udvendig isolering/beklædning

Hej herinde.

Vi bor i et gammelt hus (1877)  uden hulmur. Da jeg har fået nye vinduer og døre og får nyt tag i januar og får isoleret taget med 200-300 mm isolering i samme ombæring, mangler jeg kun murerne,
Har tænkt meget over det og tror det ender med at det bliver på ydersiden af muren der bliver isoleret. Vil gerne lave det selv så det skal ikke være noget der skal pudses men vil lave en ramme og så isolere og gøre det på den måde man skal. MEN hvad kan man beklæde det med ? kender faktisk kun hardipalnk og så diverse brædde beklædning  (fyr, lærk osv. )
Så vil meget gerne have nogle input og meget gerne med billeder eller link så vi ha lidt at kikke på

på forhånd tak
Hilsen Jan

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville helt klart ikke benytte hardiplank eller andet fibercement produkt til beklædningen.

Brug træ det holder altså i længere tid, og giver du mulighed for at male facaden hvis du vil have det frisket lidt op.

Jeg har selv brugt cedertræ på en af vores nye bygninger, og syntes generelt at det smule arbejde der er i at give det olie passer mig meget fint.

Se evt. billeder af skuret her...
Hej Koluda.

Tak for dit svar er nu godtnok selv mest til det fibercement sjov. Vores hus ligge meget tæt (1,5 m) på en meget befærdet vej og troede det var bedre med noget fibercement værk.
Skal lige siges at vores hus er meget lav så det duer ikke med træ farve det skal være lyst så det skal under alle omstændigheder males.
Tror bare at træ har dårligere holdbarhed end fibercement men skal da ærligt indrømme at det ikke er noget jeg ved noget om, er også derfor jeg spøger efter indput

Hilsen Jan
Bruger man fibercement plader, så kommer du til at vaske dit hus tit pga. alger og trafikfilm.

Dette problem er slet ikke så stort med træværk.

Og nej, træværks holdbarhed med træbeskyttelse er altså fibercementen overlegen.

Træværk som ellers behandles med ordentllig træbeskyttelse vil jeg da godt garantere holder længere end de 12-15 år som Cembrit / ivarson vil give af garanti på deres produkt.
Hmm en skam at jeg har så stor respekt for det du skriver for synes godt om de fiber tingester

Men tror på det du skriver og vil holde mig til en form for træbeklædning.
har læst mange af de svar du giver og er sgi da dejligt med et firma som gider svare så sagligt på spørgsmål uden at reklamere for sig selv ( dette er ikke ironisk ment) en skam du ikke har firma i det midtjyske for så var det da jer der skulle skifte mit tag nu her.

Hilsen Jan
Takker for rosen og tilliden..

Jeg ville helt klart selv vælge træ frem for eternit beklædning.

Både pga. udsende, pris og holdbarhed.

Men også fordi det så er muligt at skifte farve, hvis jeg fik lyst til det.

Dette er ikke muligt med eternitpladerne, i hvertfald ikke hvis man ønsker at bevare deres garanti.

Jylland er skam ikke så meget længere væk for os, end feks. nordsjælland...

Vi kan jo faktisk nå til Jylland på nogenlunde samme tid som tiil kbh men den langsomme trafik der er den vej.
Annonce
nu passer det ikke helt med de fibercement plader, min genbo har dem på sin ridestald og de har nu siddet der i 8 år og har hverken alger eller andet på. og jo man kan godt male dem og bevare garantien de skal bare males med deres maling og af en som de har godkendt til det, det er så ikke bevist hvor længe de kan holde da man ikke har haft dem på markedet i mange år endnu.
Dermed ikke sagt jeg ville sætte det på mit hus, der er jeg enig med koluda brug træ det er det pæneste, ceder eller lærk ville ikke være en tosset løsning, og det er fra naturen et stærkt produkt der ikke nedbrydes ret hurtigt.
hold da op! Nu er jeg nødt til at tilrettevises af Koluda.
Min ven, jeg er igang med at beklæde vore to bygningers gavlender med Ivarplank. Jeg bliver helt bange når du skriver at holdbarheden er større på træ. Jeg har papir på, at det er farven der er 15 år(?) Det eneste sted jeg indtil nu har konstateret irritationsmoment er et lille afslået hjørne (som er malet over) og en smule spøjt fra gruset op på planken der går til sokkel, hvor jeg har lukket et porthul. Men bliver plankerne nedbrudt som et eternittag eller hvad? Det er faktisk et dejligt arbejde at sætte op (bortset fra at det er sejt at skære i).

 

Altså nu er det jo stadig et fibercement produkt, som bla. eternitplader og tagplader, om de kommer til at døje med samme problemer med nedbrydning / delaminering vides endnu ikke.

Nu er det jo stadig et nyt produkt, så holdbarheden vides ikke helt endnu.

Men jeg personligt forventer da ikke væsentligt bedre holdbarhed end deres andre eternit produkter, hvilket uheldigvis har vist sig ikke holder særligt længe, sammenlignede med deres ældre eternit produkter.

Nu ved jeg at Ivarson tagpladerne, er væsentligt mere holdbar end Dansk eternit / Cembrit´s tagplader.
Men jeg forventer altså ikke et produkt der holder 50 år, som deres tidligere produkter gjorde.

Som jeg skriver så forventer jeg stadig at et træprodukt der ellers behandles med den rette træbeskyttelse, vil have en længere levetid, men som sagt så er der jo ingen viden om levetiden på de nye fibercement produkter, hvorimod man med træ jo ved hvad man får.

Nu skal man også kigge efter hvad man får fra producenter, og dette er altså ihvertfald hos Cembrit en produktgaranti som er på 10 år, og denne gælder OGSÅ for overfladebehandlingen.

  • Garanti
    Såvel HardiePlank®, HardiePanel® som HardieTrim® er dækket af en 10 års HardiePlank®
    garanti, som også omfatter overfladebehandling.



Skrevet af uldal på 23 dec 2009 11:25
hold da op! Nu er jeg nødt til at tilrettevises af Koluda.
Min ven, jeg er igang med at beklæde vore to bygningers gavlender med Ivarplank. Jeg bliver helt bange når du skriver at holdbarheden er større på træ.
Nu skriver jeg jo bare hvad jeg ville benytte, dette betyder jo ikke i alle skal vælge træ fremfor eternit, bare fordi jeg personligt ville træffe dette valg.

Som skrevet så mener jeg også at med 15 år garanti på Ivarson´s produkter, og kun 10 år fra Cembrit så vælger man altså et produkt, hvor man ikke skal forvente alt for langt levetid på, der er jo nogle gange en sammenhæng mellem garanti perioden og den faktisk levetid på et produkt.

Tak du! Så er jeg mere rolig. Gigten har slidt min ryg op og jeg skruer Ivarsson op da jeg er fri for at stryge gavlene over

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også