Nyt pillefyr - Intet varmt brugsvand!? :(

Hejsa,

Vi har fået installeret nyt pillefyr og det er vi egentlig rigtig glade for.
Men vi har ikke noget varmt brugsvand! Kun lunkent 35-37 gr.
Kedel-vandtemperatur, ca. 60 gr.

Før havde vi oliefyr og der var brugsvandet samme temperatur som kedel-vandtemperatur ca. 60 gr.
Jeg ved ikke om montøren har lavet om på installationen, så det ikke virker mere.

Radiatorerne virker perfekt!

Jeg har vedhæftet en pdf fil med installationen som den ser ud idag.

Håber på lidt hjælp fra jer eksperter.

De bedste hilsner
Lasse
Hejsa, Vi har fået installeret nyt pillefyr og... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad er det så helt præcist shunt'en gør?

1. "Et koldt fyr starter op, men shunt'en forhindre at der kommer fremløb, før at vandet i fyret er oppe på 60 grader".
- Er dette korrekt forstået?

2. "Når shunt'en så har åbnet, så blander den efterfølgende 60 grader vamt "fremløbsvand" over i "returvandet"?
Det må jo gøres i et eller andet blandingsforhold?

Kan man overhovedet styre returvandets temp. med en shunt??
Eller skal man blot se den som en "dippedut" som forhøjer returvandet en lille smule.

PS: Tråden er ude af trit med mit oprindelige spørgsmål.
Det kunne være interessant, at starte en ny tråd om dette emne.

Skrevet af lassemartin på 23 dec 2009 20:35

Hvad er det så helt præcist shunt'en gør?

1. "Et koldt fyr starter op, men shunt'en forhindre at der kommer fremløb, før at vandet i fyret er oppe på 60 grader".
- Er dette korrekt forstået?

2. "Når shunt'en så har åbnet, så blander den efterfølgende 60 grader vamt "fremløbsvand" over i "returvandet"?
Det må jo gøres i et eller andet blandingsforhold?

Kan man overhovedet styre returvandets temp. med en shunt??
Eller skal man blot se den som en "dippedut" som forhøjer returvandet en lille smule.

PS: Tråden er ude af trit med mit oprindelige spørgsmål.
Det kunne være interessant, at starte en ny tråd om dette emne.


1. Ja, der er meget lidt fremløb indtil fyret når en temperatur på 60 grader.

2. Ja, hvis vandet er for koldt på retursiden, så blander den selv med fremløbs vandet, dette blandes efter en temperaturstyret fjederventil.

Ja, man kan godt styre dette rimeligt præcist med en shunt, men den er selvfølgelig ikke lige så præcis som en elektronik ventil med føler.
Hej lassemartin
Nu skal du huske på at i sådan en ESPE SHUNT VENTIL er der en termostat der åbner og lukker for at holde de 60 grader

hilsen goltermann
Lige for at præcisere, så skal fremløbstemperatur være 65-80 grader, hvis shunten man bruger er på 60 grader.

Og jo, sådan en shunt kan holde returen ganske præcis, fordi den ikke åbner for iblanding af returvand fra radiatorer før temp er over 60 grader.
Annonce
Skrevet af lassemartin på 23 dec 2009 20:35

Hvad er det så helt præcist shunt'en gør?

1. "Et koldt fyr starter op, men shunt'en forhindre at der kommer fremløb, før at vandet i fyret er oppe på 60 grader".
- Er dette korrekt forstået?

2. "Når shunt'en så har åbnet, så blander den efterfølgende 60 grader vamt "fremløbsvand" over i "returvandet"?
Det må jo gøres i et eller andet blandingsforhold?

Kan man overhovedet styre returvandets temp. med en shunt??
Eller skal man blot se den som en "dippedut" som forhøjer returvandet en lille smule.

PS: Tråden er ude af trit med mit oprindelige spørgsmål.
Det kunne være interessant, at starte en ny tråd om dette emne.

Synes nu tråden er enorm fin på banen ifølge dit spørgsmål. Men fint nok, hopper også her....


Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

lassemartin"" prøv at hæv din fremløbstemb til 75-80 grader,, og se om ikke der sker en forskel på temp på brugsvandssiden,altså dit badevand,, dermed får du jo "overskud" af varmt vand på "fremløbstemp" både at afgive varme til vvb og blande i "returen" er vel målet,, lad os høre hvordan det går/gik, hvis du vælger at prøve dette !!! og undskyld hvis jeg er skyld i at din "tråd/spørgsmål" tog en forkert drejning,, hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

"ravnen123" er det jvf tegning 3 at du ikke tror det hjælper ???( mener at der var 3 tegninger) ja sku" jeg lave det, så havde jeg nok valgt at føre det sådan,at fremløbet "løb" igennem vvb og videre ud til radiatorerne, det gir" godtnok varmt brugsvand,, men det bruger man jo også i køkkenet,og de fleste har vel termostatblandingsbatteri på badeværelset,, jeg ville personligt ikke undvære VARMT vand i mit køkken til at skylle af med,, undskyld,,sidespring"" hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Skrevet af franko 2 på 23 dec 2009 22:52
"ravnen123" er det jvf tegning 3 at du ikke tror det hjælper ???( mener at der var 3 tegninger)
Nu har jeg ikke gået tegningerne igennem igen, men han har lavet 3 prof.. tegninger, og der tager jeg hatte/nissehuen af for det, de er tegnet flot.
den sidste efter mine anvisninger, og denne er perfekt mht. monteringen af varmt vand.
at tråden så udviklede sig til shuntventiler/3-vejs til pillefyr er noget andet.

ja sku" jeg lave det, så havde jeg nok valgt at føre det sådan,at fremløbet "løb" igennem vvb og videre ud til radiatorerne,
 (dette kan du gøre hvis du har fjernvarme, og ønsker en ekstra nedkøling,, eller misforstår jeg dette ? )
det gir" godtnok varmt brugsvand,, men det bruger man jo også i køkkenet,og de fleste har vel termostatblandingsbatteri på badeværelset,, jeg ville personligt ikke undvære VARMT vand i mit køkken til at skylle af med,, undskyld,,sidespring"" hilsen frank


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis