Nyt pillefyr - Intet varmt brugsvand!? :(

Hejsa,

Vi har fået installeret nyt pillefyr og det er vi egentlig rigtig glade for.
Men vi har ikke noget varmt brugsvand! Kun lunkent 35-37 gr.
Kedel-vandtemperatur, ca. 60 gr.

Før havde vi oliefyr og der var brugsvandet samme temperatur som kedel-vandtemperatur ca. 60 gr.
Jeg ved ikke om montøren har lavet om på installationen, så det ikke virker mere.

Radiatorerne virker perfekt!

Jeg har vedhæftet en pdf fil med installationen som den ser ud idag.

Håber på lidt hjælp fra jer eksperter.

De bedste hilsner
Lasse
Hejsa, Vi har fået installeret nyt pillefyr og... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan bekræfte at oliefyrskedler også så fint kunne tære op i løbet af 6-8 år med ikke ubetydelige følgeudgifter.
Det er helt det samme med træpillefyr, hvorfor jeg aldrig nogen sinde skal have en sådan monteret uden shunt, så returvandet ikke kommer under 60 grader.
Jeg mener nu også at vide, efter mange beretninger, at kedlerne tærer inde fra brændkammeret pga. kondens.

Med venlig hilsen
ktm

 

Den sdiste tegning du lavede med pumpen efter T-retur radiatorer og vvb - helt nede ved fyret er det rigtige. Du får ogdå den fordel at pumpen holder læmgere. jeg har et pillefyr der er opbygget sådan. Det kører 112%. Du skal op på 60 grader men behøver ikke højere.

 

Nu ved jeg ikke hvilket fyr der er blevet opsat, men ikke alle pladekedler er schont påkrævet...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Jeg synes at shunten er en falsk tryghed.
Man aner jo ikke hvilken temperatur returvandet har, når det kommer retur.

Lad os tage et eksempel:

Fremløb: 60 grader
Retur: 35 grader

Blander man 50% "fremløbsvand" i returen via shunt, så bliver det 41,25 grader.
Det er jo ikke noget vidunderligt varmt vand!

Fremløb: 60 grader
Retur: 25 grader

Blander man 50% "fremløbsvand" i returen via shunt, så bliver det 33,75 grader.
Det er jo ikke noget vidunderligt varmt vand!

Man kan jo i teorien ikke blande 100% i, så er der jo intet fremløb overhovedet.
Mængden ud, er jo den samme som kommer tilbage.
Annonce
Skrevet af lassemartin på 23 dec 2009 18:31
Jeg synes at shunten er en falsk tryghed.
Man aner jo ikke hvilken temperatur returvandet har, når det kommer retur.

Lad os tage et eksempel:

Fremløb: 60 grader
Retur: 35 grader

Blander man 50% "fremløbsvand" i returen via shunt, så bliver det 41,25 grader.
Det er jo ikke noget vidunderligt varmt vand!

Fremløb: 60 grader
Retur: 25 grader

Blander man 50% "fremløbsvand" i returen via shunt, så bliver det 33,75 grader.
Det er jo ikke noget vidunderligt varmt vand!

Man kan jo i teorien ikke blande 100% i, så er der jo intet fremløb overhovedet.
Mængden ud, er jo den samme som kommer tilbage.
Nok lidt forkert opfattelse af hvad en schont gør..... Schonten er til for at holde konstant kedeltemperatur, hovedsaglig for at hindre kedlen tæres op. Nu er der så nogle kedler, der ikke påkrævet schont, her kan man køre det varme kedelvand direkte ud i anlæget..


Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Det afhænger vist af hvilken type shunt du bruger.
Pumpen skal sidde indenfor shunt-kredsen, og en 60-graders shuntventil vi først åbne for returvandet fra radiatorerne når vandet i shunt-kredsen er over 60 grader.

Så det er korrekt at der er ingen fremløb til huset, før vandet i kredsen er over 60 grader, og du dermed har din ønskede returtemperatur til kedlen. Derefter åbnes der så gradvist for returvandet fra radiatorer og du begynder at få flow gennem radiatorkredsen.
Skrevet af djaydjay på 23 dec 2009 18:50
Det afhænger vist af hvilken type shunt du bruger.
Pumpen skal sidde indenfor shunt-kredsen, og en 60-graders shuntventil vi først åbne for returvandet fra radiatorerne når vandet i shunt-kredsen er over 60 grader.

Så det er korrekt at der er ingen fremløb til huset, før vandet i kredsen er over 60 grader, og du dermed har din ønskede returtemperatur til kedlen. Derefter åbnes der så gradvist for returvandet fra radiatorer og du begynder at få flow gennem radiatorkredsen.
Helt rigtigt - ingen varme i huset før kedlen er 60 grader...Nu er der så plade kedler der ikke behøver schont, de kører varme ud, så snart fyret begynder at give varme... 


Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

He-he. nu bakker jeg lige ud af denne tråd, tråden startede med manglende varmt vand.
at det så går over i hvor/og hvorfor der skal sidde en 3-vejs ventil var ikke spørgsmålet.
Jeg mener at have besvaret spørgsmålet/løsningen på, hvorfor der ikke var varmt vand.

Om der skal være 3-vejsventil/shunt til pillefyr (manuel/automatisk) skal jeg lade være usagt, da det er den enkelte fabrikant der skal beskriver dette i sin "brugsforvirring" og husk og læs denne ellers bortfalder garantien med det samme.

God Jul til jer alle

Skrevet af ravnen123 på 23 dec 2009 19:59
He-he. nu bakker jeg lige ud af denne tråd, tråden startede med manglende varmt vand.
at det så går over i hvor/og hvorfor der skal sidde en 3-vejs ventil var ikke spørgsmålet.
Jeg mener at have besvaret spørgsmålet/løsningen på, hvorfor der ikke var varmt vand.

Om der skal være 3-vejsventil/shunt til pillefyr (manuel/automatisk) skal jeg lade være usagt, da det er den enkelte fabrikant der skal beskriver dette i sin "brugsforvirring" og husk og læs denne ellers bortfalder garantien med det samme.

God Jul til jer alle


Jamen god jul..
Synes da ellers tråder er absolut fornuftig.. og kører lige efter bogen...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis