Moderne brændekomfur

Som et suplement til fyringsanlæg (ved ikke hvad det bliver endnu) tænkte jeg på, at anskaffe et gammelt brændekomfur for at sætte en vandgris og akkumuleringstank til.

Søgte længe på nettet, da jeg var sikker på at andre må have gjort samme sådanne tanker i DK. Men ak!. Efter mange timers forgæves søgning - og tæt på at give op - slog det mig, at det må vort svenske broderfolk have kendskab til. Da jeg søgte  på kökspanna , væltede det ind med diverse produkter.

De findes i alverdens afskygninger - såvel praktiske som nostalgiske - og de har en effekt fra 3 kW og helt op til 27 kW ( med akkumuleringstank 500 - 100 L). Jeg ved ikke, hvordan miljøkravene er i Sverige i forhold til Danmark, men jeg forestiller mig, at de næppe er mere lempelige mht. lovkrav.
 
Inspireret af svensken fristes jeg til, at installere et brændekomfur som primær centralvarme og sekundært til madlavning . Nogle typer har "verkningsgrad" på 83%, så helt utopi er det vist ikke.

Det store spørgsmål er da:

HAR NOGEN ERFARING I BRÆNDEKOMFURER MED AKKUMULERING AF VARME?

Søg evt. inspiration herunder:

www.ved-pellets.se

http://websystem.gismo.se/Gismo/Bildarkiv/org/409/lohberger%20test.pdf


Hmmm.

Som et suplement til fyringsanlæg (ved ikke hvad... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
at en skorstensfejer skulle falde ned fra taget, er nok en fare med reduktion! Jeg har set adskillige skorstene fejet NEDEFRA. Og det efter selvsamme skorstensfejer har henstillet til trin på taget. Jeg synes med den pris vi giver for to inspektioner, burde der være inkluderet mere end at glo i en renselem og grifle i en bog. Vådt træ, gummi, gamle aviser, barnevogne og kasserede flethegn er alt sammen noget der kan ses i skorstenen. Måske filtre?

 

Her på matriklen krabler han sandelig rundt på taget i frost, sol, sne, storm, regn og hagl, og kigger meget nøje ned i skorstenene og vurderer tilstanden meget nøje, og jeg får ROS for mine fine, rene skorstene!
Da jeg i sin tid fyrede med tilfældig brænde, var han ikke altid lige begejstret, men efter træpiller og træbriketter er han meget tilfreds.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg fyrermogså med træpiller. Har lige renset fyret. En halv skovlfuld på 14 dage.

 

Hvor mange kilo piller har du så indfyret?
Jeg har ca det samme efter en uge og ca 500 kilo piller, når det er mest koldt og blæsende.
Jeg kører med ret lav blæserhastighed og bilder mig ind, at jeg beholder det meste aske i fyret og kun meget begrænset ude i skorstenen. Der er som regel nærmest intet i skorstenen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har konstant temp i rummene på 21 gr. 130 kvm med gulvvarme i det halve plus bryggers med gulvvarme på 25 kvm plus garage med radiator og bruger ca 30- 35 kg dagligt når det værst til. (med undtagelse af de -20 vi havde i januar). Asken ligger i skuffen og i fyrrummet, meget lidt i røret til skorsten. Men en del på røgvendepladen. Ren aske ingen slagger. Det er det bedste jeg har investeret i ... Bortset fra min kone ... Der er så en el vedligehold hahaha

 

Er det ikke en ny tråd, der er startet op her i Moderne brændekomfur?

Hmmm.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis