Hjælp - Kondensproblem på badeværelse...

Hejsa Folkens.. Jeg har et stort problem med fugt på badeværelset i vores nye hus (Min mors tidligere hus) Jeg har købt en ventilator af de dyre (formentligt også bedre?) som sidder i ydermuren, og blæser direkte ud i det fri.... Men alligevel kommer der så meget kondens i badeværelset at der hænger dråber overvinduet og på skjoldet af blæseren.. uden den starter

Det skal lige siges jeg lige er stået ud af et 5-10min langt bad...

Badeværelset er ikke mere end 7-9 kvm og med fliser overalt som i kan se. Vinduet er fra 2001 og termorude, mere ved jeg ikke om det. Der er gulvvarme over hele gulvet, undtagen i selv bruseniecen.

Vi har prøvet at lade døren stå konstant på klem ud til vores lille gang, da der sidder et "nøgent" varmerør derude der kunne hjælpe med at varme den fugtige luft, og måske få fugten til at løbe ned til blæseren, men med den mængde vand er det vist ikke problemet.

I får lige nogle billeder af resten af badeværelset.

Jeg har en mistanke om det er fordi der ikke er cirkulation i luften på badeværelset, og måske min føler i blæseren står for højt. Den syntes bare at køre det meste af en evighed hvis jeg skruer den længere ned.

Det er bare så skide frustrerende at have købt en blæser til 900kr der ikke kører som den skal, selvom den er bladret til i vand.
Det skal siges at ydervæggen den sidder på, ikke er hulmurisoleret før midt januar, ved ikke om det narre den hygrostat der sidder deri???


Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige lavet et lille xperiment

Blæseren er af typen Xmart . Den lukker og åbner vha den firkantede plade forrest. Dog slutter den ikke helt tæt når den lukker og derfor trækker det en smule ind bag den plade, og der sidder sensoren (hygrostaten) Kan det passe at den kolde tørre luft udenfor forhindre den fugtige i at nå hygrostaten når det trækker ganske lidt ind?? For så skal jeg vel have en anden rist udenfor?? Pt sidder der bare sådan en helt åben rist ala den her http://vvs-eksperten.dk/index/alu-rist-100mm-p6365 .

Tror i jeg skal have en med jalousilukning???

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Tilsyneladende tørrer du tøj i badeværelset, og det er ganske meget vand, der skal fjernes tilligemed det det kommer ved bad osv.
Jeg vil mene din suger skal køre konstant, medens der er vådt tøj og våde vægge i rummet, især her i den kolde tid.
Hvis vinden står lige på afgangen til sugeren, kommer der kold luft ind ude fra, og det virker ikke befordrende for udtørringen af rummet og inventaret.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det mest effektivt er jo at flytte fugten så tæt på kilden som muligt dvs. i brusekabinen, er dette ikke muligt vil man selvfølgelig ikke opnå lige så godt resultat.

Det vigtigste ved ventilation er at få flytte den varme og fugtigt luft ud af huset, og dette sker jo kun hvis der er flow igennem rummet, dvs. der skal helst sidde en udsugning i den ene ende af rummet, og et luftindtag i den anden side af rummet.

Har du en friskluftventil siddende der kan sikrer at du få den mængde frisk luft ind, som du forsøger at blæse ud... ?
Koludabyg : nej der er ingen indgange til frisk luft, derfor vi lader døren stå åben ud til gangen.. men det er jo ikke meget det hjælper når gangen kun er 2 kvm... modsat brusekabinen er væggen ud mod en anden gang lige op og ned af stuen. Der har jeg evt mulighed for at lave et hul og sætte en ventil i.. her er jo lidt nervøs for den fugtige luft skal rende ind i det rum før det når blæseren?

KTM: Ja jeg tørrer tøj derinde og det skulle den blæser også kunne klare, men selvfølgelig vil den køre mere... Hovedproblemet er at den ikke slår igang :-) Det fandt jeg ud af måske skyldes at det trækker ind med tør luft hen over sensoren i blæseren


Kunne en løsning være et hul ud til det andet rum modsat bruseniecen??? samt et jalousispjæld udvendigt på blæseren..?

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Du skal i hverfald sikrer at du får noget frisk luft ind, så tæt på din brusekabine som muligt, eller vil det være umuligt at få fugten flyttet helt ned til den vindue i den anden ende af rummet, uden at fugten vil fortætte på fladerne derned af.

Annonce
hmm hva siger din fornemmelse dig for at lave at et hul direkte ind i et andet rum?? tror du ikke dampen trækker derind først? Så træls jeg først oplever problemet for alvor ny.. for 2 uger siden var taget af, og jeg kunne komme til skunken udefra og evt få prikket et rør ind i etageadskillensen.. men det er sq forsent..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Det bedste ville helt klart være at have monteret et aftræk i loftet, gennem taget ja.

Hvis ellers der er flow i luften, så vil du ikke opleve at fugten render baglæns i huset.

Når luften varmes op udvider den sig jo, og skaber derved et overtryk i huset, dette overtryk burde sikrer at den varme luft vil presses ud af huset, men blæseren skulle jo gerne hjælpe dette på vej.
Okay.. hvis jeg nu skulle få den hjerneblødning at forsøge mig at kravle i skunken og lave noget, skal det så være med isoleret rør, og skal det bare laves til friskluft, eller skal det være til blæseren???

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Det bedste ville være til blæseren, men et isoleret aftræk ville måske også afhjælpe en del af dit problem.
Du skriver i indgangsbønnen, at blæseren kører meget, når du skruer hygrostaten ned.
Det kunne jo være fordi luften er meget fugtig og der er behov for at blæseren undertiden kører rigtig meget længe. Prøv at lade den køre kontinuerligt i et par døgn med fuld skrald på varmen i badeværelset.
Jeg lader sugeren køre i min en halv time efter hvert bad, og der bliver ikke tørret øj der inde. Tøj tørres uden for!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis