Limning af egetræskommode

Vi har lige købt en gammel "antik" kommode som vi tænker at restaurere og male hvid, for til sidst at bruge den som badeværelsesmøbel.

Jeg skal have limet bordpladen, som er flækket i limningen. Jeg er blevet fortalt at kommoden er lavet af ren eg og at eg flækker med årne når det er lavet af ren eg. (Ham vi købte den af, sagde at man "nu til dags" limer egetræsmøbler sammen med andre træsorter, for at de ikke skal flække).

Men mine spørgsmål går på:

Hvordan skal jeg lime pladen sammen?

Jeg kan se at der ikke er brugt dyvler, eller andet til at styre pladen med. - Men skal jeg bore ud til dyvler?

Skal jeg pudse fladerne der skal limes, fri for gammelt lim og gøre fladerne glatte?

Eller skal jeg "raspe" fladerne så limen har noget struktur til at hæfte sig i?

Er det fint nok at bruge hvid lim til udendørs brug (tror det heder 3D)?

Og skal jeg bare spænde stykkerne sammen med 2-3 skrutvinger og vente "længe nok"(ved ikke hvor længe "længe nok" er) til limen er tør?

Eller skal jeg skrue pladen fast på kommoden når lime har tørret lidt?

Jeg ved godt det er en hel masse dumme spørgsmål. Men jeg vil hellere gøre tingene ordentlig, end at ærge mig over at jeg bare gættede på at jeg gjorde det rigtige.

På trods af alle mine dumme spørgsmål, håber jeg der er nogen der ude der har tålmodighed nok til at svare på mine spørgsmål.
På forhånd tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle limflader skal altid være ny slebet
3D lim er ok til udendørs hvor vand ikke bliver liggende. 4D lim er til mere udsatte steder
Spænd natten over
Ved male arb. Brug olie maling ,undgå hvid grunder
Undgå direkte vand ved ben, klods evt op med plastik klods
Mvh
Den Mobile Bådbygger
Peter Ravn

Peter Ravn

Hold da op, det var godt nok et hurtigt svar!
1000 tak for de gode råd.

Jeg vil straks gå i gang i morgen tidlig, så vi kan få os et badeværelse snares muligt.

Mange tak
Husk at den ikke kan tåle at stå i et permanent fugtigt miljø og at limningerne som minimum skal overmales hvor de er udsatte for damp osv. Men alt dette står i brugsanvisningen til limen. ellers mener jeg det er på dana lim's hjemmeside der ligger en guide til limning forskellige steder.

Jacob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også