køkkensalpeter

Der er jo ikke noget der kan give saft og kraft til et stykke kød som at sprænge det. Men uden lidt salpeter får det en noget kedelig grå farve.

Er det muligt at skaffe køkkensalpeter som privatperson mere? og hvis ikke, er der så nogen, der har andre forslag til, hvordan man får lidt farve på kødet?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener ikke at privatister kan skaffe sig dette.
For nogle år siden lykkedes det for mig at få noget via en ven i Spanien.
Det inddrog fruen til bortskaffelse, men det kan være du kan have mere held.
Siden har jeg ladet mig nøje med den triste farve.
Har du prøvet at sprænge en gås??

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ktm på 26 dec 2009 17:55

Har du prøvet at sprænge en gås??

Ikke i hel model, men lår og brystkød fra både vildgås, vildand, fasaner, edderfugle, kalkuner samt  kalve/oksekød og hjortekød har vi da "eksperimenteret" med over tid.

Særligt lårkød fra fjerkræ med mange "flipstivere" synes jeg er rigtig velegnet til sprængning, da kødet bliver så mørt at stiverne kan fjernes meget enklere end hvis de steges.

Samtidig kan man jo variere marinaden næsten i det uendelige, og i og med kødet ligger i det så længe tager det virkelig smag. Rigtig vintermad, hvor en mørk øl er en god følgesvend
prøv på apoteket,,der hedder det bare,, ammoniumclorid eller sådan noget,, noget andet er din lokale slagter,,han kan godt skaffe det,, men ik`sikkert han vil sælge det,, hilsen frank

PS `nitritsalt`hedder det

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Hvis det kun er for farven skyld, så prøv at få fat i nitritsalt, det er det slagteren bruger f.eks til rullepølse for at få den flotte farve

Christian

tak for bidrag, jeg prøver slagteren eller apoteket.
Annonce
Fandt du noget? Ellers er der noget her.
http://specialkoebmanden.dk/krydderier-46/salpeter-2573.html

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Kæmpefint link Dang.
Der er også en række fine sager til kryddersnapsen. I øvrigt er der også pomerans, der vist blev efterspurgt af en anden på et tidspunkt, mens som igen vist kunne hjælpe med.
Pomenrans og sukat er et forbudte produkter, især hvis nogen fylder det i bagværk!!

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis