Varmepumpe og frost

Hører vist under dette fora.

Jeg købte sidst sommer en varmepumpe til garagen (selve pumpen står på loften i garagen), så jeg kunne holde varmen i de kolde perioder. Det går såmænd også fint nok indtil, der begynder at være lidt frostvejr, så fryser afløbsvandet og pumpen fryser helt til, så der er is i alle lamellerne og jeg gør sikkert klogt i ikke at bruge den.

Er der andre der har varmepumpe og problemer med frost? - er det fordi den står på loftet og ikke hænger på væggen udenfor?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det kan skyldes flere ting.
Har du prøvet søgefunktionen? Sagen har været oppe flere gange.

-Manglende kølemiddel.
-Defekt afrimningsfunktion
-Forkert placering af kompressordelen.

Der er flere ting der skal spille ind.
Er anlægget monteret af en Aut. installatør, har du jo en garanti. Hvis ikke, må vi jo finde ud af det på anden måde...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvis du har den stående i et loftrum vil du helt sikkert få problemer. Udedelen blæser måske 1000 m3 luft igennem pr. time, og det er typisk afkølet 5 grader, så dit loftrum vil virke som et fryserum og du får en meget dårlig virkningsgrad. Det er også vigtigt at der er fald mod afløbet i bunden. Har også ofte set, at hvis man bruger den medfølgende vinkel og slange fryser vandet deri, så det bedste er hvis vandet kan løbe direkte ud af hullet i bunden.
Tak for svarene. Ser ud som om jeg skal have flyttet kompressoren ud istedet for at have den på loftet. Kan godt mærke at temperaturen er rimelig kold på loftet, så det med fryserum virker meget logisk.

Så nu må jeg bare vente på lidt bedre vejr.
Hvis du ikke kender fremgangsmåden ved demontering så er den her:
Start pumpen på køling. Luk ventilen på væskerøret. Lad den køre 5-6 minutter og luk så gasventilen mens pumpen kører. Stop pumpen. Nu er væsken i udedelen og rørene kan adskilles uden tak af væske.
ahh, det var godt du lige fik sagt det. Den del havde jeg ikke lige tænkt over. Mange tak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis