Alkydemaillie-maling der lugter - hvor længe?

Hej

Efter at have fået isoleret bag nogle træpaneler har jeg malet panelerne med en alkydemalliemaling. Jeg måtte konstatere, at jeg havde malet i for tykt et lag, da det begyndte at løbe. Efter at have fjernet noget af det løbende maling endte det dog med at blive tørt på overfladen, og der blev monteret en radiator ovenpå.

Problemet er nu, at det her en uge senere stadigt lugter en del af maling - for meget til at vi er trygge ved at lade børnene sove på deres værelse. Er der nogen der har erfaring med for tykke lag alkydemalliemaling - hvor længe kan sådan noget lugt blive ved?

Mvh
Hjemmestrikkeren
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lugter længe...! Luft ud...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tak for dit svar - det er rart med råd fra en fagmand!

Kan du komme nærmere på hvor længe - er det nogle uger endnu eller flere måneder? Det kunne være rart hvis ungerne kunne komme ind og sove i deres egen seng efter juleferien
Der kan gå op til nogen uger. Det skal være gennemtørret.
Alkydmaling er ikke anbefalet til indendørs brug, fordi der er oliebaseret.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Ikke sikkert nogle uger kan gøre det... Dvs, det værste vil være væk selvfølgelig. Men der vil nok hænge en svag stank af det i lang tid efter.
Luft grundigt ud hver dag,- efter sætte en eller anden form for duftfrisker ind der kan overdøve lugten lidt.
Fagfolk bruger ikke alkyd emalje mere indendørs,- den er for giftig at gå med. Hvis du kigger på din bøtte står der sikkert en MAL kode. 3-2 e.lign. Jo højere tallet er før stregen, jo giftigere er det at indånde. Tallet efter stregen er hvor giftigt det er for huden.
Hvis det første tal er 2 eller højere skal man bruge maske med kulfilter, hvis tallet er 4 eller 5 må du i teorien slet ikke bruge det indendørs.




Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej, tak for jeres indlæg. Jeg har nu skrabet "blød" maling af hvor jeg kunne komme til, og ladet det stå et døgns tid. Ungernes senge er flyttet ind i et andet rum indtil vi tør rykke dem tilbage igen.

Vi skal være væk i juleferien, så jeg håber på, at det har hjulpet når vi kommer tilbage..

Angående malingen så var det den malerne brugte da de i sin tid renoverede lejligheden.. Den har kode 1-2. Der er åbenbart sket noget med maleres arbejdsmiljø i de sidste 3 år..

En sidste ting. Malingen er bag ved en radiator, så jeg kan regulere temperaturen i juleferien. Er der nogen temperatur hvor malingen tørrer hurtigere end andre?
Annonce
Hvad hedder den maling helt præcis???

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også