Afmontering af karburator på opel astra

Hejsa,

Jeg skal have sat nyt gasspjældpotmeter i min opel astra, men skruerne sidder desværre så godt fast/rustne at jeg bliver nød til at have karburatoren af for at kunne tage ordenligt ved/bore dem ud. (den sidder fast derpå)

Men jeg er i tvivl om, om det bare er til. Kan jeg bare pille karburatoren af og sætte den på igen når jeg er færdig. Skal jeg have ny pakning? Er det speciel bolte som skal skiftes ? Er der noget jeg skal være opmærksom på ?

Håber nogen kan hjælpe her

Godt nytår

Mvh
Dan
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Det er ikke nogen gør det selv opgave fordi potm. skal grundindstilles med en tester efter montering for at det hele kan fungere korrekt igen  sååå  -   -   -
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej polobjørn,

Tak for respons, det var godt at høre inden jeg gik i krig.

Det blev heldigvis heller ikke nødvendig, nægtede at lade en rusten skrue vinde - så stod i dag et par timer og hev og sled, og fik dem af. Ikke nemt, men vinde, det skal de sku ikke.

Godt nytår

Mvh
Dan
Selvfølgelig er det en gds opgave, det vil da altid være billigere at gøre det selv, ogf så få lavet justeringen på et værksted bagefter.

Findes der ikke public pc programmer/ledninger til opel som der gør til VAG biler ?.

Vil man ikke kunne se om den overhovedet behøver denne grundindstilling udfra tomgangsomdrejningerne bag efter.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Hej PeterR
Ikke alle værksteder har helt samme indstilling som dig til dette - nogen vil måske endda afvise reperationen hvis de ikke selv skifter potentiometeret da det ikke er "bare lige" og det er meget nemt at fejlmontere. Det er heller ikke lige nemt for alle - nogen vil måske yderligere ødelægge noget som ellers ikke fejlede noget hvis de er for "voldsomme" med at samle tingene. Potentiometeret skal ALTID grundjusteres når det er udskiftet ellers kan motoren måske ikke engang starte da computeren ikke ved hvor gasspjældet befinder sig !
Jeg ved ikke hvad der findes af testudstyr som er tilgængeligt for private, da vores, i firmaet hvor jeg arbejder, jo er proffesionelt udstyr.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Fair nok. Vi er bare nogen der god vil selv, på VW er det nok nemmere kan jeg høre. Der er skrevet rigtig meget om emnet på nettet med guides og gode råd, og folk grundjusterer gerne for et par flasker vin. For 800 kr. er man ejer af kabel og program til VAG.

Det med at ødelægge det sker jo altid, ellers lærer man jo ikke noget, det gælder jo alle brancher. Er selv i IT, og hvor ser jeg meget folk selv har fusket, så det hele er fucket op. Men prøver man intet lærer man jo ikke noget.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Annonce
polobjørn - Du snakker om at grundindstille potentiometeret? Nu har jeg fået mit skiftet, men har ikke gjort andet end at pille det gamle af og sætte det nye på. Er der noget galt i det? Bilen køre fint, men er der noget jeg skal være opmærksom på ?

Er det pga. at ohm'en er forskelling i grund/start position fra potmeter til potmeter??

Jeg havde ikke læst dit første svar korrekt - Jeg troede det var gasspjældet er skulle indstilles efter afmontering...

Mvh
Dan
Hej Dan
Hvis din bil kan gå normal tomgang og motorlampen  IKKE  lyser har du været heldig - lad være med at røre mere ved det, potm. og spjæld står inden for computerens tollerance.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej lyttede lige med er uddannet automekaniker og har lavet biler i over 10 år også opel, jeg har skiftet mange potm. og har kun en gang skulle grundjusterer, de fleste kan kun sidde på en måde og så er der ikke noget at justerer. Dem med tomgangskontakt er der nogle der skal grundjusteres, men det er der ikke på en astra. Så godt arbejde og fedt den bil kører godt.
Hilsen K.jeps
Hej begge,

Bilen køre stadig fin, jeg synes jeg kan mærke forskel. Svært at forklare på hvad, det er også lige meget her...

Motorlampen lyser ikke - Før jeg skiftede den fik jeg en fejlkode 21 - jeg forsøgte hurtig at udlæse dem efter, men der stod motorlampen bare og blinkede meget hurtig (ca 2-3. blink pr sek). Jeg har ikke haft tid til at prøve efterflg. Ved i hvad det betyder? Jeg prøver lige igen i morgen om det har ændret noget.

Skal / kan jeg nulstille fejlkoderne ved at tage stel fra batteri i min. 1 min ?

Mvh
Dan
ja af med stel i 5 min så skulle den være nulstillet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis