Placering af stikkontakt i bryggers?

Er der krav om placering af stikkontakter i bryggers hvis der er en vask og en vaskemaskine? Jeg vil gerne have en kontakt placeret 25 cm over gulvet bag ved vaskemaskine og tørretumbler - må jeg det?

Mvh
Ole

Ole
Er der krav om placering af stikkontakter i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart er reglerne på området ikke gennemskuelige, og som andre allerede har svaret er det elektrikeren der har den fornødne viden.

Det kan dog siges at der står at afbrydere skal placeres således at de kan betjenes ved "nødstop", reparation ect., dette vil normalt betyde at de placeres ved siden af eller ovenover IKKE BAG maskinerne.

Det er trods alt vand og el sammenblandet, hvilket er en dårlig løsning.
Der må gerne placeres en stikkontakt i en højde af 25 cm bag en vaskemaskine og tumbleren..

tma har givet det rigtige svar... min 50mm over gulv.

Elinstallatør
1 meter over gulv står der ik noget om nogen steder. Desuden skal man næsten altid have maskinen ud hvis den skal services, og derved kommer får man adgang til stik eller dåse.

Er selv elektriker, og i alle de huse vi har lavet har der ik været noget problem i at sætte stik bagved maskinen. Hverken funktions mæssig, ved 10% eftersyn eller ifølge Sb så vidt jeg ved.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

132.12 Materiellets tilgængelighed.

Materiellet skal anbringes således, at der i nødvendigt omfang er

•Tilstrækkelig plads for udførelse af installationen og for senere udskiftning af enkeltdele.

•Tilgængelighed for betjening, afprøvning, inspektion, vedligeholdelse og reparation.
Skrevet af jgk på 24 dec 2009 13:30
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

132.12 Materiellets tilgængelighed.

Materiellet skal anbringes således, at der i nødvendigt omfang er

•Tilstrækkelig plads for udførelse af installationen og for senere udskiftning af enkeltdele.

•Tilgængelighed for betjening, afprøvning, inspektion, vedligeholdelse og reparation.

Ja, i nødvendig omfang, så kan du fjerne tørretumbler uden brug af værktøj er det osse acceptabelt
Annonce
Tusind tak for svar gutter!

Ole
Ja en maskine der har overgang rører du vel ikke ved - vel?

Det er ligeså normalt at sætte den f.eks. i skabet ved siden af.(Og måske lidt klogere)

Hvis der er overgang, så har du forhåbenlig en effektiv fejlstrømsafbryder (hpfi) der har slået fra

Men du har ret i man osse kan sætte den i skabet ved siden af, men synes bare tit det giver problemer med at ledningen kan nå.

Kan jo kun sige hvordan vi normalt gør, og desuden gik spørgsmålet på om han måtte sætte den i skabet eller ej
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis