Hvordan skifter jeg termostaten på mine radiatorer?

Hej,

Overskriften siger vist det hele...
Jeg har en masse radiatore, med en gammel termostat på som jeg gerne vil have skiftet til nogle nye... Men hvordan gør jeg det??? Altså både den hvide der man stiller på også den der ligner T... aner ikke hvad de hedder....

Hilsen
Grit
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder termostat og følerhoved.

Og for at skifte disse skal du først have tappet vandet af anlægget, og slukket ned for fyret.

Herefter afmonteres de gamle termostater og følerhoveder, og nye monteres.

Husk at benytte pakgarn og papsalve når du samler det igen.
Pakketapen er ikke velegnet til dette formål.

Når de nye termostater og følere er monteret, skal der fylde vand på anlægget og luftes ud.
Start med at luft de radiatorer ud der sidder længst væk først, og arbejd dig så tættere mpd fyret.

Når der er luftet ud, så kan du starte dit fyr op igen, når den er nået op i temperatur, så kan du med fordel lige luft ud igen, eller vent til dagen efter, så er du sikker på at de meste luft har samlet sig sammen.
Nej, har du direkte fjernvarme må du slet ikke skifte termostaterne selv.

Nu ved jeg dog ikke om du har et lukket anlæg med veksler, men tror alligevel du bør kontakte en VVS mand, om tilbud på at skifte dem for dig.
Hej Grit
Den måde du spørger på, så er jeg enig med Koluda i, at det bør du ikke selv gå i gang med.
Hvorfor vil du skifte ventilen, den du kalder "T", er de utætte eller hvad er der galt?
Termostaten/føleren/drejehåndtaget kan du selv skifte, se de forskellige typer af termostater og ventiler på dette link:
http://dk.private.danfoss.com/PCMPDF/DK_Radiatortermostatbrochure.pdf
Det er sikkert "SERVICETERMOSTATER" du har behov for.

Mvh. Asp
Hej

Nu er det så heligvis ikke mig, men min kæreste der skal skifte dem
Jeg ved ikke om vi har et lukket system... og det ved han heller ikke.
Grunden til at vi vil skifte begge dele, er faktisk bare fordi vi har dem... Da vi købte det her hus i sommers, havde den forrige ejer skiftet alle nede i stue etagen, men ikke på 1. sal, men han havde købt ind til dem. Det er nogle virkelig gamle der sidder der, fra 1970 ca, så tænker at det er en god ide at skifte dem også?!

Hilsen Grit
Annonce
Hvis ventilen virker og hvis den eksisterende termostat opfylder behovet for temperaturregulering, dvs at den skruer ned og op når der er behov for det, hvorfor vil du da skifte ventiler og termostater? En ny termostat ser måske mere smart ud, men funktionen er den samme som ved den gamle. Udskiftning af en fungerende ventil bringer overhovedet ingen forbedring.
Termostaterne virker ikke, og ofte så kan man slet ikke skrue op for varmen, og det er lige koldt nok til ikke at have varme på i børneværelser, soveværelse osv... Hele 1. salens radiatore har det med ikke at virke. Så skiftes skal de.
Det er formentligt ventilerne, der ikke virker. Jeg bemærkede blot at du skrev:
Grunden til at vi vil skifte begge dele, er faktisk bare fordi vi har dem...

Jeg har selv skiftet ventiler på en del radiatorer fordi de var fastlåste i lukket stilling, og det er absolut ikke nogen svær opgave. Jeg ville dog nok foretrække at udføre det på et tidspunkt, hvor temperaturen udenfor var noget højere.

Prøv at få de eksisterende ventiler til at løsne sig ved at slå let på dem. Emnet om fastsiddende ventiler har været oppe her utallige gange, så se lige nærmere i disse indlæg.

Hej Folkens.

Jeg kunne ikke finde ud af at lave en ny tråd, så istedet skriver jeg mit spørgsmål her, i håb om at nogen kan hjælpe.

Jeg har denne gamle termostat på den ene af mine radiatorer og vil gerne skifte den ud, til en mere tidssvarende. Kan nogen fortælle mig, hvordan jeg får den af. Jeg ved at billederne ikke er helt klare, men den har kun en stjerne skrue i midten, som bevæger sig, når jeg skruer op og ned for termostaten, Er det den skrue, jeg skal skrue helt ud? Jeg kan ikke se, hvad der ellers skulle være af muligheder.

Venlig hilsen 

Fini

 

Jeg kan godt forstå at du vil skifte, for den på billedet er ikke en termostat, det er kun en ventil til at åbne og lukke for vandgennem strømning. Så har du flere af den slags er det bare om at komme igang så du kan spare rigtigt mange penge. Du skal som andre har beskevet lukke ned for fyret og tømme det for vand. For du skal skifte det T stykke der sidder bag håndtaget til en ventil beregnet til et termostat hus. Du køber både ventiler og termostat hus som en helhed hos et vvs fima eller på et bygge markede. Husk at bruge pak garn og pasta på rør gevindet når du skifter. du skal bruge en ti tommer skifte nøgle og en rørtang når du skal skifte.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis