bruse blandingsbatteri defekt?

Jeg har i længere tid haft svingende/lav temperatur i min bruser og er begyndt at mistænke termostaten i mit "grohe" blandingsbatteri for at være gået i stykker, da det kraftigt påvirker temperaturen når jeg tænder for vandet i håndvasken ved siden af hvis vandhane kører på samme rør.
Når naboer og underboer (lejlighed) tænder for vandet, går jeg ud fra det påvirker min bruser ligesom min vandhane gør.

Lyder ovenstående plausibel? Er der en stensikker måde at teste ens blandingsbatteri på?

Jeg har haft det afmonteret, for at se om der sad skidt/kalk i, og det undrede mig der ikke var noget filter ved indgangen til blandingsbatteriet. Er det meningen?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
trykfald. Tja, det virker umiddelbart ikke som om der er ændret på trykket. Der kommer rigeligt med vand. Men sådan noget lægger man måske heller ikke mærke til.
Skrevet af ryberg på 27 dec 2009 13:58
trykfald. Tja, det virker umiddelbart ikke som om der er ændret på trykket. Der kommer rigeligt med vand. Men sådan noget lægger man måske heller ikke mærke til.

Trykfald er når du fx. åbner i din håndvask, eller underbo åbner for vandet mens du er i bad,
så er der ikke det samme tryk på vandet bag dit termostatbatteri, derfor vil man opleve at vandet bliver koldere eller varmere.


Annonce
nå, på den måde. ok.
Men er det ikke netop sådan nogle temperatur svingninger en termostat skal forhindre. At justere blandingen af koldt og varmt så man får den ønskede temperatur?
ok.

Det ville være rart hvis der var en måde at teste ens termostat på, så man kunne slå fast om det er i stykker eller ej.
Hvis det virker normalt i temp. , hvor du ikke åbner i håndvasken, eller din underbo ikke åbner,er der ikke noget i vejen ned det, det reagerer bare for langsomt.
Du kan tage "patronen" ud og rense denne, men hvis den er defekt er det lige så billigt og købe et nyt blandingsbatteri.
Men LDS folk skal da splitte det ad , ellers lærer man aldrig noget ;-)
Ja, jeg er fristet til at splitte det ad, men vil nødig risikere at ødelægge noget. De er jo ikke helt billige hvis man skal ha noget ordentligt.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis