Godt Nytår alle sammen - støddæmperne bagtil er nu skiftet og den kører som en drøm i.h.t. tidligere - rigtigt mange tak for alle jeres gode tips og inputs til hvad man skal huske -
Til andre som måske også vil prøve dette er her mine erfaringer på en variant 1,8 passat fra 1996:
1. Køb nogle også bukke som kan løfte bilen højt op så er der nem adgang til det hele (349,00 for 2 stk heavy duty)
2. Køb fjederklemmer til at spænde fjerderne sammen med (129,00 for 2 stk.)
3. brug VD 40 olie til at løsne gamle rustne bolte (specielt låseboltene i bagbroen var svære at få af efter 16år)
4. Hav en jern stand eller andet som du kan sætte på fastnøglen hvis boltene er for stramme (hjalp mig meget med låseboltene)
5. Når du skifter støddæmpere så husk at købe nye gummi manchetter og stop klodser med og nye låsebolte til at fastgøre støddæmperne nederst til bagbroen.
6. På en variant sidder boltene til dæmperne under sikkerheds selerne bagtil - disse skal af før du kan komme til boltene til dæmperne
7. Der er en del plastic inderbeklædning som skal af - pas på med at flå i det og ødelægge det
8. Nå du på monterer sikkerhedsselerne skal du passe på ikke at dreje selerne om sin egen akse
9. Når fjerder skal af efter du har klemt dem sammen med fjerder klemmerne skal du være lidt forsigtig med dem da der er spænding på dem - tab dem ikke på gulvet -
10. Ovenpå støddæmperne sidder en plastikkappe som centrere dæmperen når den skal monteres - mine gik i stykker ved afmontering men de koster kun 30,00 hos wv reservedele og gør det nemmere at finde hullerne til boltene når dæmper skal fastspændes til karossen bagtil.
Ialt har 2 støddæmpere (800,00) og 2 bolte og plastik kapper (140,000) kostede mig omkring 1000,00 (støddæmpere var olie modellen) og indkøb af bukke og fjederklemme til 500,00 Totalt ca. 1500,00 så billigt kan det altså gøres uden at være uddannet mekaniker eller en haj som handy man
Hej fra Søren