længere?

Er der bygget både over H-bådsformen, men med forlænget for-og agterende?

H-35 skroget kan det ikke være, da dette er noget bredere.

det er måske ikke enderne, men midten, der er ændret. ikke så usædvanlig en metode.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Nej. Såfremt der er noget H-båd i denne her, er det for og agter der er forlænget. Det kan ikke ses på billederne, men bådens facon er skærgårdskrydser agtig. Altså med en relativ stor del af for-og agterskibet oven vande, når båden ikke krænger... H-båden er ikke skåret på denne måde i for og agter

det hedder overhang. så må du spekulere videre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis