Gulvvarmeanlæg med 450 liters el-vandvarmer?

Hejsa,

En af mine bekendte har lavet gulvvarme i hele sin underetage, og bruge en 450 liters el-vandvarmer som kerne i systemet.

Han påstår at det er en billig løsning i drift, men kan ikke helt slå det ud af hovedet!
Er det overhovedet en billig løsning, at lave vandbåren gulvvarme på el!?

Huset er istandsat med efterisolerede ydervægge samt 300mm. isolering i gulvet, 100 kvm. i grundplan, med 50 kvm. overetage, som ikke er sat i stand siden huset blev bygget i ca. 1940.

Han påstår at forbruget er ca. 13.000 kr. årligt til el.
Vokser træerne ind i himlen her?!!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, træerne vokser ikke ind i himlen :-)

Hvis vi antager at elprisen er kr 1,55 pr kwh, så har han forbrugt 13000/1,55 = 8387 kwh

En kg træpiller indeholder ca 4,9 KWh, og hvis fyret udnytter det med 85 % det er ikke urealistisk ved et nyerer pillefyr, så får man 4,9 * 0,85 % = 4,17 kwh ud af et kg træpiller.

Hans forbrug på 8387 kwh svarer altså til 8387/4,17 = 2011 kg træpiller

Træpiller kan købes leveret til priser fra 1750,- pr tons, men for at være fair så kan vi jo regne med 2000,- pr tons, dvs at med et træpillefyr kunne de samme kwh leveres for 2011 kg * 2 kr/kg = 4022,-

Besparelse ved at bruge træpiller i stedet for el-vandvarmer 13.000 - 4022 = 8978 kr pr år, så nej det er absolut ikke billigt at bruge en elvandvarmer til gulvvarme.
Besparelsen på de 8978 kr ville vel i løbet af 4 år have betalt et ny højeffektivt pillefyr.

Der er så naturligvis arbejde forbundet med et pillefyr, som der ikke er ved elvandvarmeren, men der er sørme også mange penge at spare.
I forhold til gammeldags elopvarmning er det efter min mening billigt hvis det kan gøres for 13000,-. Men i de forløbne dage med minus 5-10 grader må måleren have løbet hårrejsende stærkt. I forhold til stort set alle nutidige alternativer er det dyrt. Sagen er måske den at han vil have en løsning der ikke kræver andet af ham end at betale regningen? I det tilfælde vil der jo være noget længere forrentningstid end for ovenstående eksempel med træpiller.
der må jeg nok lige komme med en lille bemærkning om at der også findes moderne oliefyr, som faktisk er ret økonomiske, ikke fordi jeg har erfaring med dem, men det er der sikkert andre som har
hvis nu at der går ca 860 kcal til en kwh,, ser regnestykket så ikke lidt anderledes ud ???
har fundet det i en omregningstabel i LMM-GRUPPEN !!!
i min verden vil det jo betyde at der kan laves færre eller flere kwh pr, kilo piller, end dit regnestykke gir" indtryk af eller tager jeg helt fejl ???
her er der i omregningstabellen ikke taget højde for udnyttelsesgraden,som også er en væsentlig faktor,,!!!
ved da godt at det er "bagatelafdelingen" men blev lidt "talnysgerrig" da jeg så regnestykket
hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Det er korrekt at der går ca 860 kcal til en kwh, men kan ikke lige se det ændre ved regnestykket.

Jeg tog udgangspunkt i en analyse fra Teknologisk Institut på et parti Barlinek træpiller

http://www.hedelykke.dk/User_files/...a1.jpg

hvor den effektive brændværdi opgives til 4,94 kwh/kg. Jeg rundede det af til 4,9kwh/kg og angav derefter en udnyttelsesgrad på 85 % som sandsynlig på kedlen, hvilket gav 4,9kwh/kg * 0,85 % = 4,17 kwh/kg i effektiv udnyttelse som så kunne holdes op mod elvarmen.

Naturligvis kan man finde andre værdier for andre træpiller, men indrømmet så stoler jeg mere på Teknologisk Institut end diverse vidtløftige sælgere. Så de fleste træpiller vil ligge tæt på de 4,17 kwh/kg ved en udnyttelsesgrad på 85 %.
Annonce
jamen du har da ret "djaydjay",, og som jeg også spurgte,, tar" jeg fejl ??
var nok blevet en smule "talblind" igår !!!
undskyld !!!
hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Skrevet af fregazoid på 22 dec 2009 21:03
der må jeg nok lige komme med en lille bemærkning om at der også findes moderne oliefyr, som faktisk er ret økonomiske, ikke fordi jeg har erfaring med dem, men det er der sikkert andre som har


Pt. er prisen på fyringsolie vel ok? Men tror mange fravælger olie pga. uvished om prisen i fremtiden.
Skrevet af Tusse67 på 23 dec 2009 12:20


Pt. er prisen på fyringsolie vel ok? Men tror mange fravælger olie pga. uvished om prisen i fremtiden.


Det skal nok være rigtigt nok, men den er lige så forudsigelig som gas prisen

Men der findes kondenserende oliefyr der er 1-2% bedre end de bedste gasfyr.
Men det  hører man ikke så meget om, da det er dong der styrer diskutionen her hjemme, og de vil helst have alle på deres gasnet


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis