udnytte varme fra åben pejs

kan man lægge noget ind i pejsen så man udnytter varmen bedre???
evt sten eller jern?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For år tilbage så jeg nogle som lavede en slags konvektion i åbne pejse.
Man tog nogle 2" rør, ca., som man lagde ind i bunden ag pejsen og som blev bukket op langs bagvæggen og igen bukket så de igen gik ud mod åbningen. På denne vis hev de kold luft ind og blæste varm ud.
Så kan man lave et større eller mindre batteri af rør, men de holder jo ikke på varmen, hvis det var det du ville opnå.
Jeg ved ikke om det i praksis virkede.

Med venlig hilsen
ktm

 

En pejse indsats er det eneste rigtige, har du også mulighed for at styre luftstrømmen gennem pejsen, uden dette ryger der altså mange m2 varm luft ud gennem skorstenen.
Da jeg var barn fik mine forældre sat et uformet firkant rør ind i pejsen..
Så lagde de brænde på og den virkede som en virkelig kraftig varmeblæser og kunne varme en stor stue op på en kold vinterdag. Du blæste virkelig varm luft ind i stuen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg går ud fra, at når man har en åben pejs, er det fordi man gerne vil have den åben.
Selv synes jeg, det er den optimale måde at have ildsted på, og er ærgerlig over, at jeg undlod at bygge en åben, da jeg i sin tid ombyggede hytten.
Den fornemmelse af ildens buldren og knitren og synet af flammernes spil savner jeg, som gammel romantiker, meget ifm brændeovne.

 


Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har kraftigt overvejet en pejseindsats, men synes den er temmelig dyr. (25.000 kr)

Pejsen er 2-siddet, dvs der er åben fra to sider til ildstedet, hvilket jo absolut ikke gør indsatsen billigere...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis