kedel

Jeg har en salemander kedel til at stå som jeg lige nu bruger til at afbrænde træ af i.Jeg kunne godt tænke mig at montere en pillebrænder på min salemander kedel men må jeg det??.Den pillebrænder der evt skal monteres skal selfølgelig være godkendt men hvad med min kedel skal den også opfylde EN 303-5 .Jeg ved at nye kedler skal være godkendt efter EN 303-5 men gælder det også min kedel når at den nu er opsat og i funktion og ikke fejler noget .
Jeg ønsker ikke at udskifte min gode gamle kedel selvom jeg godt ved at den ikke har så stor en nyttevirkning som nye kedler har .

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen er du da fulstændig vimmer mand, en Salamander er da en af de bedre ovne til et pille fyr. Du har slet ikke behov for at udskifte, bare på med en snegl fra en silo og ind med en pille brænder. Det eneste du måske skulle gøre, er at isolere kedlen grundigt.

V.h.  Håndværkeren



Jeg har en sådan fin Salamander, hvorpå der sidder en TB-mini pillebænder

Du får aldrig godkendt kedlen uanset,hvilken brænder du sætter på. Det er forpurret af klimaaktivistiske folk og du risikerer angreb fra voldspsykopater fra Helvede, hvis du offentliggør dine planer!!

Gør du det alligevel i dølgsmål, så køb en brænder anonymt, idet du skal være opmærksom på om din Salamander har vandrist eller ej. Min har vandrist og jeg måtte have en særlig TB-mini for at kunne på hærden ind i kedlen.
Du kan forbedre kedlens effektivitet betydeligt ved at montere en skamolfætter.


Med venlig hilsen
ktm

 

Til KTM kedlen er OK jeg håber ikke det er din,
du skulle lige ha' lagt et eller andet over den kronmuffe inden du offentligjorde det her i LDS,
Fy

Maskinteknikeren

Til hvad nytte er et solur i skyggen?
 

kan da godt forstå at du ikke vil skifte kedlen hvis du har næsten gratis brænde det er en god kedel ( har selv haft en i flere år )
MEN hvis du skal købe det meste af dit brænde kan det nu godt betale sig , den er tjænt hjem på under to år
jeg skiftede min for et halvt år siden og kan da se at vi nu kommer til at bruge under halvdelen af hvad vi plejer , og en anden fordel er at der jo kun er det halve arbejde med at holde huset varmt , der skal kun fyres det 1/3 antal gange og selve brændet til de fleste nye kedler kan tit være dobbelt så stort som i en salamander
så selvom jeg har brændet næsten gratis er der store fordele med en ny kedel og skal du købe brændet er der hurtigt en del at spare
Skrevet af 54jensen på 26 dec 2009 10:48
Til KTM kedlen er OK jeg håber ikke det er din,
du skulle lige ha' lagt et eller andet over den kronmuffe inden du offentligjorde det her i LDS,
Fy


Det er da min! Men hvad er der i vejen med en kronemuffe?

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
min kedel har vandrist og det var faktisk en tb-mini jeg havde tænkt mig at montere.hvad er forskellen fra en almindelig tb mini til den speciele tb mini som kan monteres på salemander kedler.Jeg har monteret en røg vender i kedlen lige nu og det virker rigtig fint.Jeg havde tænkt på at hvis jeg monterede en pille brænder så ville jeg  udbyggede røg vender lidt så røgen ville blive mere afkølet inden at den vil komme ud i skorstene dette vil vel også øge effektiviteten af kedlen dog er jeg godt klar over at der er en grænse for hvor lagt ned at røg temp må komme.
Hvad siger skorstens fejer til at jeg montere en pillebrænder på en salemander kedel vil han kunne godkende at den er monteret på salemander??? eller vil har bare sige fy fy det må du ikke.
Nu må i lige rette mig hvis jeg tager fejl.
Som jeg forstår reglerne skal kedlen ikke været godkendt efter EN 303-5 når at den er opsat og i funktion men hvis man montere eks hvis en pille brænde på kedlen skal brænder være godkendt efter EN 303-5 men ikke kedlen .


<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Hærden skal være lavere, hvis den skal kunne komme ind over vandristen. Standard er hærden for høj, men prøv at måle, hvad du har plads til INDEN du køber en brænder.
Jeg skal passe på ikke at lukke for meget til med røgvenderen, idet jeg så får tilbagebrænding, hvilket koster dyrt i flammeindikator og optisk øje.
Jeg skal ikke klåge for meget i det med godkendelser.

Med venlig hilsen
ktm

 

Reglerne er, har man i for forvejen en gammel kedel stående, man bruger som i tilfældet her (spørger) man bruger, må man gerne montere en lovlig godkendt ny brænder på kedlen...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Sådan!!
Så er alle glade!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis