Ekspansionsbeholder: Må jeg skifte selv?

Hejsa.
Jeg har lige gennemgået de foregående tråde, men synes ikke jeg kunne finde svar på mine spørgsmål, derfor starter jeg en ny tråd.

Ekspansionsbeholderen (lukket 12 liters zilmet) i vores fjernvarmesystem er defekt. Der trykkes vand ud ad samlingen, når jeg sætter korrekt tryk på, så i øjeblikket kører jeg med et tryk lige omkring 0.3 bar.

Må jeg selv skifte den, og er der noget jeg skal være opmærksom på hvis jeg gør det?
Det ser umiddelbart ud til at være ret simpelt - skrue den gamle af, på med noget pakgarn og tætningsmasse og så skrue den nye på, men er der mere i det?

Og er den her god nok:
 http://vvs-eksperten.dk/index/tryke...-12l-p1500
eller er det noget billigt skrammel -og hvad bør jeg i givet fald købe i stedet?

Nåja, tanken er jo fyldt med vand (ingen hule lyde når jeg banker på den), er der nogen smarte cowboytricks, så jeg undgår at vandet vælter ud i samme øjeblik jeg skruer den af?

Hilsen Lars
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis dit varmeanlæg er fraskildt fra fjernvarmen må du godt , men hvis vandet i dit anlæg kommer fra varmeværket må du ikke
du kan godt bruge den beholder du linker til , den er ok
du skal aligevel have tømt vandet af anlægget , så burde der ikke være ret meget vand tilbage i beholderen , men der vil altid komme lidt vand ud
Super. Tusind tak for hurtigt svar.
Det er et cirkulationsanlæg, så der burde altså ikke være problemer med juraen. Min ekspansionsbeholder sidder øverst i anlægget, er det så nødvendigt at tømme vandet af?

Og når jeg så fylder på igen, skal der så andet end postevand i?
Når der sidder ekspantionsbeholder, sidder den altid på (sekundærside) dvs. centralvarmesiden, og alt hvad der sidder på centralvarmesiden må du selv skifte undtagen sikkerhedsventilen, da den hører ind under arbejdstilsynes krav(hvor mærkeligt det end kan lyde)
Du aftapper anlægget, (der sidder nok afspærringsventiler lige efter uniten, så du ikke skal tappe radiatorene af) og du kan efterfylde med alm. postevand

Alletiders. Så har jeg et rigtig lille juleprojekt at gå og hygge mig med. Tak for svarene.
Skrevet af vonmag på 21 dec 2009 21:24
Alletiders. Så har jeg et rigtig lille juleprojekt at gå og hygge mig med. Tak for svarene.

Det er et ligetil projekt som du nemt og hurtigt skulle kunne fixe. Men personligt ville jeg lave det i åbningstiden en dag hvor din VVS-pusher har åbent. For det er jo lidt køligt udenfor og man kan jo komme til at opdage en anden dims der da vist også skal skiftes...
Skrevet af Tusse67 på 22 dec 2009 14:19

.....personligt ville jeg lave det i åbningstiden en dag hvor din VVS-pusher har åbent. For det er jo lidt køligt udenfor og man kan jo komme til at opdage en anden dims der da vist også skal skiftes...

Rigtig, rigtig god pointe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis