Skift af støddæmpere bagtil på VW Passat Variant bag

Hejsa, Jeg skal have skiftet støddæmpere bagtil på min vw passat variant (stationcar) og tænkte at nogle herinde kunne give en hurtig guide til hvordan man griber det an samt hvilke dæmpere jeg skal skifte til olie eller gas ? Den gynger som en optimistjolle i stormvejr og skifter retning når man kører over fartstriberne så det er vist på tide nu Håber nogle kan svare så jeg kan lave det her i juleferien. God Jul til alle herinde og tak til administatoren for et godt forum.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du overvejet originale til din model? Det må jo være det mest optimale ;-)

Glædelig jul
en variant der bliver belastet bagi af og til vil nok være glad for et par gasdæmpere. Men kontroller dine skruefjedre først!! Der kører mnage rundt med knækkede fjedre der først bliver opdaget når de er til syn.
Ind i bagagerummet: I siderne sidder to tårne. Her er der et par kopper af plast eller gummi. De dækker for tilspændingen af dæmperen øverst. Hvis du kan fiske dæmperen nedenud så er det af med møtrik og gummimellemlæg.Elllers skal du have den lille plade af, som møtrikken spænder på. Baghjulet er afmonteret. Dæmperens nederste ende slutter i et øje. Her skal du skrue møtrikken af bolten der går gennem øjet. Slå bolten ud - måske følger bøsningen med, det er OK.
I pakken med den nye dæmper, som du har kontrollet er komplet, ligger dæmper, 4 nye gummibøsninger incl. stålanlæg og bøsning til ned. øje. Du skal følge instruktionen med at trække plejelstangen helt ud og helt i bund, før du monterer øverst først, derefter nederst - og så ind til silden! I andre skal rette mig, hvis det er forkert med motionering af pl.stang

 

Inden du følger uldal´s vejledning som er korekt nok, skal du klodse bilen op bagi på bukke, og have en donkraft op under bagbroen, så du kan sænke og hæve den stille og roligt, MEN hvis du skifter støddæmpere bagi på grund af køreegenskaberne, ville jeg skiffte dem foran samtidig, for er den slem med defekte støddæmpere bag, så er det ingenting imod en stiv bagende mod en blød forende, det påvirker styre egenskaberne meget. Og skal du skifte, ville jeg købe et komplet sænkningssæt, det er billigere end at skifte det løbende enkeltvis.
Hej uldal,

Mange tak for din instruktion - bare et lille tillægs spørgsmål - skal jeg have fjedrene af og mast sammen som en kollega mente man skulle for at få støddæmperne ud ? han sagde også noget om udmåling af baghjul hos en mekaniker bagefter ?
det er kun forbenene der skal en fjeder spænder på, og der skal ikke måles noget ud bagefter, men er det originale støddæmpere du har siddende, er det olie, så skal du vælge dem frem for gas, da gas er en hårdere og hurtigere virkende støddæmper. Bagfjederne kommer helt af sig selv når du sænker bagbroen, men kik ind under din bil og se hvordan de er monteret, det er 100 gange bedre end at få det forklaret her.
Annonce
Mange tak for jeres feedback. jeg tror jeg vælger et komplet sækningssæt og prøve at skifte det hele først bagtil da det virker som det er ligetil og derefter foran. Et komplet sækningssæt indeholder det nye fjedrer - diverse bøsninger - støddæmpere - bolte - nye gummimanchetter - er der noget som skal bestilles ved siden af så man ikke stå og mangler noget når det hele er skilt af ?
Jeg ville skifte toplejer både for og bag, da de er et svagt punkt på vw, og så skal du have fat i en fjederspænder til forbenene, men ikke de billige fra thansen mm. de er nærmest livsfarlige, få et væreksted til at samle dine forben, det tager 5 min. pr. ben, så prisen må være begrænset, og så er det meget nemt at skifte dem.
pptlp - du er bare go!!

 

Nu er en passat jo mange ting men hvis din er under 20år gammel pilles benet af med fjeder og dæmper i en samlet klump og du skal være meget stærk hvis du uden klemmer kan skrue det hele sammen igen.Som de fleste biler er en Passat forhjulsstyret så hvad et tårnleje skal gøre godt for må guderne eller pptlp vide.Et sæt klemmer fra fru Hansen klarer snildt de spinkle fjedre.
René
Søren. Prøv at kik på NV Autode, der er der rigtig mange gode tilbud, og vejledning om de forskellige dele, bla også hvorfor at man normalt skifter toplejerne. Og ja, en fjederklemme fra THansen mm kan bruges, det kan et par gode skrutvinger skam også, det er op til en selv hvilken risiko, man vil løbe!
Rene´. Jeg kender heller ikke nogen nyere biler der styrer på baghjulene !! så jeg vil undlade at kommentere dit indlæg yderligere!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis