det levende søkort

Jeg var så heldig at fruen gav mig en ny Lenovo i julegave, så den goe gamle IBM R51 skal på pension og så var det jeg kom til at tænke på DLS. I båden er der en Garmin 128 med udv. antenne, men den kan jo ikke mere end min lille håndholdte, så måske skulle man opgradere, men skal det være en ny plotter eller den gamle PC ?. Jeg har faktisk aldrig set DLS og jeg synes også IBMeren er lidt stor i en båd. Man kan vel ikke ikke få en demo DLS.? Eller låne en. Erfaringer ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg var så heldig at fruen gav mig en ny Lenovo i... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men inden du nu synes, det bliver alt for kompliceret, med de ting, du har hørt, vil vi lige sige, at det er forrygende enkelt:

Du har din bærbare. Den kører sikkert Windows XP, ud fra at det er din gamle. Det er helt perfekt. (vores med Vista kan også køre DLS)

Så installerer du Det levende Søkort 2009, og for 700 kr har du pludselig fået adgang til alle de nyeste søkort, der findes over de indre, Danske Farvande. Skulle de købes på papir, havde du taget teglværket med i konkursen...

På oversigtskortet dukker der så nogle havne op... klikker man på én af dem, får man mindst lige så meget in som Kommas Havnelods kan byde på... og nok mere aktuel end den fra '97, man har stående i skibsbiblioteket.

Vælger du at købe DLS og en GPS-modtager, er der et par småting, du skal igennem, inden de virker sammen. Der er svar på det meste inde på deres forum, ellers spørger du bare, vi har en del års erfaring i at få DLS til at virke...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Lynæs:

Det er nok igen to helt, basalt forskellige måder, vi sejler på.

Vi er GPS-kighulssejlere... som vi sagde tidligere, kan vi sagtens navigere uden, men når vi nu har den bærbare og dens 'her er vi'.

Du er meget som min morfar - han kunne ved at smage på vandet finde ud af, om han var på den lavvandede side af Enehøje i Nakskov Fjord.

Jeg har taget meget af hans ånd med i vores sejlerliv - det med at stryge sit flag ved solnedgang, altid give en hjælpende hånd når andre lægger til... alt det, vi hæger om som godt sømandsskab, er faktisk 35 - 40 års gammelt, men det vinder så mange 'havne-points' når man bruger det i vore dage.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det har du da nok ret i, men som sagt, der skal ske noget på det punkt. Det er bare systemet jeg er i tvivl om. Og her hjælper mere dynamit vel ikke. Eller?
Men vi er så ihvertfald enige om at godt sømandsskab og hjælpsomhed er af det gode, og gør livet til søs ekstra dejligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Alle GPS'er modtager jo i bund og grund de samme oplysninger, forskellen er bare, hvor glade de er for at udveksle koordinaterne med deres omgivelser.

Vores version af Det levende Søkort er lidt kilden på GPS-siden:
GPS'en SKAL sidde på en seriel port. Så da vi købte én til til USB'en, måtte vi også installere en driver, som fik computeren til at se og opfatte USB-musen som en seriel port.

Derefter har den kørt glimrende, man skal bare vente med at aktivere den i Winvows, indtil alt er startet op, ellers tror Windows at GPS-modtageren er en mus, og 55'17"54,22 er altså ikke optimalt input den slagt, det bliver til nogle spøjse steder på skærmen, og ret irriterende...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Nu siger jeg lige noget sådan helt officielt. Jeg er patte-stiv, svigermor tog hjem ved middagstid, og siden da har vi ikke kunnet bygge en promille op hurtigt nok. Fru Bendsen er væltet for mange timer siden, og jeg er stærkt på vej.

Det er også derfor, jeg garanteret har sagt de samme idiotier i flere forskellige tråde herinde, og derfor - undskyld Lynæs - at mine indlæg ang. GPS har ramt ude på et koordinat, som er en vejrsatellit værdig.

Jeg prøver ihærdigt - men hvis mine indlæg herinde i dag slet ikke giver mening, kan I sende en kærlig hilsen til Midtsjælland, der er Hendes Højhed Svigermor...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Når bare det bli'r en smuk brandert. Høres ved

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nat nat kære Lynæs :o)

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

nat gamle ven.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er jo ingen som siger, at alt ny teknik er sagen, og at livet går i stå for dem som ikke vil anvende den. Din garmin 128's GPS-informationer overføres jo bare via et kabel, til at blive en lille pil på et søkort, som viser hvor du er - lige som enhver anden søkortplotter. Om det så er denne måde du vil gøre det på - ca 1100 kr (DLS+kabel) eller du vil finde en kortplotter med søkort (som jo også er en edb+kort+logik+gps - måske med bedre montering-mere specialicerede taster og en pris fra 4,5 K til mange K) er jo din egen afgørelse -
ligesom du sikkert i mange år ikke mente, at du havde brug for en mobil - som du sikkert har anskaffet - nu hvor alle telefonboksne er ved at blive nedlagt
og hvor papirsøkort er ved at udgå, ligesom efterretninger for søfarende overgår til en internetbasseret service

Men hvad der er glæden ved at sejle er jo kun noget du selv kan afgøre.

Natter og ønsker lige et godt nytår - daffer lige ud i verdenen med en gps (eller et Krak kort) på årets sidste campingtur.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 41 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis