Er der håb for min vaske/tumble-maskine?

Hej

Jeg er den "heldige" ejer af en Ardo AWD 1207D kombineret vaske- og tørre-maskine, som giver problemer.

Under en almindelig vask forårsager den, at der ryger en sikring. Jeg har efterhånden skåret det ned til, at det sker under centrifugering - eller rettere forsøg på centrifugering - idet strømmen også går ved et 10 minutters centrifugeringsprogram. Jeg har nu kun en sikring tilbage, så jeg har indstillet undersøgelserne

Der har tidligere været problemer med elektronikken og der har været skiftet et printkort med den lille computer på, der styrer maskinen. Jeg har dog lidt svært ved at forestille mig, at det er softwaren, der er skyld i, at sikringen ryger.

Jeg skriver for at få gode bud på, om det er det værd at få en reperatør til at kigge på maskinen - det skal siges, at vi ikke har brugt tørrefunktionen særligt meget, så vi vil nok bare købe en vaskemaskine hvis vi skal have nyt. Er der nogen som har en mening?

Mvh
Hjemmestrikkeren
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo det er ret sikkert at det er elektronikken det er galt med nu igen. Men spar dig selv for mange ærgelser, tyr den ud og køb maskiner der kan hver sin ting. Og helst med mekaniske  Logikværk. Frem for det der elektroniklort.

V.h.  Håndværkeren
Hov-hov, Håndværker!!
Hvis alt det der elektroniklort nu skal ud. Hvordan vil du så sidde med din mekaniske computer og give gode råd til forvirrede folk... ;-)

Det kan være lidt forskellige ting. Men hvis du ikke selv har forstand på maskiner, kan det godt blive en dyr ting.
I sådan en maskine sidder der en hel masse ting der ikke bliver brugt. (Altså, når du ikke også bruger den til at tørre med...)

-Hvor gammel er maskinen?
-Er du parat til at betale for noget, som måske alligevel går i stykker senere.
-Har du råd til en ny

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hejsa..
Syntes det lyder inderligt at det sker under centrifugering.. det er sikkert den samme motor der bliver brugt under selve vasken, motoren skal så "bare" kører noget hurtigere ved centrifugering.. så jeg vil mene (hvis du har anallyseret ret) at det så kan være din motor der bruger for meget strøm.. Og så kan det ski være mange ting.. lejer i tromle, lejer i motor... defekt motor, elektronik, er der kommer mere støj over en tid ??? prøv evt demonter kilerem, og centrifuger, så kører tromlen ikke.. der er ski ikke andet end prøve sig frem.. Men det er ikke en typisk fejl..

Mon din tørrer begynder at varme op under cent. så kunne det være dit varmelegme, det ville være en noget mere sansynlig fejl.. ????

Hvis en printplade er skyld i en 10amp sikring springer, kan det lugtes og ses.. Hvis du skal købe nye, så køb 13amp.. sluk lyset og stå og kik, når du ved den vil springe.. så kan du sikkert "se lyset" .... igen , hvis det er elektronikken.

Held og lykke..

Mvh Jan J
Kære Næsten Formand.
Du må da indrømme at elektronik og vand altid har været en dårlig kombination. Og det skulle da undre mig hvis der ikke var rimeligt fugtigt i en vaskemaskine, måske skyldes fejlen at manden netop ikke bruger maskinen helt efter sit formål, at vaske og tørre. Tørre funktionen vil nok give fugt i starten men sidst i programmet vil den sikkert tørre elektronikken også, så måske det er det de fra fabrikken har regnet med.
Hej allesammen. Tak for jeres indlæg. Maskinen er "kun" 3 år gammel, så vi havde forventet at den ville leve noget længere.

Jeg mistænker i første omgang heller ikke varmelegemet, fordi vi en gang har oplevet strømafbrud under en vask, og vi kunne meget tydeligt lugte varmelegemet dengang (hmmm. gad vide om det er det, der giver problemer nu).

Jeg synes ikke der er kommet mere støj som ellers kunne tyde på mere mekanisk modstand, men som ny udvikling er maskinen nu holdt op med at rotere under centrifugeringen (har kun prøvet centrifgeringsprogram). Den giver bare et par små hak, og står så stille til sikringen går.

>> -Er du parat til at betale for noget, som måske alligevel går i stykker senere.

Det er nok det rigtige spørgsmål.. Selvom den kommer igang igen vil jeg nok ikke stole på, at vi ikke skal se efter ny alligevel.

Så jeg hænger nok til at give op og se efter ny i det nye år.
Annonce
Hej allesammen

Min nysgerrighed var alligevel for stor til at lade være med at lukke maskinen op :-) Her er min log:

Først undersøgte jeg printkort og kabler til motherboard. Der var ikke noget åbenbart synligt galt.

Derefter åbnede jeg bagsiden af maskinen og så, at der var et par ledninger, der var knækket løs fra det stik, de havde siddet i. Fuld af forhåbning om at det hurtigt var ordnet loddede jeg kablerne på plads. Det var dog ikke nok.

Under en testkørsel så jeg, at motoren krampagtigt rykkede lidt, men gik så i stå. Herefter røg sikringen..

Nyt forsøg, denne gang uden kilerem. Samme resultat: kun et lille ryk i motoren.

Jeg prøvede nu at tage alle stik til motoren ud. Denne gang tog maskinen både vand ind og skyllede, sprøjtede det ud, sendte varmt vand, og sendte dette ud. Selvfølgeligt kørte tromlen ikke, men den gjorde programmet færdigt (dog på rekordtid) - og sikringen røg ikke.

For de nysgerrige er der billeder fra rejsen her:
http://www.dropbox.com/gallery/2432752/1/Vaskemaskine?h=652315

Mit bud er, at motoren er defekt, men jeg er dog ikke helt sikker. Hvad siger I, der er har mere erfaring?

Hvis jeg skal tænke mere i at skifte motoren, hvad ville I så gætte på, at sådan en kunne koste? Og hvor skaffer man sådan en?

Mvh
Karsten
De ledninger, der var knækket af, sad på motorkondensatoren. Den bevirker en faseforskydning, så motoren er i stand til at køre på en fase og Nul.

Motoren er helt sikkert brændt af.

Måske kan du finde en ny her:

http://www.nettoparts.dk/shop/frontpage.html

Hej vile

Tak for dit indlæg. Ville du forestille dig, at andet end motoren kunne gå i stykker af samme grund (den afrevne ledning)?
er du sikker på at du har samlet ledningerne rigtigt ? kondensatoren kan også være stået af !

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Nej, jeg kan ikke afvise, at jeg har lavet en fejl. Jeg har forbundet de to løse ledninger til den tomme bøsning.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis