Skift af støddæmpere bagtil på VW Passat Variant bag

Hejsa, Jeg skal have skiftet støddæmpere bagtil på min vw passat variant (stationcar) og tænkte at nogle herinde kunne give en hurtig guide til hvordan man griber det an samt hvilke dæmpere jeg skal skifte til olie eller gas ? Den gynger som en optimistjolle i stormvejr og skifter retning når man kører over fartstriberne så det er vist på tide nu Håber nogle kan svare så jeg kan lave det her i juleferien. God Jul til alle herinde og tak til administatoren for et godt forum.
Hejsa, Jeg skal have skiftet støddæmpere bagtil... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for de mange gode tips - jeg vil kigge på NV autodele og se om der er noget man kan lærer her - jeg vil gå i gang 3. juledag hvis jeg kan skaffe stumperne her i ferien - jeg skal nok tage et par billeder til jer så I kan se hvordan det skrider frem - Rigtig god jul til alle her på denne tråd. søren
Hej med Jer, Jeg har valgt at give mig i kast med at lære af hvordan man skifter støddæmperne bagtil først ! Her er lige et par billede af støddæmperne som havde siddet på bilen siden 1996 - boltene i bagbroen var sgu ikke nemme af få af skulle jeg hilse og sige - men det gik til sidst med jernstang på skruenøgle - - Billed 1+2 1ste billede er begge støddæmpere som kom af med fjeder og det hele - mit spørgsmål er nu hvordan jeg få fjederen af uden at komme til skade - der er lidt spænding på dem stadigvæk og på billede 2 kan ses bolten som spænder dem sammen og som vist sidder på "pejlstangen" - den sidder langt nede drejer blot rundt når man prøve at løsne den ? gode ideer ønskes - Billede 3 er af "kopper" som sad øverst oppe i karossen som center af selve støddæmperen. De er nu ødelagte - skal nok forbi wv og købe nye sammen med nogle nye bolte til bagbroen - Jeg er i tvivl om manchetter og stoppere på de nye støddæmpere sidder rigtigt eller skal vendes ? hva siges ?

Hej.

Husk bare at bestille tid til at få justeret forlygter efterfølgende, hvis du ikke husker at måle højden på lyskegle på evt. en mur eller lignende, inden du skifter fjederne bag.
Bilen blir nok lidt højrøvet efterfølgende.
Rigtig godt nytår


        

Skrevet af sørenburesø på 28 dec 2009 19:04
Hej med Jer, Jeg har valgt at give mig i kast med at lære af hvordan man skifter støddæmperne bagtil først ! Her er lige et par billede af støddæmperne som havde siddet på bilen siden 1996 - boltene i bagbroen var sgu ikke nemme af få af skulle jeg hilse og sige - men det gik til sidst med jernstang på skruenøgle - - Billed 1+2 1ste billede er begge støddæmpere som kom af med fjeder og det hele - mit spørgsmål er nu hvordan jeg få fjederen af uden at komme til skade - der er lidt spænding på dem stadigvæk og på billede 2 kan ses bolten som spænder dem sammen og som vist sidder på "pejlstangen" - den sidder langt nede drejer blot rundt når man prøve at løsne den ? gode ideer ønskes - Billede 3 er af "kopper" som sad øverst oppe i karossen som center af selve støddæmperen. De er nu ødelagte - skal nok forbi wv og købe nye sammen med nogle nye bolte til bagbroen - Jeg er i tvivl om manchetter og stoppere på de nye støddæmpere sidder rigtigt eller skal vendes ? hva siges ?

Hvis problemet omkring billede 2 er at møtrikken drejer akslen med rundt ? sådan læste jeg det, så er det bare en nøgle på toppen af akslen/støddæmperstangen, -derfor den er flad på to sider

Spændingen på fjederen ville jeg løse med et par fjederspændere fra H.N eller T.Hansen hvis du ikke lige kender et værksted hvor du kan låne et par.
Jep - det er sikkert noget billigt skrammel, men jeg har da overlevet at bruge dem flere gange.
Godt Nytår alle sammen - støddæmperne bagtil er nu skiftet og den kører som en drøm i.h.t. tidligere - rigtigt mange tak for alle jeres gode tips og inputs til hvad man skal huske -

Til andre som måske også vil prøve dette er her mine erfaringer på en variant 1,8 passat fra 1996:

1. Køb nogle også bukke som kan løfte bilen højt op så er der nem adgang til det hele (349,00 for 2 stk heavy duty)
2. Køb fjederklemmer til at spænde fjerderne sammen med (129,00 for 2 stk.)
3. brug VD 40 olie til at løsne gamle rustne bolte (specielt låseboltene i bagbroen var svære at få af efter 16år)
4. Hav en jern stand eller andet som du kan sætte på fastnøglen hvis boltene er for stramme (hjalp mig meget med låseboltene)
5. Når du skifter støddæmpere så husk at købe nye gummi manchetter og stop klodser med og nye låsebolte til at fastgøre støddæmperne nederst til bagbroen.
6. På en variant sidder boltene til dæmperne under sikkerheds selerne bagtil - disse skal af før du kan komme til boltene til dæmperne
7. Der er en del plastic inderbeklædning som skal af - pas på med at flå i det og ødelægge det
8. Nå du på monterer sikkerhedsselerne skal du passe på ikke at dreje selerne om sin egen akse
9. Når fjerder skal af efter du har klemt dem sammen med fjerder klemmerne skal du være lidt forsigtig med dem da der er spænding på dem - tab dem ikke på gulvet -
10. Ovenpå støddæmperne sidder en plastikkappe som centrere dæmperen når den skal monteres - mine gik i stykker ved afmontering men de koster kun 30,00 hos wv reservedele og gør det nemmere at finde hullerne til boltene når dæmper skal fastspændes til karossen bagtil.

Ialt har 2 støddæmpere (800,00) og 2 bolte og plastik kapper (140,000) kostede mig omkring 1000,00 (støddæmpere var olie modellen) og indkøb af bukke og fjederklemme til 500,00 Totalt ca. 1500,00 så billigt kan det altså gøres uden at være uddannet mekaniker eller en haj som handy man

Hej fra Søren
Til lykke med det vel gennemførte arbejde!
Din beskrivelse kan fint, med tilretninger, bruges på andre biler også, idet mange biler er opbygget på ca. den måde.
Det er synd at mange flere begiver sig ud i at skifte sløje støddæmpere ud.'
Ser man på vej og gade, hvorledes mange biler duver og gynger af sted, er man klar over, at rigtig mange ikke skænker støddæmperne ret mange tanker. Til syn, går man mærkværdigvis heller ikke meget op dette kapitel.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis