gummibåd

Hvad er fordele og ulemper ved en rib gummibåd fremfor en med løs bund ,udover at rn med løs bund kan pakkes sammen ?

Tømreren

God Håndværker

alt i Tømrer/snedker arbejde

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du med rip bund mener en fast glasfiberbund, så har den sin store fordel ved netop at den er fast, hvis du aldrig har prøvet at sejle med en lidt større motor på en sådan er det svært at forstå. Men forestil dig at du i den med en løs bund sidder midt i en skål gele der så hopper der ud af, en bævrende oplevelse.

V.h.  Håndværkeren
Du kan også se det den anden vej rundt.. Fast bund så her du en "jolle/speedbåd" der ikke synker. Du kan stå på rælingen uden den vælter og så er der jo monteret fendere hele vejen rundt. DVS du har en hurtig og sikker båd der ikke kan synke. Den faste bund har v facon og skærer igennem vandet..
En alm gummibåd sejler oven på vandet. Selvfølgelig kan du have lidt stabilitet i en med oppustet dørk/bund men den vil helt sikkert slå hvis du sejler med god fart over bølger.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg vil dog gøre dig opmærksom  på at en gummibåd ikke altid er den bedst form for "jolle" hvis det kun er for at have en bette jolle at fiske fra. Der er eks. en BIC 252 væsentligt bedre. Du kan se den på www.mmc.dk søg på nr. 878950

Det er tænkt til lidt fiskeri og lidt vandsjov(tube,kneeboard) for mig og sønnen 6 år,regnede med en 15-20 hk.

Tømreren

God Håndværker

de fleste "hobby" både kan kun tage en 15 HK.
Jeg har selv en quicksilver 330 med en 10 hestes motor, som jeg skal have skruet op til 15, når jeg lige har tid..

Jeg har den med gummibund, for den kan pakkes sammen og ligge omme bagi, sammen med motoren.. (men den er tung! ca 40 kg + luft + motor + 2 x siddebræt)
Hvis du puster den op, så den er god og fast er det ikke slemt med at ride på bølgerne - selvf. havde en fast bund skåret bedre gennem bølgerne; men den skal man så have på taget eller i en trailer på vej hjem...

Den kan plane med 210 kg dødvægt når havet er stille.. hvis det er lidt uroligt, skal vi sidde nede bagi for at kunne holde den oven vande - og så er det ligegyldigt om du har fast eller gummibund..

hvis jeg er alene i den, kan den med lethed plane ved fuld gas.. og med 5 heste mere, når det engang sker (+50% kraft) skal det nok blive ekstra sjovt..

-husk nu dødmandsknappen, eller sid i bunden hvis havet viser tænder.. jeg har været bange for at ryge ud et par gange når det er gået stærkt.. (har haft lånt en 15 hk motor..)

/cs

Annonce
i øvrigt: det er 5 seperate kamre i båden, så den synker ikke ved et hul.. og gummiet er relativt kraftigt, så du kan sagtens fiske fra den..

/cs

okay.....kiggede lidt på denne

www.dba.dk/qviksilver-380/id-63645966/

Hvorfor er der nogen af de quicksilver der er røde og andre grå ,er der forskel udover farven ?

God Håndværker

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis