Isolering af varmerør i gulvet

Vi skal have lavet gulvvarme i en kælderværelse og i den forbindelse har vi valgt at få ført nogle varmerøre ned i gulvet i sted for for at de som nu op af væggen og under løftet. Der er tale om hovedfjernevarmerør fra måleren hen til varmefordelingen, varmeveksleren osv. samt rørledning derfra hen til nogle radiater. Vores VVS mand har ligget rørene ned i en udgravningskanal sådan som vist i diagrammet. Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor han har valgt denne fremgangsmåde da jeg vil tro umiddelbart at der er mere varmetab end hvis rørene var inden i en kanal i gulvisoleringsflamingo. Der er kun 20mm isolering på den tyndeste sted imellem jorden og varmerør med 70 grader.

Er der nogle der kan fortælle om fremgangsmåden er OK?

Tak på forhånd
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Syntes bestemt ikke fremgangsmåden er i orden. rørene skal da ligge i en kanal af flamingo. Det vil give meget varmetab, det der. Helt bestemt.
mvh
777
Lovlig og lovlig. Det ved jeg ikke. Men, hvem tjekker sådan noget ? Havde det nu været hjemme hos vvseren selv, så skulle han nok sørge for, der blev isoleret ordentligt. Han betaler jo ikke din varmeregning.
Jeg syntes bare ikke det der er i orden. Selvf. går varmen opad, men der vil stadigvæk være varmetab mod jorden.

mvh
777
Hvis han har isoleret rørene i henhold til norm for teknisk isolering, så er det lovlig. Beregningsmæssigt er jorden under en kælder 10 grader, så temperaturforskellen er ikke så stor (som den kunne have været).

Hvis jeg skulle have lavet det, ville jeg dog have lagt det i isoleringen som du selv foreslår.

Tak for svarene.

Jeg ved godt det er svært at forstå i dk men det er i samfundets interesse at folk kan regne med at autoreserede håndværkere gør et fagligt stykke arbejde ordentligt og at der er minimumsregler der skal overholdes.

Ja, det hjælper en lille smule med at formindkse varmetabet nedad gennem flamingoen ved at opvarme på den anden side men hvis der skal være meningen i det så er det meget bedre at begrave rørene i selv flamingoen så de ligger lige i overfladen?

Annonce

Tak for svaret.

OK men hvor kan man finde frem til normen for teknisk isolering? Jeg har forsøgt på nettet men forgæves. Ja, men det er koldere end der hvor de er nu hængende under loftet og hvor jeg ellers ser sådan rørskåler brugt. plus at varmetab der kommer for det meste boligen tilgode.

Jeg tænker at man har rimelig streng krav til isolering og varmetab efterhånden om ikke det her er dækket da tabet fra installationsrør er ikke uden betydning.

Som alle andre ting koster normen penge. Rockwool har dog lavet en fin lille brochure hvor du kan finde iso. tykkelser ud fra rørdim., anvendelse og temperaturforskel - http://guiden.rockwool.dk/media/16131/den_lille_vvs_guide.pdf

Og ja, rent energimæssigt ville øverst i isoleringen være en bedre løsning (så længe det ikke er brugsvand). Så ville det varmetab der uundgåeligt opstår komme rummet til gode (dog også om sommeren - men det vil næppe kunne mærkes...).

Mht. til din sidste kommentar omkring isoleringskrav osv. så er rørene vel isolerede, ikke? Spørgsmålet er vel bare om det nu var den smarteste placering når nu gulvet var oppe mv. Hvis du satte dig ned og regnede på besparelsen er jeg ikke sikker på at denne ville være særlig stor (givet at de nu er isolerede som vist på din skitse)

Det koster også når det der laves ikke lever op til normen bare med forsinket betaling. Tak for brochuren. Jeg kan se at hovedledninger med driftstemperature på 60 og omgivelse 20 er klasse 4. Vores rør er 19½mm så 3½ cm isolering er nok passende svarende til isolering på de udvendig præisoleret rør fra værket. Vores fjernevarm er på 70 og jorden 10 som giver 50% større temperature forskel. Isoleringen vores VVS mand har brugt er klasse 2 for uopvarmede rum med drift i varmesæsonen. Så vidt jeg kan se er der i brochuren kun tale om fritliggende rør ind i boligen og ikke rør der ligger begravet hvor fugt forholde er anderledes.

Fra brochuren har jeg nu nogle numre på standarder jeg kan google videre med ....

Ja, rørene er isoleret men de kunne nemt har været bedre isoleret også med den samme placering. Jeg ved ikke hvor store varmetabet er som rørene er lavet men der er klog folk der laver sådan regnstykker og laver normerne ud fra hvad der bedste kan betale sig. Så er det at man som udvidende kun behøver at forholde sig til normerne og ikke bakse med regnstykker. Min indstilling er at når jeg indgår en aftale om at få et stykke arbejde lavet som her så skal normerne følges med mindre andet er aftalt. Andet er ikke aftalt og jeg er død træt af håndværker der arbejder efter princippet om at gør den så gør den!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis