olie viskositet.

Hej alle.

Har et spørgsmål til motorolieviskositeten på min bil.

i følge indstruktionsbogen må den køre på 15-w40 10-w40 0-w40  5-w30 og 0-w30(dog kun hvis man ikke kører stærkt i længere tid)

mit spørgsmål er hvorfor man ikke kan bruge 5-w40 og om det i virkeligheden ikke godt kan bruges selv om det ikke står på listen.

mvh søren

Søren Hansen

Hej alle. Har et spørgsmål til... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thomas

Petro Canada har ikke brugt meget krudt på at markedsføre sig inden for racersporten, Men jeg ved At da Poul Isaksen blev DM. Kørte han på Petro Canada olie.

Teknologien bag vores smøremidlerPetro-Canada’s patenterede ‘HT-proces’ – den kritiske forskel

Petro-Canada’s 2-trins ’Hydro-Treating’ proces er hovedårsagen til succesen. Ved bl.a. at fjerne uønskede polære- og aromatiske komponenter fra olien, kan man producere en vandklar baseolie. Når denne baseolie blandes med udvalgte additiver bliver resultatet en serie af smøremidler med exceptionelle egenskaber. ’HT’-processen har medført at Petro-Canada i dag er et af verdens førende oliefirmaer når det gælder produktudvikling.

Der er markante forskelle mellem konventionelle solvent-raffinerede og ’HT’ producerede base olier. Den største forskel er elimineringen af aromatiske molekyler (tit mindre end 0,5%) i ’HT’ olierne.

Til sammenligning er det aromatiske indhold i solvent raffinerede olie på mellem 10% og 35%.

Vores smøremidler produceret af *HT’ baseolier, er konventionelle smøreolier produceret af mineralolie, langt overlegen på en række kritiske områder. ’HT’ baseolien med ekstra højt viskositetsindeks anvendes i smøremidler, hvor der netop ønskes høj viskositets stabilitet, gode lavtemperatur egenskaber m.m.

’HT’ produkterne har i høj grad de samme egenskaber som syntetiske smøremidler så som poly-alpha-olefin (PAO), og giver følgende egenskaber:

Meget høj viskositets stabilitet
Overlegen modstand mod oxidering
Fremragende termisk stabilitet
Formindsket miljøpåvirkning.

men der er meget mere på nettet omkring deres raffineringsmetode.

Mvh. Allan


Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
@Czanto
Nu skal vi ikke hijacke tråden, og jeg er sådan set ikke ude på at nedgøre Suncor, Sunoco eller Petro-Canada. Jeg syntes faktisk som jeg skrev at det lyder som nogle firmaer man burde investere i hvis man lige havde nogle kontanter man ikke vidste hvadman ellers skulle bruge dem til ;-)
Men jeg gjorde mig altså lige den ulejlighed at læse lidt om firmaerne inden jeg skrev det jeg skrev før.
Læs her: http://www.suncor.com/en/about/749.aspx Det er om de tidlige år. Der læser jeg det altså - som jeg skrev - at moderselskabet Sun Company oprindeligt(i 1917) var et US selskab. Det canadiske datterselskab skifter navn i 1923 til Sun Oil Company (SunOCo forkortet :-)
I 1981 sælger Sun Company 25% af sine aktier i Sunoco til delstaten Ontario.
I 1992 bliver selskabets aktier noteret på børsen og Sun Companys ejerandel falder i de følgende år.
I 1995 sælger Sun de resterende 55% af aktierne i Sunoco (det fremgår ikke af hjemmesiden til hvem). Sunoco er nu et selvstændigt canadisk selskab, delvist ejet af delstatsregeringen i Ontario.
I 1997 noteres Sunoco også på børsen i New York.
2002 skifter Sunoco navn til Suncor Energy products
Og nu hvor jeg får læst hele historien har du ret - det er en ligeværdig fusion (merger) ikke et opkøb (acquisition) :-)

@Thomas: Alle de andre olieselskaber er nødt til at opbygge deres smøreolier for at opnå renhed og ensartet basisolie. Det er de syntetiske olier.
Petro-Canada har udviklet en teknologi, så de kan rense den mineralske olie til samme renhed og ensartethed. Derfor kan Petro-Canada lave mineralske olier, med specifikationer som de syntetiske.
De mineralske olier har en væsentlig egenskab over de syntetiske. Den hænger bedre fast ved metaloverfladerne så der er lidt olie på cylindervægge og i lejer når motoren koldstarter.
Der er 2 grunde til at syntetiske olier bruges i motorsport: Der er behov for de andre egenskaber hvor syntetisk olie er den traditionelle mineralske overlegen og det der med at olien hænger ved er nok ikke så vigtigt i en racermotor, der ikke har nær så mange koldstarter i deres liv end den motor der ligger ude i din bil i indkørslen :-)
Petro-Canada kan så lave mineralske olier, der formentlig ville være lige så gode som de syntetiske, men det kan jo være de ikke gør det. Hvis et af racerteamsene så en fordel i at bruge Petro-Canadas produkter ville det billede nok ændre sig.

VH

Dykker

Hej Dykker
Tak for dit indlæg jeg kommer med et indlæg efter nytår.

Men lige et spørgsmål?
1.) Suns Sunoco olier Hvem ejer det
2.) Petro Chem siger at Suncor ikke har noget med Suns Sunoco olie da det er et andet firma.

Mvh. Allan


Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
hej alle.

sys nu deres produkter lyder spændende. og leder stadig efter et sted på sjælland hvor man kan købe dem.

i øvrigt kan man finde indlæg og debatter om olier lig den her mange steder på nettet. og meget typisk er det at så længe folk ikke kender fabrikattet så er det noget billigt lort med garanti for motorharveri og de samme mennesker har en blind tro på de her hjemme etablerede mærker. nogen folk tror jo at hvis de smører deres cykel med andet en castrol eller mobil så falder kæden af.

spøg til side :-)

godt nytår alle

Søren Hansen

Hej Søren

For det første har Petro Canada en garanti der dækker alle sine kunder. Det er der hvis ikke ret mange andre olieselskaber der har. Ogt selvfølgelig har de alle de godkendelser de skal have.
Du kan bestille det her, så bliver det sendt til dig.


Mvh. Allan
[email protected]

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Det er uklogt at betale for meget men det er værre at betale for lidt.

Når du betaler for meget, er alt hvad du mister nogle penge- det er det hele

Når du betaler for lidt så mister du sommetider alt fordi det du har købt ikke var i stand til at fyldestgøre det som det var købt til.

Almindelig forretningsgang umuliggør at betale lidt og få meget. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre.

Hvis du accepterer de laveste tilbud, gør du vel i at sikre dig en skadesreserve for den risiko du løber. Og hvis du gør det så har du jo alligevel råd til at betale for den bedre vare.


John Ruskin
Engelsk forfatter

Mvh. Allan

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Hej allan.

Det lyder rigtig godt det kan sendes fra jer af.

men har i ikke nogen lister med priser og fragtpriser osv? og hvor kan man eventuelt finde dem?

Søren Hansen

Hej Søren

Send mig din e-mail adresse, så skal jeg sende dig priser på fragt og olie.

Mvh Allan
e-mail: [email protected]

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
hej allan.

siger mange tak for tilbudet.

Har sendt en mail til dig.

MVH Søren

Søren Hansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis