Afløbsproblemer: udluftning?

Hej.

Jeg håber I kan hjælpe mig med mit køkkenafløb.

Installationen kan ses her: http://img692.imageshack.us/img692/4628/tempi.jpg og situationen er som følger:

Hvis jeg tænder for vandhanen løber vandet fint ud gennem afløbet, men efter ganske kort tid begynder det at løbe meget langsomt og vasken bliver mere og mere fyldt med vand.

Når jeg derefter presser lidt på det hvide vandrette rør ved samlingen til vinklen (markeret med pilen) så der kommer der luft til, så løber vandet igen fint ned gennem afløbet. Jeg tror derfor ikke at afløbet er stoppet, men at det er et udluftningsproblem.

Jeg har været oppe på loftet og kigge, men kan kun finde en enkelt udluftningsventil som jeg tror er til de to badeværelser i den anden ende af huset. På taget er der kun udluftning fra emhætte over køkkenet.

Er der nogen der kan lede mig på sporet af en løsning?

/monza
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Monza.
Det luft som din køkkenvask skal have sidder i overløbet, så jeg tror at det du gør når du klemmer plastrøret lidt er en midlertidig pasage i røret. Så skil det nu ad, der skal ikke den store blikkenslager uddandelse til det job. Husk at stille en balje under

V.h.  Håndværkeren
har i septiktank eller offentligt afløb. for problemet tyder på at det er ved stoppe lidt til. grunden til at det løber fint i starten er at det rør der er stoppet, først skal fyldes med vand der ikke løber så hurtig ud i den anden ende, hvilket jo også vil sætte afløbshastigheden ned i vasken.
Hej... Jeg tror du misforstod "håndværkers" indlæg... i din vask er der et afløb i bunden.. og et luftindtag i toppen.. alså i selve vasken.. er dit luftindtag monteret, man kan ikke se det på billedet..??? eller er det evt stoppet..

Mvh Jan J
Jeg er med på det med overløbsventilen. Tilkoblingen af denne kan ses på billedet øverst til højre (det hvide flex-rør) og det er ikke stoppet.

I øvrigt har jeg er erfaret at det er overtryk der dannes i røret efter vandlåsen. Jeg har herefter prøvet at indlægge en tynd slange igennem rørene helt fra det lodrette afløb ned i gulvet bagerst og hele vejen gennem vandlåsen og op i vasken. Når denne slange er monteret kommer der luft ud gennem den når der løber vand ud gennem afløbet (og det løber fint). Hvis jeg lukker for udstrømningen af luft stopper vandet med at løbe.

Jeg har haft ca. 12 meter slange fra en tændt højtryksrender ud igennem afløbet efter vandlåsen, og jeg har også prøvet at sætte vandslangen direkte i afløbet (begge dele med afmonteret vandlås). I ingen af tilfældende kom der vand retur imens.

Jeg fatter ikke hvad problemet er. Jeg håber stadig at I kan hjælpe og alle forslag modtages med stor tak.

/monza

PS:
Det hele er tilsluttet offentlig kloak.
Annonce
Jeg har nu prøvet at montere en 67 graders vinkel for at få mere fald på det vandrette stykke. Jeg har i den forbindelse også helt fjernet mellemstykket med opvaskemaskinetilslutningen, men ingenting hjælper.

Hvad kan man ellers gøre for at komme en rørfyldning til livs?

/monza
Så lyder det som om at den ikke kan trække luft fra vasken/overløbet,,,
Nu er du sikker på at du ikke har lavet den obligatoriske fejl (glemt af fjerne blændproppen hvor overløbet er tilsluttet til studsen på afløbet :-)

Ellers er der kun at montere en Durgo 50 mm vacumventil, da dit trick med slangen virkede
Din test med den tynde slange var en rigtig fin ide, selvom det lyder helt utroligt at luften i røret kan holde så meget igen på vandet, - men det er jo testet og dermed bevist.

Jeg kan næsten ikke se andre muligheder, end du må have fat i den "anden ende". Selvom det er offentlig kloak, så er der vel en samlebrønd før udløb til det offentlige system. Jeg ville nok prøve at lokalisere denne, og se om der kunne findes en forklaring der, - ekstrem høj vandstand eller lign.
Der må jo være noget som skaber det usædvanlige høje modtryk.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis