Udnyttelse af skur til beboelse?

Hej,

Jeg er den lykkelige ejer af et LILLE hus fra 1896. Der hører et skur til, som er bygget samtidigt som hovedhuset og i 60'erne er bygget sammen med huset uden dog at lave forbindelse til skuret. Skuret ligger ca. 50 cm. lavere end hovedhuset (du går direkte ind fra jorden), og har kun 190 til bjælkerne (spærene). Taget ser ud til at ligge på muren. Der er ingen fugt under klaplaget men, jeg ved dog ikke hvor langt fundamentet går ned. Spørgsmålet er om det vil kunne lade sig gøre at grave ud, så man får ex. 2,10 op til bjælkerne? Kan man støtte fundamentet under udgravning? Vil et så lavt rum overhovedet kunne godkendes, hvis jeg ex. laver loft til kip (ca. 3,5m)? Jeg ville være så ked af at skulle jævne det for at bygge et nyt op - og det er jo også betydeligt dyrere?

På forhand tak,
Jesper Haaning

Besse
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jesper.

Jeg ved ikke lige om jeg svarer på dit spørgsmål, men da jeg havde et hus fra 1888 (8 år ældre!) lånte jeg en donkraft af en landmand. Den løftede snilt hele den ene side af huset et par cm. og på den måde støbte jeg fundament under syl-stenene, så måske kan du også bruge en donkraft på samme måde, hvis du vil grave dybere.

Men huske det skal ske 1-2 meter ad gangen, vente til det hærder og kan bære, og så igen 1-2 meter ... jeg turde ikke mere end 1 meter ad gangen, for vi boede trods alt i huset.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej

Som Jørgen skriver lidt inddirekte skal man bestemt ikke regne med at der et et egentligt fundament under så gamle huse. De er oftes bygger på en række store sten direkte på jorden.

At du ikke ummidelbart har fugt under klaplaget er jo et godt tegn men hvis du skal inddrage skuret til beboelse skal du have isoleret under gulvet og altså også noget dybere ned. Derfor er det vigtigt at du får etableret en rigtig sokkel. Du skal jo nok forvente at dit færdige gulv kommer til at ligge min 30 cm under jordoverfladen. Det giver trods alt kun en fri højde på 220 cm under bjælkerne.
Jeg er også sikker på at du skal tale med teknisk forvaltning inden du går igang, da projektet kræver en bygge tilladelse. Og bla. højden kan de sikkert finde mange gode argumenter for skal være temmelig høj men hål hvad den er i det gamle hus og argumenter med harmoni, bevarelse af det gamle udseende, tro mod bygge stilen osv osv...

Venligst Njord

MVH Njord
Tak for Jeres hurtige svar. Det lyder meget voldsomt med en donkraft!!

Jeg tror hellere jeg må få en fagmand til at kigge på det inden jeg begynder. Mørtelen er jo også totalt porøs så, jeg risikerer vel bare at det falder fra hinanden?

mvh
Jesper

Besse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis