det levende søkort

Jeg var så heldig at fruen gav mig en ny Lenovo i julegave, så den goe gamle IBM R51 skal på pension og så var det jeg kom til at tænke på DLS. I båden er der en Garmin 128 med udv. antenne, men den kan jo ikke mere end min lille håndholdte, så måske skulle man opgradere, men skal det være en ny plotter eller den gamle PC ?. Jeg har faktisk aldrig set DLS og jeg synes også IBMeren er lidt stor i en båd. Man kan vel ikke ikke få en demo DLS.? Eller låne en. Erfaringer ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg var så heldig at fruen gav mig en ny Lenovo i... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nå Gerhard.
Til din orientering så vejede min første mobil ca. 10kg, det er et område, jeg aldrig har været bagud på. Navigator i bilen, har jeg haft i mange år. Jeg er også ret ferm til programering af plc udstyr. Alt på det lille teglværk kører faktisk på Koyo plc'ere programeret af undertegnede. Det er faktisk kun i båden jeg er lidt tilbageholdende.

godt nytår til dig også

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg kan også smide min bærbar ind i kahytten med gpsantenne.. Jeg bruge min lille gule garmin håndholdt.. tror den hedder maringe 62, Men i en sejlbåd er det nu lidt bøvlet med en bærbar.. Den skal jo stå på et underlag der er fladt så den kan få køling og så skal den være spændt fast. Jeg har også en lille omformer så jeg kan kører direkte fra batteriernes s12 volt til 18 volt som ibm nu vil have.
Jeg syntes det er for bøvlet og klodset. så jeg havde garmins søkort på pc'en og smed så ruter og waypoint over på min garmin.. Det er rart at have nogle waypoint at sejle efter når man er i ukendt farvand.
For at slippe for alt det med strøm og kabler til antenne og hvad ved jeg, købte jeg en geonav 7 gipsy som er både kortplotter og gps til bilen. Den kostede knap 7.000 kr. Men efter at have sejlet med den i sommers har jeg fortrudt at jeg købte en geonav for den er kodet at en jeg.. nyudlært programmør. Og er så gammeldags i softwaren at den kræver en del forståelse for kodning.
Den kan kun lave ruter med 20 waypoint.. når man laver waypoint så skal de ind i grupper og man kan ikke hente et waypoint i en gruppe og lægge det i en rute fra en anden gruppe.
Når man er sejlet forbi første waypoint i en rute og vil aktiver ruten vil den død og pine tilbage til første waypoint. Man kan ikke sige den skal gå til næste waypoint.. Nej man skal ind og redigerer ruten og slette de waypoint man nu efterhånden er forbi.
Når man sejlre fra f.eks. Svendborg til Marstal er det jo lidt til styrbord og lidt til bagbord for at komme uden om revler og sandbanker..På et tidspunkt sejlede vi tæt på land og måtte lige slå et smut ud fra land for at kommer uden om en lavvande område. Da vi så skulle hjem ville jeg bare følge sporet og de afmærkninger der nu engang er. Men der hvor vi slog et smut ud havde den rettet spotret ud så det så ud som om vi var sejlet lige over en sandbanke der var ca. 70 cm vand.. det var skidt.
Når man krydser kan man ikke se på sporet hvilke grader man har krydset med for den retter sporet ud.

Den lette løsning er at købe en Garmin plotter. med indbygget antenne. og så kigge efter en der kan arbejde længe på en opladning. Vi man købe lidt vildt ind, så kan de nye selv forslå en rute udregnet efter hvor dybt båden stikker.

DLS er super god som havnelods og turplanlægger. Og kan bruges som plotter hvis man har plads til en pc og gider rode lidt med at få det til at virke...
Men man kan jo også købe et garmin kort og så sætte sin gamle garmin gps til sin pc og så har man også en plotter. og den er ikke så firkantet kodet at man skal bruge seriel port men kan bruge det originale ubs kabel.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

nåe- ja - hellere ramme ved siden af - end ikke forsøge at skyde.
Min pointe er stadig, at man jo selv må afgøre hvordan man opnår sejlerglæden -
for os har det været afgørende, at mens vi lå i Holbæk, ja da var kravet, at vi vidste rimeligt nøjagtigt, hvor i fjorden vi var, idet "hun" ikke ville gå på grund - så der var DLS altid tændt
nu hvor vi er flyttet til Odden, synes jeg egentlig, at vi har større glæde af selvstyren, så rorpinden ikke behøver at passes af en af os hele tiden - der er jo masser af vand så langt øjet rækker
Men du kan gå ind i biblioteksdatabasen og søge hvor DLS står på en hylde, prøve at installere det, og se om du gider slæbe IBM'en ned i båden på grund af det - den har formentlig en seriel port, så det er kun et problem at skaffe et kabel, for at få din 128 til at overføre informationerne om pos. Endvidere kan du fra DLS overføre waypoints til 128, så du kan sejle efter den.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Bare den oplysning at hvis du køber Chart navigator fra NV-Verlag i Tyskland så skal du ikke bruge CD når først det er installeret, papir kort og havnelods følger også med.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

albino.... for pokker... jeg har fortalt dig det før... du må ikke stryge flaget, det betyder at du overgiver dig

Men du skal naturligvis nedhale flaget på behørig vis og rette tidspunkt...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Som nævnt i en anden tråd anvender jeg DLS til planlægning. Under sejlads har jeg min tudse-gamle Garmin navigator, uden fancy funktioner af nogen art, og mine papirkort.Disse ting er på ingen måde sammenkoblet. Det fungerer aldeles glimrende og DLS er vidunderligt når der lægges ruter. Har en enkelt gang haft stor glæde af DLS, da jeg med en utæt benzintank i kraftig blæst måtte sejle til Bønnerup i stedet for til Hals. Jeg havde ingen kort der dækkede nordkysten på Djursland (mærkeligt nok...).
Hvordan får du så vinden til blæse i den retning, du skal ha', for at du kan følge din planlagte rute.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
He he - ja det er kunsten.
Vi bruger DLS som ekstra sikkerhed,min kære frue lægger altid en sejlplan og bruger alm. søkort under sejllads og notere pos. kl. med med halvtimes intervaller, hvis vi forlod os på søkortplotteren og den sætter ud var vi jo lost. Her i fjorden går det bare på landkending .Men uanset hvad du beslutter dig til synes jeg du skal tage din comp. med når du sejler på sommerferie den god til dmi strømforhold bølger,vindretninger det er nemmere at forstå gennem deres animation.
Jeg fik mit første mindre havgående båd i ca. 1962 og har sejlet siden, så jeg har en vis erfaring i praktisk sejlads og føler faktisk ikke et behov for mere viden, og skal jeg være ærlig er de " farefulde " oplevelser, jeg har haft, resultater af nogle helt hen i skoven meldinger fra DMI, og mange har oplevet det samme. Det er ikke noget jeg har den store tillid til.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis