3faser en nul hmm

Har lige haft en autiriset elektirker ud og tilslutte nået strøm i min sikringsboks.fra min garage.

Der er lavet et kabel som køre alt lys . og et kabel som køre alle stikkontakter .
Nu undre det mig så da jeg lige hev dækslet af sikringstavlen for at se hvad han havde lavet. at de begge kabler er trukket til en gruppe. så det ene kabel er tilslutte fase 1 og nul og det andet er tilsluttet fase 2 og nul. Så der er 2 ledninger i nullen. så tænke jeg bare hver fase er på 13 amp så de vil jo belastet nullen med 26 amp virke det ikke forkert. ( skal jeg have fat i nakke på ham .eller hvad.
Synes det er mærkeligt der kun er en nul - til 3 fase for i så fald det er rigtigt og man så tilslutte garage porten til fase 3 og nul - så den jo pludselig belastet 39 amp - (Hved godt alt ikke køre på samme tid men der er bare ingen andre gruppe i min sikrings boks hvor der er sat 2 ledninger ned i samme nul så er lidt bange for han har lavet fusk.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg tror ikke helt du kan stille det op sådan der?? Hvordan vil du så forklare en kraftgrupper med 2 kabler i og forbrug på begge på samme tid..? det skulle jo også give dobbelt belastning på både faser og nul på en gang.. og det er jo ikke tilfældet.. Det jeg undre mig over er at man tilslutter 2 stk 3 ledet kabel til en 3-faset gruppe.. ikke noget jeg har set før, men det går det ikek ulovligt

Men din måde og tænke belastning på tror jeg er forkert som udgangspunkt, men vi skal vist have en elektriker på banen her

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Du kan ikke regne på nulstrømmen som du gør. Idet at de tre faser er forskudt i forhold til hinanden, udligner de hinanden, og man vil derfor på en trefaset gruppe, hvor der bruges lige meget strøm på alle tre faser have en strøm på nul i nullen. Under normale omstændigheder vil nul-strømmen i den installation du beskriver her ikke blive et problem, så det elektrikeren har lavet er forsåvidt OK. - Jeg undrer mig dog meget over at du ikke har bedt om at få trefaset strøm i garagen - det er praktisk til større gør-det-selv maskiner...

/ Claus

Kende ikke mere til belastning end hvad jeg har læst mig til på nettet .så er nok skæv på den .Det eneste der fik mig til at undrer .er at det er den eneste gruppe i tavlen hvor der går 2 kabler ned hvor begge kabler er sat i en nul - synes bare det så forkert ud der sad 2 ledninger i samme nul - -

Der er lavet kraft stik derud men de køre på en anden gruppe
Selve forsyningen ind til dit hus er osse 3 faser og en Nul, så det skal du ik være nervøs for
Installations måden er ganske fin...

Som andre har skrevet er de 3 faser 120 grader forskudt... på sinus kurven. derved vil deres nulstrøm ikke optræde samtidig...

Du kan se mere om det her http://efagbog.dk/pt/hft-0063.pdf

på side 11 er der en figuar som hedder "2faset" den passer på din installation... IL1 som ligger over på L1 - er strømmen på fase 1
IL2 som ligger over på L2 er strømmen i fase to... Du kan se der er 120 grader mellem dem....

De stiplet linjer er strømmen IL1 og IL2 som er lagt viktorielt sammen - Null Strømmen IN - (strømmen som løber i din Nul er så modsatrettet at (IL1+IL2).... Strømmen er i dette tilfælde lig med en fase strøm.(det er ohms belastning, varmelegme, glødepære... )

Med lidt værdier på.
Der løber 5 amp. i Fase 1
Der løber 5 amp. i fase 2 -
Vil der i dette tilfølde også 5 amp i nullen.


-Hvis du havde en belastning på den 3 fase - også på 5 amp. vil der ikke løbe strøm i nullen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis