det levende søkort

Jeg var så heldig at fruen gav mig en ny Lenovo i julegave, så den goe gamle IBM R51 skal på pension og så var det jeg kom til at tænke på DLS. I båden er der en Garmin 128 med udv. antenne, men den kan jo ikke mere end min lille håndholdte, så måske skulle man opgradere, men skal det være en ny plotter eller den gamle PC ?. Jeg har faktisk aldrig set DLS og jeg synes også IBMeren er lidt stor i en båd. Man kan vel ikke ikke få en demo DLS.? Eller låne en. Erfaringer ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
61 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg vil da anbefale DLS, fordi med comp. kan du gå ind på DMI når du ligger i havn mange havne har fri internet , man kan også se nyhederne på den , høre regionalradio, altså mange anvendelses muligheder i et apperat, jeg bruger en notebook med en ekstern drev til at indlæse cd-rom hver 28 dag, jeg har læst et eller andet sted at DLS snart kommer usb nøgle.
ps. jeg havde problemer med DLS da jeg benyttede vista nu kører det perfekt med xp pps. jeg benytter holux gps-mus ca. 500kr fra DS shoppen.
Hvis du skal bruge den som søkortplotter, så skal den enten tilsluttes din GPS eller så skal du have en GPS-mus ,hvis du vil bruge eksisterende GPS skal der et kabel til at forbinde comp.-og GPS, hvad det er for en type kabel ved jeg ikke , men det er der andre herinde der ved meget mere om.
Tillykke med den nye maskine og glædelig bagjul.

Hvis det er den T500, du havde kig på tidligere, så har den indbygget GPS modtager. Ved godt, det ikke er den, der skal med på vandet, hvis du bliver 'Levende', men så kan du da afprøve kortet uden at skulle indkøbe ekstra.

Selve GPS'en er dog kun vigtig, hvis du vil bruge pc'en som kortplotter under sejlads. Der er mange gode timers havnelods-og-der-vil-vi-også-gerne-hen-til-sommer-underholdning i kortet.

Den mus, der omtales, er ikke en computermus som sådan, men en lille GPS-modtager, som sluttes til USB-porten (eller seriel-porten, hvis den er lidt ældre.)

Du må gerne låne vores Levende Søkort for lige at prøve det af - det er ganske vist model 2006, men mange af funktionerne er ikke ændret. Der er kommet AIS i 2009-versionen, og decimaler på SOG-visningen, men det basale er nogenlunde det samme.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Du kan låne DLS på det nærmeste bibliotek - eneste årsag til at du skal have cd'en er, at en gang ugl, skal den være i maskinen for at låse programmet op i yderligere en uge.
Jeg bruger selv en Garmin 12 som gps, men som du kan se af trådene er der mange muligheder for gps tilslutning - men du kan sagtens anvende kortet uden gps, også under sejlads, idet du kan "pege" dig frem til den aktuelle position på basis af din gps.
Derefter tage bestik af hvilken rute, og lægge en ny ankomstpos. ind, og se hvilken kurs du skal sejle. (Forklaringen er lidt klumpet - men du bruger bare systemet som om du har en kurslinieal, og samtlige søkort til rådighed).
Om du vil anvende systemet til planlægning eller under sejlads er jo en smagssag - man kan jo også vælge bare at åbne computeren når man lige skal checke en bøje, eller en ny havn - alle computere kan på den ene eller anden måde drives af 12v - jeg kan se "mange" løsninger for at sætte computeren fast - du kan vælge trådløse mus - trådløse tasteturer - store og små skærme - jeg bruger selv en 12v pc med touchskærm på 10" og et trådløst tastetur med "mus" - iøvrigt koblet sammen med selvstyren - som du selv skrev i en tråd - ja så kan båden sg' selv sejle sig en tur og komme hjem igen hvis det blæser for meget til at vi vil deltage - men jeg vil tilføje, at jeg deltog i undervisning til Y3, og løste en del af opgaverne med DLS, som både var nøjagtig nok til kurs(herunder pejlinger) og afstand til at jeg ikke fik anmærkninger på grund af det.
Nå - kan se, at når jeg bliver ivrig glemmer jeg punktummer: de kommer her som små nisser: ............

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Det bli'r nok for indviklet for mig, jeg vil nok foretrække en alm. plotter evt. en håndbåren. Hvor jeg bare kan se, hvor jeg er. Så må den ældre IBM og Toshibaen på pension.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det ville være enormt ærgerligt.

Jeg ved godt, at du og vi er meget uenige i vores måde at sejle på, men har du først én gang haft en bærbar stående på kortbordet, hvor du med 25 meters præcision på de nyeste søkort, der kan købes for danske penge, kan se din position, uden at skulle op på fordækket og pejle en skorsten eller antennemast, så vil du ikke undvære det.

Vi har fra dag ét da vi købte Bente II valgt at sejle på og udelukkende på Det Levende Søkort. Vi har naturligvis papirsøkort over alle de områder, vi har sejlet i, men vi har i de 4 år, vi har gjort de Indre danske Farvande usikre, ALDRIG haft brug for andet end det, vi kunne se på computerskærmen.

Vi ved da godt, at nogen vil kalde os Knaphulssejlere, men der er også mange, der stikker til søs med meget mindre og utroligt nok slipper afsted med det...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Nu har jeg altid syntes at det at navigere på gammeldags facon, var en del af fornøjelsen ved at sejle. Men jeg er jo ikke så ung mere og vil nok anskaffe det udstyr, som kan gøre det lidt lettere ihvertfald i dårligt vejr. Umiddelbart synes jeg dog at IBM'en er for stor til det brug, men de fås jo også mindre, dog kan jeg forstå at der skal være cd drev til ugentlig opdatering, virker lidt bøvlet. Da jeg aldrig har været int. i emnet, har jeg uden kendskab svært ved at vurdere forskellen på DLS og en alm. plotter.
Jeg kan dog sige at det med at bruge pc'en til andre formål, mens jeg er på farten ingen interresse har.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jamen det er da også Kongen at kunne navigere på gammel vis og pejle et kirketårn og et ledefyr og så sætte sin position på et dejligt papir-søkort ud fra en krydsning.

Men kan man nu sidde mageligt tilbagelænet i sit styrehus og se på den dér bærbare, som har GPS'en tilkoblet og Det Levende Søkort kørende, præcis hvor man er, så kan man bruge tiden ude på vandet til at slappe af, i stedet for at lege Marco Polo

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

På mig virker det ikke specielt tiltrækkende at sidde og glo på en skærm hele dagen. Iøvrigt har jeg brugt min lille Garmin Etrex til pejling og afstandsmåling til kendte waypoints, så er man jo ikke afhængig af sigtbarheden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 51 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis