Kæde hoppet af puch og gnavet sig ned i stellet ved siden af

Jep så hoppede kæden af, og den er umulig at få væk, da den har gnavet sig ned i mellem stellet vil jeg tro, men jeg står altså her alene og skal ha den på igen, den har haft lidt svært ved at køre her i frostvejr, og det har kun gået med 15 km.. kan den være hoppet af fordi den var for løs og så jeg ik kørte så stærkt..? men i hvertfald hvordan får jeg den op. og hvordan strammer jeg evt kæden.

 Altid Puch <3

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men du har da været så heldig at den ikke blev rykket over så.
Og ja en for løs kæde kan lave en masse ulykker, du kan stramme den op ved først at løsne de to møtrikker der sidde på bagakselen. De skal kun løsnes, ikke af ! Så sidder der enten nogle bolte der vender bag ud med små møtrikker på, eller et par exentriske skiver på akselen, de skal strammes når du har fået kæden på igen. Du må ikke stramme dem for hårdt for så kan du heller ikke kører ret stærkt. Du skal kunne løfte kæden midt imellem foreste og bagerste tandhjul ca. 1,5 cm. når du har spændtde små bolte eller drejet exentrikken så akselen trækkes lidt bagud.
Håber du kan bruge min forklaring til noget

V.h.  Håndværkeren
Det er denne her håndværkeren henviser til der skal bruges til at stramme kæden med.

Hvis kæden sidder fast mellem bagtandhjulet og navet, så løsen kæden. Sæt kæden på i den ene side, og drej så baghjulet rundt med håndkraft så kan den trækkes ud.

Der efter stammes der op som håndværkeren forklarede.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg har fået kæden på.. men ved ik rigtig om jeg tør at køre en lang tur som 5 km på den, men har hårdt brug for den. jeg har ik det der stykke værktøj, men mener da der var en der strammede den uden, men skal kæden så af? og bagaksel er det nede på baghjulet?

 Altid Puch <3

Skrevet af Puch maxi girl på 20 dec 2009 17:58
Jeg har fået kæden på.. men ved ik rigtig om jeg tør at køre en lang tur som 5 km på den, men har hårdt brug for den. jeg har ik det der stykke værktøj, men mener da der var en der strammede den uden, men skal kæden så af? og bagaksel er det nede på baghjulet?
Du har da forhåbenligt en skiftenøgle også kaldet en Svensknøgle, som du kan løsne og spænde møtrikkerne med. Med mindre du har stjernegaffel nøgler eller topnøgler.
Bagakselen er den aksel der går igennem navet på baghjulet, de skal løsnes for at du kan spænde kæden på de små møtrikker på kædestrammeren. Husk at spænde møtrikkerne på bagakselen igen. Og nej kæden skal ikke af medens du spænder den op, så kan du jo ikke kontrolere om den har den rigtige spændning. 5 Km er da en lille smut tur. I mine unge dage cyklede jeg hver dag 8 km. til skole, og da jeg som 14 årig kom i lære, cyklede jeg 16 Km. hver dag også i sne og kulde. Endelig kan du altså bruge dine ben, fem kilometer tage maximalt en halv time hvis du kun slæber dig afsted.

V.h.  Håndværkeren

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis