Oliemåler

Hej!

Man har målere så man kan se forbruget på vand og el, men findes der ikke en måler man kan sætte på olierøret til oliefyret? Så man kan se forbruget derpå... Måleren i tanken er lige lovlig upræcis hvis man vil måle daglig eller ugentlig forbrug...

Søger måler ligesom vandmåleren - bare i en 'krympet' udgave...

Hvor køber man sådan en måler? Gerne billigt selvfølgelig
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Man kan købe en timetæller og sætte på olifyret (evt ved din servicemand som kontrollere fyret en gang årligt), det gjorde jeg da jeg havde oliefyr. Det fremgår af mærkeplade på fyret, hvor mange liter den kan forbruge i timen (min var 1,9 L, hvis jeg husker rigtig).
Den skal så tilsluttes det rigtige sted, så den først tæller når magnetventilen åbner for olien, og ikke allerede når den begynder at forvarme. ( det forklarede min servicemand også lige hvordan :-) )
Det er vist den mest præcise måling du kan få, - så er det bare at gange timetallet med fyrets forbrug pr time og vupti har du det nøjagtige forbrug.
ddjay: Kan du forklare hvor timetælleren tilsluttes? Luse ind på stikket til den sorte boks hvor olieslangerne er monteret på? Det må jo være oliepumpen. Ved du om det er 220, 12 eller 24 volt den kører på?
Tja, så fattede jeg skam selv multimeteret og målte lidt....
Til andres info:
Den sorte boks var oliepumpen. Derpå sidder der en magnetventil - kører 230v.
Tilsluttede en ledning inde i brænderens styreboks, og trak ledningen på til 'kontrolpanet' hvor timetælleren skal monteres.
Timetælleren blev forresten fundet på Ebay.de til 240 kr incl forsendelse for en helt ny med to decimaler.
Tidligere brugte man et manometer samt en lille pumpe, som var forbundet til olieledningen.
Manometeret måler trykket af den væskemængde, der ligger over olieledningens afgang fra tanken.

Man kan få en lille elektronisk måler, der er baseret på samme princip.
vile
Det lyder godt nok avanceret med manometer og pumpe. Utroligt der ikke findes en 'krympet' udgave af en traditionel vandmåler - bare som er oliebestandig.
Jeg fandt faktisk en måler der ville være rigtig fin, men efter at have forespurgt på prisen: 2950 + moms var det ikke rigtigt aktuelt....
Det kan godt være, det  _lyder_  avanceret med et manometer,  men det er yhyre simpelt i praksis.
Især i forbindelse med jordtanke så man de store messingmanometre med en lille stempelpumpe.
De elektroniske har en lille indbygget "akvariepumpe", samt en simpel trykmåle-chip, som også bruges til vandstandsmåler i nyere vaskemaskiner.

Jeg har selv i årevis brugt en timetæller, der aktiveres sammen med brænderens magnetventil. Som du også har fundet frem til.
Og rigtigt nok står der et tal på dysen, der angiver US-gallon pr. time (Så vidt jeg husker ved et tryk på 8 bar!!!) og antal kg. pr time ved et tryk på 10 bar.
Men det passer ikke helt med virkeligheden. Det er meget afhængig af oliens viskositet. Og andre ting. Hvis brænderen har monteret forvarmer burde temperaturen ikke spille nogen rolle.

Et af mine "hyldeprojekter" er netop at bygge en elektronisk måler, hvis output kan logges på en PC sammen med vejrdata o.a.

I virkeligheden ikke et stort projekt hvis man bruger f.eks. open source teknik som f.eks. Arduino.

Trykføle-chippen kan iøvrigt bestilles som gratis vareprøve hos en producent.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis